جدیدترین شماره از فصلنامه مدیریت اسلامی منتشر شد
کد خبر: 3879922
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸

جدیدترین شماره از فصلنامه مدیریت اسلامی منتشر شد

سومین شماره از سال بیست و هفتم فصلنامه مدیریت اسلامی با شش مقاله به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش ایکنا؛ در این شماره از فصلنامه مدیریت اسلامی، مقالاتی با عناوین «مؤلفه‌ها و ویژگیهای اخلاق حرفه‌ای استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سازمانی(مورد مطالعه: یک دانشگاه نظامی)»، «شناسایی الزامات ایجاد ارتباط مطلوب میان مساجد و مدارس»، «الگوی تصمیم‌گیری مبتنی بر ارزش‌های راهبردی اسلامی»، «تبیین مؤلفه‌های ادراک عدالت در فرادست از دیدگاه امام علی(علیه‌السلام)»، «بررسی تطبیقی راهبردهای تغییر در عصر پیامبر اسلام(ص) و دوران معاصر به‌منظور پیدایش ارزشها و هنجارهای اسلامی» و «تحلیلی اکتشافی از بیانات مقام معظم رهبری مدظله در راستای ارائه الگوی رونق تولید» منتشر شده است.

شناسایی الزامات ایجاد ارتباط مطلوب میان مساجد و مدارس

در چکیده مقاله «شناسایی الزامات ایجاد ارتباط مطلوب میان مساجد و مدارس» می‌خوانیم اگرچه با تأسیس مدارس و مراکز آموزشی، کارکرد تعلیمی مساجد کم‌رنگ شده است، اما باتوجه به نقش مهمی که مسجد در رشد و تعالی افراد دارد، باید برای تکمیل رشد و تربیت نوجوانان، تعامل و ارتباط استوار بین مدرسه و مسجد ایجاد شود. این پژوهش با روش تحلیل مضمون به‌دنبال شناسایی الزامات مورد نیاز مسجد در ایجاد ارتباط پایدار و اثرگذار با مدرسه است. برای این پژوهش با مسئولان تربیتی 14 مسجد از سراسر کشور ازجمله تهران، اصفهان، اهواز، قزوین، قم، اسلامشهر و ورامین مصاحبه شد که در زمینه ارتباط با مدرسه موفق عمل کرده بودند. نتایج در قالب 48 مضمون پایه­، ده مضمون سازمان‌دهنده و چهار مضمون فراگیر گزارش شده است. در پایان تحلیل‌ها، چهار بعد و ده مؤلفه به‌دست آمد که درواقع همان مضمون‌های سازمان‌دهنده و فراگیر است. ابعاد عبارت است از بعد تعامل، بعد برنامه، بعد نیروی انسانی و بعد قالب‌های ارتباطی. در نتیجه اگر تشکیلات فرهنگی مسجد در این چهار بعد، که هر کدام مؤلفه‌هایی دارد، موفق باشد و آنها را مورد توجه قرار دهد به ایجاد ارتباط مناسب و مستمر با مدرسه موفق خواهد شد.

الگوی تصمیم‌گیری مبتنی بر ارزش‌های راهبردی اسلامی

نوسنده مقاله «الگوی تصمیم‌گیری مبتنی بر ارزشهای راهبردی اسلامی» در طلیعه نوشتار خود آورده است این پژوهش به‌دنبال دستیابی به الگوی اکتشافی از تصمیم‌گیری راهبردی بر مبنای ارزشهای اسلامی با استفاده از روش داده‌بنیاد بود. ابتدا با بررسی و تدبر آیه به آیه از ابتدا تا انتهای قرآن مفاهیم ارزشی و نقش آنها در تصمیم‌گیری جمع‌آوری، و با توجه به احادیث مرتبط تکمیل شد.

سپس به روش نمونه‌گیری نظری 22 نفر از استادان دانشگاه و روحانیان خبره انتخاب شدند و از آنها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته عمیق به عمل آمد. تحلیل داده‌ها به‌صورت مستمر و در سه مرحله شناسه‌گذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و مصاحبه با متخصصان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. یافته‌های پژوهش نشان داد حق‌مداری در تصمیم‌گیری راهبردی ارزشی نقش محوری دارد. هم‌چنین ابعاد الگو شامل عوامل زمینه‌ساز (التزام به ارزشها، ارزشهای دنیا، محیط، وراثت)، عوامل مؤثر (ویژگیهای فردی، عوامل راهبردی، استعانت از خدا و شرایط) و عوامل بازدارنده (ضد ارزشها و افراط و تفریط) است که بر کنش متقابل یا فرایند تصمیم‌گیری راهبردی حق‌مدار تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود تصمیم در جهت صحیح خود قرار گیرد و به نتایج مطلوب مانند رضای خداوند منان و نتایج دنیوی و اخروی منتهی شوند.

تبیین مؤلفه‌های ادراک عدالت در فرادست از دیدگاه امام علی علیه‌السلام

در چکیده مقاله «تبیین مؤلفه‌های ادراک عدالت در فرادست از دیدگاه امام علی علیه‌السلام» می‌خوانیم در مبحث عدالت سازمانی تاکنون، به ادراک عدالت در میان کارکنان نسبت به فرادستان و نیز همکاران همسطح نسبت به یکدیگر پرداخته شده است. اما طبق تفسیر ابن­میثم از خطبه 216 امکان ادراک عدالت در فرادستان نیز ممکن است. بنابراین هدف پژوهش شناسایی مؤلفه­های مفهوم ادراک عدالت فرادست نسبت به زیردست، مبتنی بر بیانات امام علی(ع) در نهج­البلاغه است؛ لذا با استفاده از شیوه تحلیل مضمون، متن نهج­البلاغه با منطق توقعِ بجای فرادست از زیردست نسبت به ادا کردن حقوق خود شناسه­‌گذاری شد.

براساس یافته­های پژوهش در مجموع 202 شناسه مشخص، و در قالب 28 مضمون پایه، ادراک عدالت در فرادست به­عنوان مضمون فراگیر و چهار مضمون سازماندهنده «وفاداری»، «خیرخواهی برای فرادست و مجموعه»، «پذیرش دعوت و اقبال» و «اطاعت» ساماندهی شد. نتیجه پژوهش ایجاد شاخصهایی برای عملیاتی­سازی این ادراک در میان فرادستان است که می­توان برای بررسی ارتباط این مفهوم با دیگر مفاهیم حوزه سازمان در قالب متغیر مستقل، وابسته و یا تعدیلگر استفاده کرد.

تحلیلی اکتشافی از بیانات مقام معظم رهبری مدظله در راستای ارائه الگوی رونق تولید

نویسنده مقاله «تحلیلی اکتشافی از بیانات مقام معظم رهبری مدظله در راستای ارائه الگوی رونق تولید» در طلیعه نوشتار خود آورده است یکی از وظایف رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران، تعیین سیاستهای کلی نظام است. نامگذاریها و تعیین شعارهای سال را می‌توان یکی از جلوه‌های تعیین سیاستهای کلی نظام اسلامی از سوی مقام معظم رهبری دانست. در همین راستا، سال ۱۳۹۸ از سوی مقام معظم رهبری، سال «رونق تولید» نام گرفته است. در این مقاله با روش داده‌بنیاد بیانات مقام معظم رهبری طی سه دهه گذشته در زمینه "رونق تولید" در سه مرحله شناسه‌گذاری باز، محوری و انتخابی در قالب 28245 شناسه باز، 199 مفهوم و 32 مقوله اصلی و با محوریت «حماسه تولید» به‌صورت الگویی مفهومی ارائه شد.

یافته­‌های پژوهش نشان می‌دهد افزایش اشتغال، رشد اقتصادی پایدار، افزایش تاب‌آوری اقتصادی، افزایش عزت و نشاط ملی، توسعه صادرات و افزایش عدالت اجتماعی از پیامدهای تحقق رونق تولید است. نوآوری پژوهش کمک به سیاستگذاران اجرایی است تا با توجه به منویات مقام معظم رهبری به‌صورت نظام‌مند به تصمیم‌گیری در عرصه رونق تولید اقدام کنند.

بررسی تطبیقی راهبردهای تغییر در عصر پیامبر اسلام(ص) و دوران معاصر

نویسنده مقاله «بررسی تطبیقی راهبردهای تغییر در عصر پیامبر اسلام(ص) و دوران معاصر به‌منظور پیدایش ارزشها و هنجارهای اسلامی» در طلیعه نوشتار خود آورده است تاکنون نظریه‌پردازان، راهبردهای گوناگونی برای مدیریت تغییر ارائه کرده‌اند و در مطالعات مدیریت اسلامی به مدیریت عصر پیامبر در پیدایش ارزشها و هنجارهای اسلامی اشاراتی شده است. در این تحقیق با استفاده از نظریه برخاسته از داده‌ها و روش‌شناسی فراتحلیل برجسته‌ترین مقوله‌های اصلی، شرایط علّی، زمینه‌ای، واسطه‌ای، راهبردها و پیامدهای مورد مطالعه استخراج شد و به تأیید گروه دلفی شامل استادان حوزه و دانشگاه رسید.

سپس با بررسی مقایسه‌ای راهبردهای تغییر در عصر پیامبر(ص) و دوران معاصر، مشابهت‌ها و تفاوتهای این راهبردها شناسایی و تحلیل شد. نتایج پژوهش حاکی از شناسایی ده عامل اصلی در بررسی راهبردهای تغییر در دوره پیامبر(ص) و راهبرد­های تغییر در قرن بیستم است که این دگرگونی‌ها عبارت است از: دگرگونی در سطح نهادها و ساخت‌ها، نهادهای حکومتی و سیاسی، نهادهای حقوقی، نهاد خانواده، نهادهای تعلیم و تربیت، نهادهای اقتصادی، دگرگونی در سطح سازمانها و پایگاه‌های اجتماعی، دگرگونی در سطح رفتارهای معمول، دگرگونی در سطح فرهنگ و دگرگونی در سطح اعتقادات. به­ طور کلی تغییر مبانی در دوران معاصر بر اساس لذات و نیازهای انسانی است؛ این در حالی است که مبانی تغییر در دوره پیامبر(ص) بر احکام و حدود اسلامی مبتنی است.

انتهای پیام
captcha