بررسی نقش عدالت در مدیریت خانواده از دیدگاه قرآن و نهج‌البلاغه
کد خبر: 3884678
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵
در مجله «پژوهش و مطالعات علوم اسلامی» صورت گرفت؛

بررسی نقش عدالت در مدیریت خانواده از دیدگاه قرآن و نهج‌البلاغه

هفتمین شماره از ماهنامه «پژوهش و مطالعات علوم اسلامی» مشتمل بر شش مقاله از جمله «نقش عدالت در تنظیم اصول حاکم بر مدیریت خانواده از دیدگاه قرآن و نهج‌البلاغه» و «ضرورت شناخت خدا از منظر امام علی(ع)» به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش ایکنا؛ هفتمین شماره از مجله «پژوهش و مطالعات علوم اسلامی» به صاحب‌امتیازی حسین عزیزی‌نژاد به زیور طبع آراسته شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «واکاوی ابعاد تغییر موقعیت چین در حقوق سرمایه‌گذاری بین المللی»، «نقش عدالت در تنظیم اصول حاکم بر مدیریت خانواده از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه»، «وجه افتراق دیدگاه فقه امامیه و حقوق مدنی ایران با تحلیل مفهومی کالای معیوب در تحقق خیار عیب و مسئولیت ناشی از آن»، «ضرورت شناخت خدا از منظر امام علی(ع)»، «اصول و شاخصه‌های سبک زندگی قرآنی (مطالعه موردی هر یک از اعضاء خانواده)»، «بررسی انواع هدایت در قران کریم».

نقش عدالت در تنظیم اصول حاکم بر مدیریت خانواده

در چکیده مقاله «نقش عدالت در تنظیم اصول حاکم بر مدیریت خانواده از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه» می‌خوانیم: «عدالت که در لغت به معنای راستی و درستی و ضد جور و دوری از افراط و تفریط و در اصطلاح، دادن حقوق افراد براساس استحقاق و شایستگی آن‌هاست به‌طوری‌که هرچیزی را در جای خود می‌نهد و مانع از تجاوز و ظلم و ستم می‌گردد. خانواده خمیرمایه پیکره اجتماعی، به مدیریتی سالم نیازمند است که از هرگونه درهم ریختگی جلوگیرد. همانگونه که ازدواج و بنیان خانواده نزد خداوند، خوش و خواستنی است جدایی نزد او ناخواستنی است و براین اساس این مقاله برآن است تا به بررسی جایگاه خانواده از دیدگاه امیرامومنین علی(ع) در میان سخنان گوهر‌بار ایشان در نهج البلاغه بپردازد و درصدد آن است تا به پاسخ این سوال بپردازد که خانواده ناب شیعی از نظر امام علی(ع) چگونه است؟ و محورهای مختلف ذکر شده توسط خود ایشان چیست؟ اهمیت این موضوع درآن است که جامعه شیعی باید اصول مدیریتی خانواده ناب شیعی را از دیدگاه برترین رهبر خود شناخته و خود را با آن همسو و هم‌جهت نماید. این تحقیق بارهیافتی تحلیلی- توصیفی به بررسی جایگاه خانواده در نهج‌البلاغه از جمله: چگونگی مدیریت خانواده و نقش عدالت در پرداختن به اصول حاکم بر مدیریت خانواده و...می‌پردازد و به این نتیجه می‌رسد که از مهم‌ترین اصول مدیریت خانواده عبارتند از: ۱. اصل تقسیم کار و مسئولیت‌پذیری ۲. اصل برنامه‌ریزی و نظم و هماهنگی و... و خانواده‌ ناب شیعی خانواده‌ای است که عدالت، حاکم بر تمامی روابط آنها باشد و در هیچ زمینه‌ای دچار افراط و تفریط نباشند.»

ضرورت شناخت خدا

در طلیعه مقاله «ضرورت شناخت خدا از منظر امام علی(ع)» آمده است: «با توجه به اهمیت خدا شناسی به عنوان نخستین اصل از اصول پنجگانه ی دین، و اینکه اولین قدم برای ورود به توحید و خداشناسی است، برای درک این موضوع به سراغ کسی رفتیم که در اکثر سخنان و ابتدای خطبه های خویش به زیباترین وجه به معرفی و بیان صفات باری تعالی پرداخته است. حضرت امیر علیه السلام بهتر از هر کس دیگری می تواند خداوندی را معرفی کند که در دامان رسول او بزرگ شده و معرفت او را از زبان پیامبرش آموخته است. این مقاله به بررسی چگونگی توصیف خداوند متعال از زبان برترین انسان بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله می پردازد و در صدد است تا به دور از قیل و قال های فلسفی خدا را از زبان قرآن ناطق یعنی علی علیه السلام معرفی کند. سوال اصلی این تحقیق این است که آیا شناخت خداوند اساسا امکان دارد، و اگر این امر ممکن است با چه ابزار و منابعی می توان به این مهم دست یافت؟ آیا طبق فرموده ی علی علیه السلام که می فرماید:\" کمال اخلاص برای خداوند متعال نفی صفات از اوست\" نمی توان خدا را توصیف کرد؟ آنچه که برای پاسخ به این سوالات پسندیده تر به نظر می رسد این است که در مورد صفات کمالیه، آنچه که خداوند در قرآن کریم در مورد خود بیان فرموده است، بهترین راهنما در شناخت او است و می توان با همین توصیفات خداوند را معرفی کرد. اما در مورد آن صفاتی که در قرآن از آنها یاد نشده است، انسان تنها می تواند به وسیله ی عقل و وحی(اعم از قرآن و سنت که شامل احادیث پیامبر و امامان معصوم علیهم صلوات الله است) و شهود باطنی از میان ابزار شناخت و با مراجعه به طبیعت و آثار خلقت و منابعی که خداوند در قرآن به انسان معرفی کرده است، به شناخت خداوند دست پیدا کند.»

انواع هدایت در قرآن کریم

در چکیده مقاله «بررسی انواع هدایت در قران کریم» می‌خوانیم: «اصلی ترین حقیقتی که به موازات جریان آفرینش تحقق داشته و پدیده های هستی را مرتبط با مبدا و منتهای عالم، جهت دار و سامان یافته نموده، حقیقت هدایت است. هدایت فروغ و روشنایی درونی پدیده هاست، که در سایه ی آن موجودات، در مسیر صحیح قرار گرفته، برای حرکت به سوی سعادت حقیقی سعی می نماید، این مقاله، پژوهشی توصیفی- تحلیلی است که ضمن بررسی مفهوم هدایت، به بررسی انواع هدایت، در دستگاه خاص قران می پردازد. از مهم ترین نتایج این پژوهش این است که "هدایت"، به معنای راهنمایی از روی لطف و خیر خواهی که منجربه رسیدن به مطلوب و هدف شود، می باشد به استناد قرآن کریم، هدایت خداوند متعال، در چهار نوع هدایت تکوینی عمومی، هدایت تکوینی انسان ها،هدایت پاداشی، هدایت تشریعی منحصر می شود.»

انتهای پیام
captcha