شهدای گمنام ریوش غریب‌تر از گذشته
کد خبر: 3884433
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶

شهدای گمنام ریوش غریب‌تر از گذشته

با گذشت ۱۴ سال از تشییع و خاک‌سپاری پیکر ۵ شهید گمنام در کوهسرخ، محل دفن این یادگاران دفاع مقدس که اغلب روز‌ها میزبان عاشقان دل‌سوخته است نشانی از یادبود و نمادی از استقامت و رشادت ندارد.

گزارش مناسبی برای 22 اسفند روز شهدا///از مزار شهدای گمنام ریوش بوی غربت به مشام می‎رسد سال 84 بود که عطر شهدا نه تنها در شهر ریوش بلکه در کل منطقه پیچیده شد. با گذشت 14 سال از تشییع و خاک‌سپاری پیکر 5 شهید گمنام در کوهسرخ، محل دفن این یادگاران دفاع مقدس که اغلب روزها میزبان عاشقان دل‌سوخته است نشانی از یادبود و نمادی از استقامت و رشادت ندارد.

مسئولانی که مسئولیت خود را مرهون جان‌فشانی این رزمندگان می‌دانند، تنها به اختصاص ۵ سنگ‌ قبر و سایه‌بانی ساده به نشان گمنامی این شهدا اکتفا کردند.

کوتاهی در انجام وظیفه

در همین خصوص حجت‌الاسلام محمود رضایی، امام جمعه شهر ریوش در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با انتقاد از اینکه به‌رغم پیگیری‎های فراوانی که تاکنون برای ساماندهی مزار شهدای گمنام صورت گرفته، اما هنوز به نتیجه نرسیده‎ایم، اظهار کرد: اگرچه از سال 84 مردم بخش کوهسرخ میزبان شهدای گمنام شدند و در آن زمان اداراتی مانند برق، آب و فاضلاب، راه و شهرسازی و گاز تعهد داده بودند امکانات لازم را به محل یادمان شهدای گمنام ببرند اما تاکنون این ادارات در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده‎اند.

وی تصریح کرد: علی‌رغم بودجه‎های فراوانی که در گذشته وجود داشت، اما امروز دیگر خبری از آن بودجه‌ها نیست. کسی دلسوز و پیگیر ساماندهی مزار شهیدای گمنام نیست و اکنون مردم از نبود برق، آب شرب و راه مناسب برای رفتن به این مکان رنج می‎برند. گردشگران حوزه فرهنگ و ارزش‎های انقلاب اسلامی و شهدا به دلیل نبود راه مناسب نمی‎توانند استفاده مناسبی از این مکان ببرند، متأسفانه مزار شهدای گمنام در شب روشنایی و سرپناهی برای خواندن دعا ندارد.

امام جمعه شهر ریوش بیان کرد: هرچند با توجه به خاکی بودن راه دسترسی مقرر شد محور تعریض شود، اما تأمین آسفالت نمی‎شود، ناگفته نماند این مشکلات با وجود 14 سال در حالی باقی‌مانده که فاصله مزار شهدای گمنام تا شهر ریوش کمتر از 3 کیلومتر است.

کسی پاسخگو نیست

وی با اظهار تأسف از اینکه نسبت به شهدای گمنام این منطقه کوتاهی شده و کسی هم پاسخگو نیست، بیان کرد: با توجه به اینکه مزار شهدای گمنام به صورت هیات امنایی اداره می‏‌شود و برای رفع مشکلات جلساتی برای تامین منابع مورد نیاز که مقداری سهم بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین سهم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، برگزار شده، اما تاکنون کوتاهی شده و هنوز با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

رضایی بیان کرد: براساس برآورد صورت گرفته برای برق‌رسانی تنها 250 میلیون تومان اعتبار نیاز است، اما به دلیل نبود اعتبار دیگر کسی جوابگو نیست و به‌رغم پیگیری‎های فراوان هنوز به نتیجه نرسیدیم و این ناشی از عدم پیگیری مسئولان منطقه و عدم پاسخگویی مسئولان امر در سالهای گذشته است و این موجب شده اکنون که با کمبود اعتبار مواجه شویم و تنها در حد مشکل بیان شود.

فراموشی شهدای گمنام ریوش

در همین خصوص علی‌اصغر مرادزاده، مسئول ساماندهی گلزار شهدای شهر ریوش نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: به‌رغم اینکه از 14 سال قبل با در نظر گرفتن محلی برای یادمان شهدا از سوی مسئولان وقت، 5 شهید گمنام در شهر ریوش به خاک سپرده شدند، اما از همان زمان تاکنون یادمان شهدای گمنام این شهر با کمبود‌های بسیاری از جمله نبود راه دسترسی، آب، برق، المان و یادمان و ... مواجه است.

وی اظهار کرد: چون یادمان شهدا متولی درستی نداشته، بارها با سلایق مختلف روبرو شده و هرکس آمده براساس نظر خود عمل نموده و بدون اینکه اعتبار مورد نیاز پروژه و توان منطقه را در نظر بگیرد، قسمت‎هایی از کار را به انجام رسیده است. اینکه با حضور هر مسئول جدیدی در منطقه بخشی از پروژه تخریب و مجدد طرح جدیدی اجرا شود، کار درستی نیست، باید به گونه‎ای عمل شود که پروژه دیگر کوچکترین تغییری نداشته باشد.

مسئول ساماندهی گلزار شهدای شهر ریوش با بیان اینکه در ساماندهی گلزارهای شهدا با اداره کل بنیاد شهید استان هم همکاری دارد، بیان کرد: مزار شهدای ریوش حدود 300 متر زیر بنا را تحت پوشش خود گرفته است، امیدواریم با حداقل هزینه که در توان شهرداری شهر ریوش و مردم باشد محل یادمان شهدا در ریوش به اتمام برسد.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه نقشه اجرای المان شهدای گمنام تهیه شده برای اتمام پروژه به اعتبار یک میلیارد ریالی نیاز است، اگرچه 14 سال قبل یادمانی برای شهدای گمنام ساخته شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده و به نوعی شهدای گمنام این منطقه به فراموشی سپرده شده‎اند.

تعهد مردم و مسئولان ریوش

سردار حسینعلی یوسف‌علیزاده، مدیرکل بنیاد حَفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، در همین خصوص در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید براینکه باید هر چه زودتر تکلیف مزار شهدای گمنام ریوش مشخص شود، تصریح کرد: متأسفانه یکبار اعلام می‎شود آهن برده شده به مزار شهدا اضافه بوده و باید جمع شود، یکبار المان قبلی را خراب می‎کنند، یکبار می‎گوییم مزار دور است، در صورتیکه باید دانست راه پس نداریم، 5 شهید گمنام را در این مکان داریم کردیم و باید این پروژه را به اتمام برسانیم.

یوسف‎‌علیزاده افزود: مسئول این کار مردم ریوش هستند و این بنای خیر و مقدس را به عنوان افتخار شهرشان ایجاد کنند، اگرچه از برخی مساعدت‏ها هم می‏‌شود بهره برد، اما روزی که شهدا در ریوش تدفین شدند، توسط اهالی و مسئولان ریوش تعهد داده شد که این المان را خودمان و با تمام وجود خواهیم ساخت. متأسفانه در همان زمان هم مقداری بلند پروازی شده و حدود 300 متر فضای فنداسیون و کار سازه انجام شده که فضای اضافی بوده چرا که سازه‌هایی کوچکی هم داریم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی مطرح کرد: اگرچه تا 50 سال دیگر یک سازه محدود می‎توانست جوابگو باشد اما به یکباره برای 100 سال دیگر سازه بنا کردند و حالا با مشکل مواجه شدیم و موجب شد 15 سال این پروژه زمان ببرد.

یوسف علیزاده با بیان اینکه نه تنها این معضلل جفا به شهداست، بلکه مردم هم ناراضی هستند، اظهار کرد: مزار شهدا در این منطقه باید نقطه‌‏ای بر ای انس عروج و پرورش انسانهای رهرو شهیدان شود وگرنه مزار شهدا کم نداریم.

در اعتبارات مشکل داریم

همچنین حسین رزمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان کاشمر نیز در گفت‌وگو با ایکنا خاطرنشان کرد: اگرچه متولی فرهنگ و ایثار هستیم، اما در اعتبارات مشکل داریم و باید تدابیر لازم اتخاذ گردد و از مشارکت مردم بیشتر استفاده شود.

وی که جانمایی مزار شهدای گمنام در شهر ریوش را در گذشته اشتباه دانست، اضافه کرد: اگرچه می‎خواهیم مزار شهدا رونق بگیرد اما هر چه قدر هم در این مکان هزینه شود چون خارج از شهر است بازهم به نتیجه مطلوب مد نظر نخواهیم رسید.

کار هیجانی انجام ندهیم

مسلم ساقی، فرماندار کاشمر هم در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه ای کاش شهدای گمنام در این مکان به خاک سپرده نمی‎شدند، گفت: هرچند تاکنون کاری در این مکان صورت نگرفته اما باید دید تا چه اندازه استقبال می‎شود. هرچند در دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر هم شهدای گمنام دفن شدند، اما به خاطر ایاب و ذهاب مشکلاتی برای شهروندان وجود دارد.

فرماندار کاشمر بیان کرد: هر کاری که قصد انجام آن را داریم، نباید هیجانی باشد، بلکه باید کار کارشناسی صورت گیرد و نگاه آینده‌نگرانه داشت.

اینکه در گذشته با بی‎تدبیری برخی مسئولان بر غربت این شهدا افزوده شد حرفی نیست، اما اکنون همت مسئولان را می‌طلبد تا بیش از این شرمنده شهدا نشده و یادمانی درخور شأن این گمنامان ساخته شود.

نباید فراموش کرد که دیروز شهدای گمنام همه‌چیز حتی نام و نشان خود را در راه دفاع از اسلام، انقلاب و میهن فدا کردند، اما غفلت و کوتاهی در ساخت یادمان بر مزارشان موجب شده است تا امروز غریب‌تر از قبل شوند و باید شرمنده آن‌ها بود که سهم آن‌ها بازهم غربت و تنهایی و مظلومیت است.

با توجه به شرايط موجود، حضور اين شهدای گمنام در شهرستان کوهسرخ می‎تواند از نظر فرهنگی بستر مناسبی برای مبارزه با انواع معضلات اجتماعی به حساب آيد، لذا ضروری است، پس از چندسال مسئولان امر بيش از پيش به اين پتانسيل فرهنگی موجود در منطقه بپردازند و از ظرفيت موجود در جهت ارتقای فرهنگی و معنوی جوانان بهره ببرند.

گزارش از جواد افتخاری؛ خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha