جامعه با فرهنگ قرآنی فاصله زیادی دارد
کد خبر: 3881328
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸

جامعه با فرهنگ قرآنی فاصله زیادی دارد

مربی و مدرس قرآن کریم، با اشاره به فاصله فرهنگ موجود در جامعه با فرهنگ قرآنی گفت: فرهنگ موجود در جامعه با فرهنگ قرآنی فاصله‌ای بسیار زیاد دارد و این نشان می‌دهد که بر مبنای تبلیغ و ترویج قرآن حرکت کرده‌ایم نه در راستای تربیت انسان قرآنی.

فرهنگ جامعه با فرهنگ قرآنی فاصله زیاد داردحسین قربانی، مدیر مؤسسه مجمع قاریان تبریز در گفت‎وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی گفت: تلاوت قرآن کریم، در همه حال ارزشمند است، زیرا همه قرآن، کلام خداست و خواندن همه سوره‌ها فضیلت و ثواب دارد، در عین حال، خواندن بعضى از سوره‌ها در بعضى اوقات به دلیل مصالحى که خداوند و چهارده معصوم(ع) از آن آگاه هستند‌، ثواب بیشترى دارد.

وی از بی‌توجهی به قرآن در زندگی گفت و بیان کرد: شاید یکی از مواردی که در زندگی ما به‌عنوان یک مسلمان کمتر بدان توجه می‎شود تلاوت قرآن به‌عنوان کتاب دینی و تعمق در آیات آن است و به همین دلیل است که کمتر این کتاب آسمانی در زندگی ما جا دارد.

این مدرس قرآن، با اشاره به فاصله فرهنگ موجود در جامعه با فرهنگ قرآنی گفت: فرهنگ موجود در جامعه با فرهنگ قرآنی فاصله‌ای بسیار زیاد دارد و این نشان می‌دهد که بر مبنای تبلیغ و ترویج قرآن حرکت کرده‌ایم نه در راستای تربیت انسان قرآنی، تربیت نوجوان قرآنی، تربیت بانو و مادر قرآنی.

وی ضمن اشاره به اعطای پاداشی بزرگ از جانب خداوند به قاری قرآن ادامه داد: خداوند به قرائت کننده قرآن، پاداشی بزرگ خواهد داد، پیامبر اکرم(ص) نیز در این خصوص فرموده‌اند: «هر کس برای رضای خدا و آگاهی عمیق در دین، قرآن بخواند، ثواب ملائکه و انبیا و رسولان را خواهد داشت».

قربانی با بیان اینکه قرآن را باید به‌صورت ترتیل یعنى شمرده و توأم با تفکر، تلاوت کرد، یادآور شد: تلاوت‌کنندگان قرآن باید در موقع خواندن و گوش دادنِ قرآن، حالت حُزن و اندوه به خود گیرند و جان‎‏ها را نرم و رقیق ساخته، فروتنی و خشوع و خشوعِ آنان افزوده شود.

مدیر مؤسسه مجمع قاریان تبریز، اظهار کرد: قرائت قرآن، تنها خواندن قرآن است اما تلاوت قرآن، شمرده خواندن قرآن به همراه تدبّر و اندیشه در معنای آن و عمل به احکام آن و امید به وعده‌ها و هراس از تهدیدها و عبرت از داستان‌های قرآن محسوب می‌‎شود.

وی نورانیت و افزودن خیر و برکت خانه را از امتیازات قرائت قرآن دانست و با استناد به فرموده پیامبر اکرم(ص) افزود: ایشان فرموده است: خانه‌هایتان را با تلاوت‌ قرآن نورانى کنید و آن‌ها را هم‌چون یهود و نصارا که نماز و عبادت را در خانه‌ها تعطیل کرده، تنها در کنیسه و کلیسا انجام مى‌دهند به گورستان تبدیل نکنید. هنگامى‌که در خانه‌اى زیاد قرآن خوانده شود، خیر و برکت آن فزونى یابد و اهل خانه مدت‌ها از آن لذت خواهند برد و همان‌گونه که ستارگان براى زمینیان مى‌درخشند، این خانه نیز براى آسمانیان مى‌درخشد.

قربانی، تأکید کرد: مشهور است که خواندن یک جزء قرآن به روش ترتیل بهتر از خواندن دو جزء در همان مدت و زمان بدون ترتیل است؛ چراکه هدف از خواندن قرآن تدبر در آن است که در ترتیل این مقصود بهتر حاصل می‌شود تا آدمی با آرامش بخواند و در معانی الفاظ آن اندیشه کند، بخصوص برای کسی که معنی قرآن را نمی‌فهمد بهترین روش است و علاوه بر آن دستور قرآنی نیز هست که قرآن را به ترتیل بخوانید با این بیان که: «و رتلّ القرآن ترتیلا».

انتهای پیام
captcha