تفاوت عالم و عاقل در فعل معصیت
کد خبر: 3881228
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

تفاوت عالم و عاقل در فعل معصیت

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت، اظهار کرد: عقل حجت الهی و فطری و موافق شرع نیز هست، عقل سلیم خالی از شائبه‌های اوهام بوده و نیز از کدورت‌ها و تعصب عاری است. عاقل شدن مهم است، به علت اینکه عالم گناه می‌کند، ولی انسان عاقل گناه نمی‌کند.

تلاوت قرآن؛ سرآغازی است برای تفکر و ایمانحجتالاسلام قهرمان احمدی، مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: قرآن برنامه زندگی و کتاب عمل است و تلاوت آن سرآغازی است برای تفکر و ایمان و وسیله‌ای است برای عمل کردن به محتوای قرآن و مسلمانان قرآن را بزرگترین معجزه محمد(ص) و روشن‌ترین دلیل بر پیامبری او می‌دانند.

وی با استناد به آیه 33 سوره احزاب «وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولي‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و در خانه‌هایتان بنشینید و آرام گیرید و بی‌حاجت و ضرورت از منزل بیرون نروید و مانند دوره جاهلیت پیشین با آرایش و خود آرایی بیرون نیایید و نماز به پا دارید و زکات مال به فقیران بدهید و از امر خدا و رسول اطاعت کنید. خدا چنین می‌خواهد که هر آلایشی را از شما خانواده نبوت ببرد و شما را از هر عیب پاک و منزه نماید.

حجت‌الاسلام احمدی، ضمن بازگو کردن فرمان قرآن مبنی بر تسلیم بودن در برابر امر خدا ادامه داد: قرآن خدا را به انسان نزدیک‌تَر از رگ گردنش می‌داند، رابطه انسان با خدا را بی‌نیاز از واسطه می‌داند و انسان را به تسلیم در برابر امر خدا فرمان می‌دهد.

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت، قرآن را رساترین بیان دانست و یادآور شد: به باور کسانی که به الهی بودن این کتاب اعتقاد دارند، قرآن رساترین بیان است و از نظر موسیقی و وزن لفظی، در لغات و جملاتش نشانه‌های وحیانی و ربانی بودن مشهود است. وزنش نه وزن شعر است و نه نثر، بلکه هر دو و برتر از هر دو است، در حدّی که در توان غیر خدا نیست، وزن و لفظ آن به‌گونه‌ای تناسب و انسجام با معنا دارد که گویی معناهایش در آن تجسم یافته‌ است.

وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: کسی که طلب کند هدایت را در غیر قرآن، خداوند او را گمراه می‌کند.

حجت‌الاسلام احمدی، از حجت الهی و فطری عقل گفت و تأکید کرد: عقل حجت الهی و فطری است و چراغ روشنی است از جانب خداوند و موافق شرع نیز هست و آن عقل موردنظر است که عقل سلیم و خالی از شائبه‌های اوهام بوده و نیز از کدورت‌ها و تعصب عاری باشد. از وهم و خیال به دور باشد، نه هر کسی که مدعی عاقل بودن را داشته باشد. عاقل شدن مهم است، به علت اینکه عالم گناه می‌کند، ولی انسان عاقل گناه نمی‌کند.

انتهای پیام
captcha