«بررسی تطبیقی نشانه‌های قیام حضرت مهدی(عج) در روایات فریقین» منتشر شد
کد خبر: 3880771
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸

«بررسی تطبیقی نشانه‌های قیام حضرت مهدی(عج) در روایات فریقین» منتشر شد

کتاب «بررسی تطبیقی نشانه‌های قیام حضرت مهدی(عج) در روایات فریقین» نوشته حجت‌الاسلام سید ضیاء‌الدین علیانسب به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش ایکنا؛ پیامبر اکرم(ص) در روایتی که جابر بن عبدالله انصاری راوی آن است به بیان نام‌های یکایک معصومان(ع) و جانشینان پس از خود پرداخت که نخستین آنها امام علی(ع) و آخرین‌شان امام مهدی(عج) است.
با شهادت امام حسن عسکری(ع)، دروه امامت حضرت مهدی(عج) در پس غیبت صغری آغاز گشت و رابطه شیعیان با آن حضرت به واسطه چهار وکیل و نائب خاص ایشان به انجام می‌رسید که آنان یکی در پی دیگری آمدند و رفتند.
با رحلت علی بن محمد سَمُری؛ آخرین نائب خاص در سال ۳۲۹ق، دوره غیبت کبری آغاز شد و از آن زمان تاکنون جهان در انتظار ظهور آن امام هُمام است تا با ظهورش زمین را سراسر از عدل و نور خویش پر سازد.
در روایات و منابع اسلامی از شیعه و سنی برای قیام و ظهور آن حضرت نشانه‌هایی بیان شده است. بخشی از این روایات با کاربست تعابیری نظیر: «حتم و محتوم» بیانگر حتمی‌بودن رخداد این نشانه‌ها است.
حجت‌الاسلام سیدضیاء‌الدین علیانسب، دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه حضرت معصومه(س)، در تحقیق خود که در قالب کتاب «بررسی تطبیقی نشانه‌های قیام حضرت مهدی(عج) در روایات فریقین» منتشر شده، کوشیده است تا با تتبع در منابع حدیثی فریقین، روایات ناظر به علائم حتمی قیام و ظهور حضرت را بررسی نماید و از راهنمایی و مشاوره استادان حجج اسلام محمدعلی مهدوی‌راد و سیدرضا مؤدب در به ثمر رسیدن این تحقیق سود برد.

این اثر در سه فصل سامان یافته است که فصل نخست به کلیات و مفاهیم اختصاص دارد؛ فصل دوم به واکاوی تعداد علائم حتمی و روایات آن پرداخته است و در فصل سوم نقاط اشتراک و افتراق محتوای روایات فریقین در نشانه‌های حتمی قیام را مورد بررسی علمی قرار داده است.

این اثر در 344 صفحه وزیری در گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی تدوین و از سوی دفتر نشر معارف به زیور طبع آراسته شده است.

یادآور می‌شود، این گروه از طریق شماره 02532110565 و رایانامه tafsir@maaref.ac.ir منتظر دریافت دیدگاه‌ها و نظرات خوانندگان به ویژه استادان و صاحب‌نظران عرصه معارف مهدوی و حدیثی است تا با اعمال آن در چاپ‌های بعد، شاهد ارتقای هرچه بیشتر این اثر باشد.

انتهای پیام
captcha