قهر با صندوق رأی مشکلی را حل نمی‌کند
کد خبر: 3877583
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳

قهر با صندوق رأی مشکلی را حل نمی‌کند

رئیس دانشگاه تبریز، با بیان این‌که جمهوریت، اساس و پایه بوده و امروز مردم‌سالاری دینی به‌عنوان یک حرکت پیشرو جهت حل مشکلات مطرح است، گفت: مشکلاتی داریم اما قهر با صندوق رأی مشکلی را حل نخواهد کرد و باید در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشیم.

دانشگاه‌های ما در تولیدات علمی رتبه اول منطقه را دارندبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، میررضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز امروز، 20 بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران، با بیان این‌که جمهوریت، اساس و پایه بوده و امروز مردم‌سالاری دینی به‌عنوان یک حرکت پیشرو جهت حل مشکلات مطرح است، اظهار کرد: مشکلاتی داریم اما قهر با صندوق رأی مشکلی را حل نخواهد کرد و باید در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشیم.

وی با بیان این‌که دانشگاه‌ها هم پیش از انقلاب و هم پس از آن در تأسیس نهادهای انقلابی نقش مؤثری داشتند، افزود: در دفاع مقدس نیز دانشگاه تبریز در کنار سایر دانشگاه‌ها پیشرو بود و بر این اساس دشمن در 27 دی، دانشگاه تبریز را به دلیل تولید ادوات نظامی، بمباران کرد و از آن پس نیز دانشگاه تبریز به‌عنوان مشهد الشهدای دانشگاه‌ها معرفی شد.

مجیدی، با تأکید بر سابقه بیش از ۷۰ ساله دانشگاه تبریز، گفت: تا سال ۶۰ وظیفه دانشگاه‌ها تربیت نیروهای متخصص برای جامعه بود و دانشگاه‌های نسل اولی در کشور فعالیت داشتند؛ اما در دهه ۶۰ دانشگاه‌ها به حوزه دانشگاه‌های نسل دومی وارد شده و به تربیت نیروی متخصص برای دانشگاه و تولید علم پرداخت. امروز هم به جایی رسیده‌ایم که در تولیدات علمی از سند چشم‌اندار جلو هستیم.

وی با تأکید بر این‌که دانشگاه تبریز قبل انقلاب حدود ۱۲ هزار دانشجو تربیت کره بود، گفت: اکنون بیش از ۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه تبریز مشغول تحصیل هستند که ۴۰ درصد آن‌ها تحصیلات تکمیلی بوده و حدود ۱۱ درصد نیز در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.

مجیدی، با بیان این‌که دانشگاه تبریز ۸۰۰ عضو هیئت علمی، ۲۰ دانشکده و آموزشکده، ۱۲ مرکز پژوهشی، چهار قطب علمی و ۳۰۰ آزمایشگاه دارد، افزود: این دانشگاه، ۱۲ استاد جزو دانشمندان یک درصد دانشمندان جهان، پنج چهره ماندگار، 21 پژوهشگر برتر و پنج نفر از دانشمندان جهان اسلام را تحویل جامعه داده است.

وی با اشاره به رتبه دانشگاه تبریز در کشور، اظهار کرد: دانشگاه تبریز در کشور در رتبه یک تا چهار دانشگاه‌های کشور قرار داشته و در سال‌جاری نیز در حوزه ارتباطات بین‌المللی در رتبه دوم قرار گرفته و همچنین جزو سه دانشگاه حامی پژوهش معرفی شد.

رئیس دانشگاه تبریز، با تأکید بر این‌که دانشگاه کارآفرین باید با جامعه و صنعت ارتباط داشته باشد، افزود: امروز، دانشگاه‌های ما نیروهایی تربیت می‌کنند که تمامی دنیا با آغوش باز قبولشان می‌کند؛ چراکه بهترین نیروها را تربیت می‌کنیم؛ سؤال آن است که چرا در داخل کشور نمی‌توانیم این نخبه‌ها را جذب کنیم؟ پذیرش این دانشجویان زمینه‌هایی نیاز دارد و ما هنوز از لحاظ صنعتی به آن نرسیده‌ایم، اما قدم‌هایی برداشته شده که راه‌اندازی مراکز رشد، برگزاری کارگاه‌های استارت‌آپی، کارگاه‌های آموزش کسب و کار و ... از جمله آن است.

وی با تأکید بر این‌که دانشگاه تبریز برای برقراری ارتباط با صنعت و جامعه، تفاهم‌نامه‌های مختلفی با سازمان‌ها منعقد کرده است، گفت: جهت‌دهی پایان‌نامه‌ها در راستای حل مشکلات مربوط به آسیب‌های اجتماعی نیز در این قالب انجام شده است.

رئیس دانشگاه تبریز با تأکید بر این‌که باید نگرش‌ها به دانشگاه تغییر یافته و دانشگاه دیوار بین جامعه و دانشگاه را بردارد، اظهار کرد: طرح‌های بسیاری در دانشگاه تبریز اجرا شده که افتتاح طرح فرآوری محصولات لبنی، سیستم آب قنات، صرفه‌جویی در مصرف برق و آب، چابک‌سازی برنامه‌ها و گروه‌ها از جمله آن بوده است.

دیپلماسی علمی از ضرورت‌هاست

وی با تأکید بر این‌که ارتباطات بین‌المللی یا همان دیپلماسی علمی از جمله ضروریات است، افزود: هرچند تحریم شده‌ایم، اما توانسته‌ایم از فرصت‌ها استفاده کنیم و مقالات مشترک بسیاری را با کشورها کار کرده‌ایم؛ بیشترین مقالات نیز با اساتید آمریکا و ترکیه انجام شده است؛ چرا که اگر به‌طور مستقل مقالات را بفرستیم، مشمول تحریم می‌شود، اما اگر نام یکی از اساتید خودشان در مقاله باشد آن را می‌پذیرند و اینگونه تحریم‌ها را دور می‌زنیم.

وی با بیان این‌که با تمامی کشورها ارتباط علمی برقرار کرده‌ایم، افزود: برگزاری دوره‌های مشترک ارشد و دکتری با اتریش و ترکیه از این جمله بوده و بیش از 150 طرح پژوهشی که به‌طور مشترک با پژوهشگران دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی کشور ترکیه و دانشگاه تبریز انجام شده به دبیرخانه رسیده است.

مجیدی با اشاره به تفاهم‌نامه دانشگاه تبریز با دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، اظهار کرد: در قالب این تفاهم‌نامه رشته‌ها و اساتید توسط دانشگاه تبریز انتخاب شده است، اما در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ارائه خواهد شد؛ این موضوع برای دانشجویان خارجی نیز نتایج بسیار مثبتی خواهد داشت.

وی تأکید کرد: تأسیس امور کنسولی و مرکز آموزش زبان فارسی را نیز در مورد دانشجویان خارجی در برنامه داریم.

مجیدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیشتر دانشجویان خارجی دانشگاه تبریز عراقی هستند، گفت: دانشجویانی نیز از کشورهای آلمان و ترکیه و کشورهای آفریقایی داریم، دانشجوهای افغان نیز بسیار علاقه‌مند به تحصیل در این دانشگاه هستند.

وی با بیان اینکه اصفهان ۲۳۰۰ دانشجوی خارجی دارد، اظهار کرد: این در حالی است که حدود ۳۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز تحصیل می‌کنند، با انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های خارجی مشکل ضرورت حضور دانشجو در کشور مبدأ را نیز حل می‌کنیم؛ هم‌اکنون با کشورهای اتریش، استرالیا و ترکیه تفاهم‌نامه مشترک داریم و انعقاد تفاهم‌نامه مشترک کمبود تجهیزات ناشی از تحریم‌ها را برطرف می‌کند.

مجیدی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: اگر دانشگاه و صنعت با هم ارتباط نداشته و زمینه‌سازی نشود، مشکلات حل نمی‌شود. انتقال بخش تحقیق و توسعه شرکت‌ها به دانشگاه‌ها راهکار برون‌رفت از تحریم‌ها به‌شمار می‌آید.

وی در ادامه با بیان اینکه مشکلات تملک زمین‌های دانشگاه قابل حل است، گفت: شکایت علیه دانشگاه‌ها در دنیا رسم نبوده و اهدای زمین به دانشگاه، کار حسنه و پسندیده‌ای است.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه با بیان اینکه در دنیا ابتدا کار را ایجاد کرده و سپس اقدام به جذب متخصصان آن کار می‌کنند، اظهار کرد: ما در اینجا به ازای هر استاد بازنشسته فقط یک دانشجوی دکترا لازم داریم و این تعداد از فارغ‌التحصیلان را نمی‌توانیم مدیریت کنیم و مسئول پذیرش این تعداد از دانشجو در دانشگاه‌ها صنعت است نه دانشگاه.

وی در ادامه از پیشرفت 30 درصدی پروژه خوابگاه متأهلان خبر داد و گفت: هنوز بودجه دولتی کافی برای تکمیل این پروژه اختصاص نیافته است.

مجیدی، در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه ۱۳ دانشگاه کشور به نمایندگی از دانشگاه‌های وزارت علوم برای حل مشکلات کلان کشور گرد هم آمده‌اند، بیان کرد: دانشگاه تبریز به نمایندگی از دانشگاه‌های شمال غرب کشور نیز در این گردهمایی حضور دارد و خوشه‌هایی مانند خوشه اقتصادی و محیط زیست در این خصوص تعریف شده است.

انتهای پیام
captcha