حسن خلق اولین نمود توانایی معنوی انسان است
کد خبر: 3879075
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰

حسن خلق اولین نمود توانایی معنوی انسان است

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز اظهار کرد: در عرصه تعامل اجتماعی، حُسن خلق و خوش اخلاق بودن، جایگاه ویژه‌ای دارد و اولین نمود توانایی شخصیت روحی و معنوی انسان است.

حسن خلق اولین نمود توانایی معنوی انسان استصمد بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی،اظهار کرد: در عرصه تعامل اجتماعی، حُسن خلق و خوش اخلاق بودن، جایگاه ویژه‌ای دارد و اولین نمود توانایی شخصیت روحی و معنوی انسان است.
وی افزود: بعضى از مردم به طور طبیعى خوش اخلاق و خوش برخوردند و این یکى از مواهب الهى است که نصیب هر کس نمی‌شود. کسی که دارای اخلاق نیکو است، باید خدا را با تمام وجودش شکر گوید، ولى گروهى چنین نیستند، اما می‌توانند با تمرین و ممارست و به کار بستن اصولی دقیق، حُسن خلق و خوش اخلاقی را در وجود خود زنده کنند و چنان در عمق جانشان نفوذ کند که طبیعت ثانویه شود.
وی با استناد به آیه 9 سوره شمس«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: بی تردید کسی که نفس را از آلودگی پاک کرد و رشد داد، رستگار شد.
بهروز ادامه داد: خوش اخلاق به کسی گفته می‌شود که با گشاده‌رویى، زبانی ملایم و برخوردی شاد و محبت‌آمیز با مردم روبرو می‌شود و در هر شرایطی این توانایی را دارد که با خوش‌رویى برخورد کند.
این استاد دانشگاه، از پایه‌های اساسى معارف دینى گفت و تاکید کرد: شیوه صحیح زندگى به انسانها را مى‌آموزد و سیر و حرکات آنان را به سوى کمال مطلق تنظیم مى‌کند.
بهروز، ضمن بازگو نمودن هدف از بعثت رسولان الهی بیان کرد: هدف از بعثت رسولان الهى، نیکو گردانیدن اخلاق و خوی‌هاى بشرى و رفع ضعف و کاستى از آنان است. انسان ضعیف و ناتوان آفریده شده است، و این ضعف همان گرایش افراطى انسان به خواسته‌هاى نفسانى است؛ گرایشى که از ناتوانى بشر در عرصه کردارهاى نیک و فضایل اخلاقى خبر مى دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: من براى مکارم اخلاق و محاسن و خوبی‌هاى آن مبعوث شده‌ام.
وی اخلاق را ثمره باور دینی انسان دانست و تاکید کرد: اخلاق ثمره و میوه ایمان، اعتقاد و باور دینی انسان است.

انتهای پیام
captcha