ترامپ و دیواری نامرئی برای عقب‌گردی صدساله
کد خبر: 3879155
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴

ترامپ و دیواری نامرئی برای عقب‌گردی صدساله

گروه بین‌الملل ــ دیوار مجازی ممنوعیت مسافرت اتباع برخی کشورها، که دولت ترامپ آن را اجرا کرده است، مهمترین مانع ورود افراد رنگین‌پوست و مسلمانان به این کشور بوده و براساس این فرض ایجاد شده كه مردم آمریكا بسیار احمق‌تر یا تنبل‌تر از آن هستند که متوجه شوند مسبب مشكلاتشان مهاجران مسلمان و تیره‌پوست نیستند.

به گزارش ایکنا، Arab Weekly در یادداشتی به قلم رشمی روشن لعل(Rashmee Roshan Lall)، روزنامه‌نگار حوزه بین‌الملل در لندن، به طرح‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با محوریت مهاجران و مسلمانان پرداخته است.

در این یادداشت او با اشاره به وعده دونالد ترامپ در مورد احداث دیواری در مرز جنوبی این کشور با مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی، می‌نویسد: رئیس جمهور ایالات متحده همچنان به وضع موانع اداری حتی برای ورود قانونی و مهاجرت ادامه می‌دهد. وزارت امور خارجه آمریكا اعلام كرده كه تعداد پذیرش پناهندگان به این کشور نسبت به سال گذشته به پایین‌ترین سطح رسیده، تعداد كمتری دانشجوی خارجی و گردشگران به ایالات متحده می‌روند و گرین‌کارت كمتری هم برای افراد صادر می‌شود.

لعل می‌افزاید: براساس برخی تخمین‌ها، وعده ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود همه مسلمانان به ایالات متحده، در دو سال گذشته بر حدود 7 درصد از جمعیت جهان ـ‌ بیش از 135 میلیون نفر در هفت کشور با جمعیت عمدتاً مسلمان ـ تأثیر گذاشته است. تعداد ویزاهای دائمی که به صورت ماهانه در سال 2017-2018 به اتباع ایران، لیبی، سومالی، سوریه و یمن داده می‌شود، 72 درصد کاهش یافته است.

این روزنامه‌نگار حوزه بین‌الملل با اشاره به اضافه شدن شش کشور بلاروس، قرقیزستان، میانمار، اریتره، نیجریه، سودان و تانزانیا می‌نویسد: این هم یک نوع ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا است. به غیر از میانمار که 4 درصد از جمعیت آن مسلمان و بلاروس که اکثریت جمعیت آن مسیحی هستند؛ مسلمانان بیش از یک چهارم جمعیت این کشور‌ها را تشکیل می‌دهند. به عنوان مثال 30 درصد از جمعیت تانزانیا و 86 درصد جمعیت قرقیزستان مسلمان هستند.

وی تصریح می‌کند: الگویی از محدودیت‌های سفر و مهاجرت از سوی ترامپ در حال ظهور است. مردم کشورهای هدف افرادی با پوست تیره یا تعداد زیادی مسلمان یا هر دوی آنها را دارند. همانطور که کامالا هریس، سناتور دموکرات از کالیفرنیا اخیراً در توئیتر خود نوشت «ممنوعیت سفر ترامپ هرگز در امنیت ملی ریشه نداشته، این تبعیض نسبت به افراد رنگین‌پوست است. آنها بدون شک ریشه در ایدئولوژی‌های ضد مهاجر و برتری‌گرایانه سفید دارند».

لعل در بخش دیگری از این یادداشت اظهار می‌کند: مسلماً، سیاست کلی دولت ترامپ خصومت گسترده‌ای با هر دسته از بیگانگانی - قانونی، غیرقانونی یا پناهجو - که به دنبال ورود به ایالات متحده دارد اما اهداف اصلی(مسلمانان) مشخص و نمادین، و پایه و اساس دیوار مرزی مجازی بوده ‌است. این دیوار نامرئی بیشتر از دیوار فیزیکی 200 کیلومتری در مرز با مکزیک نتیجه داده که قرار است تا سال 2021 به پایان برسد. دیوار مجازی ممنوعیت مسافرت اتباع برخی کشورها که دولت ترامپ اجرا کرده مهمترین مانع ورود افراد رنگین‌پوست و مسلمانان به این کشور است و براساس این فرض ایجاد شده كه مردم آمریكا بسیار احمق‌تر یا تنبل‌تر از آن هستند که متوجه شوند مسبب مشكلاتشان مهاجران مسلمان و تیره‌پوست نیستند.

این روزنامه‌نگار حوزه بین‌الملل با اشاره به وضعیت بد مراقب‌های بهداشتی در آمریکا می‌نویسد: این به معنای پنهان کردن واقعیت دردناک است که دستاوردهای رشد اقتصادی ایالات متحده به طور ناموزون توزیع می‌شود و ترامپ به عنوان رئیس جمهور، فقط نابرابری درآمدی را با قانون مالیات خود در سال 2017 تشدید کرده و یک شبکه ایمنی قوی و خدمات بهداشتی مناسب همچنان یک رویای دور در ثروتمندترین کشور جهان است.

وی با اشاره به کتابی در مورد وضعیت مهاجران به آمریکا ادامه می‌دهد: کریس هاینز(Chris Haynes)، جنیفر مرولا(Jennifer Merolla) و کارتیک راماکریشنان(Karthick Ramakrishnan) در کتاب خود که در سال 2016 با عنوان «قاب‌سازی مهاجران: پوشش اخبار، افکار عمومی و سیاست» به چاپ رسید، می‌نویسند که وقتی اقتصاد بد پیش می‌رود یا وقتی سیاستمداران این مسئله را مطرح می‌کنند، نگرش‌ها نسبت به مهاجرت تغییر می‌کند.

لعل در پایان یادداشت خود می‌نویسد: دیوار مجازی، ایالات متحده را به یک قرن قبل باز می‌گرداند، هنگامی که سفید بودن برای دستیابی به تابعیت ایالات متحده، کلیدی بود و برای همه به جز نژاد سفید قفقازی و اروپای غربی، موانع مهاجرت وجود داشت. با این وجود، در قرن بیست و یکم، این موضوع فقط اختلافات فزاینده بین آمریکای ترامپ و آرمان‌های بنیادی این کشور را برجسته می‌کند.

تنظیم و ترجمه از محمد حسن گودرزی

انتهای پیام
captcha