مسلمانان استرالیا و تأثیرپذیری از حادثه مساجد نیوزیلند
کد خبر: 3885075
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲

مسلمانان استرالیا و تأثیرپذیری از حادثه مساجد نیوزیلند

با گذشت بیش از یک سال از حادثه تروریستی کشتار نمازگزاران مسجد شهر «کرایست‌چرچ» نیوزیلند، مسلمانان استرالیا معتقدند که این اتفاق بر فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها اثر گذاشته و همچنان با ترس و اضطراب امور روزمره خود را انجام می‌دهند.

به گزارش ایکنا، با گذشت بیش از یک سال از کشته‌ شدن 51 نفر در حملاتی به دو مسجد نیوزیلند، که عامل آن «برونتون تارانت» شهروند استرالیایی بود، نمازگزاران استرالیا می‌گویند که این حادثه هنوز در ذهن آنهاست.

تیراندازی به دو مسجد در نیوزیلند در ۱۵ مارس ۲۰۱۹ (۲۴ اسفند ۱۳۹۷) ساعت ۱۳:۴۰ به وقت نیوزیلند در مسجد نور و مرکز اسلامی لینوود واقع در کرایست چرچ رخ داد.

این حادثه در ذهن مسلمانان استرالیا ماندگار شده و وب‌سایت SBS در گزارشی به نگرانی‌های مسلمانان استرالیا پس از این حادثه پرداخته است.

بعدازظهر 15 مارس 2019 (24 اسفند 97) در بزرگترین مسجد استرالیا در لاکمبا(Lakemba)، واقع در حومه غربی سیدنی ده‌ها تن از نمازگزاران وارد می‌شوند تا پشت سر امام جماعت مسجد جای بگیرند و پس از آن، نمازگزاران جمع می‌شوند تا صحبت کنند.

ماها عبدو(Maha Abdo)، از اعضای انجمن زنان زنان مسلمان، در مورد کشتار سال گذشته مسجد کرایست‌چرچ به SBS News گفت: این حادثه فراتر از كلمات، دل و ذهن انسان بود. هنوز هم می‌توانم آن لحظه را به‌ خاطر بیاورم که اخبار از شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد و مردم فکر می‌کردند شوخی است، تا وقتی که همه از واقعی بودن آن یکه خوردند و اکنون نیز این واقعه در ذهن ماست.

احمد مالاس (Ahmad Malas)، از اعضای اتحادیه مسلمانان لبنان، نیز گفت: اکنون اقدامات احتیاطی در همه امور روزمره صورت گرفته است. به‌ طور کلی مردم هوشیارترند. حتی با وجود اقدامات حفاظتی که در مسجد انجام می‌دهیم، مردم می‌آیند.

در پی وقوع کشتار مسجد کرایست چرچ، خانم عبدو و همكارانش وارد عمل شدند و گردهمایی‌هایی را برای مسلمانان در ایالت نیوساوت ولزجنوبی ترتیب دادند تا آنان بتوانند از احساس انزوا خارج شوند. بسیاری از این افراد از ترک کردن خانه دچار اضطراب و ترس می‌شدند. همچنین، تدابیر امنیتی اتخاذ شد كه نمازگزاران هرگز از آن استفاده نمی‌كردند.

عبدو ابراز کرد: بلافاصله پس از این کشتار، اضطراب زیادی به‌ وجود آمد. مادران نگران فرستادن پسران خود به مسجد برای نماز جمعه و جماعت بودند. یادم می‌آید که بعد از کشتار کرایست‌چرچ برنامه چای صبحگاهی ترتیب دادم و مطمئن شدم که پلیس محلی درباره آن اطلاع داشته باشد، کاری که هیچ گاه در شرایط عادی انجام نمی‌شد. باید هوشیارتر باشیم. باید تلفن خود را همیشه در دسترس نگه داشته و از محیط اطراف خود آگاه باشیم، اما اجازه نمی‌دهیم که این امر ما را ناتوان کند. یک سال از آن جریان گذشته است، اما مردم مجبورند در مورد خیلی چیزها فکر کنند.

یکسال بعد از کشتار کرایست‌چرچ بر مسملمانان استرالیا چه گذشت

همچنین، دیگر مالاس، دیگر شهروند این کشور، گفت: از واکنش جامعه استرالیا تحت تأثیر قرار گرفته و این امر نشان‌دهنده پیوند محکم بین جوامع مختلف در استرالیاست. همه ما استرالیایی هستیم و مواردی از این دست همه را گرد هم می‌آورد. بنابراین باید بر اختلافات غلبه کنیم و واقعاً هم نمونه‌های مثبتی از آن را دیدیم.

در حالی که نیوزیلند با اصلاحات قانون مالکیت اسلحه سریعاً به این حمله واکنش نشان داد، مهرین فاروقی (Mehreen Faruqi)، سناتور حزب سبز استرالیا، اظهار کرد: از واکنش سیاسی در داخل کشورش ناامید شده است. این حادثه اتفاقی معمولی در یک سال گذشته نبوده است. آنچه ما دیدیم ظهور افراط‌گرایی جناح راست است. از سال 2015 تاکنون قوانینی راجع به رفتارهای نفرت‌پراکنانه وضع نشده و بودجه‌ای به  برنامه‌های ملی ضد نژاد‌پرستی اختصاص داده نشده است.

همچنین، حزب کارگر از دولت موریسون خواسته است که با افزایش حملات مبتنی بر نژادپرستی، کمپین ملی جدید ضدنژادپرستی را راه‌اندازی کند. سخنگوی دادستان کل نیز در پاسخ بیان کرد: دولت موریسون تمام اشکال تبعیض به‌ ویژه نژادپرستی را تحمل نمی‌کند و دولت تشخیص داده که تحمل نکردن جوامع مسلمان و یهودی استرالیا رو به افزایش بوده است.

آماده 6 فروردین // مسلمانان نگران استرالیا، یک سال پس از حادثه «کرایست‌چرچ»

برنتون تارانن(Brenton Tarrant) استرالیایی، عامل حملات به کرایست‌چرچ، به ارتکاب 51 قتل و 40 اقدام به قتل متهم شده و انتظار می‌رود که در ماه ژوئن محاکمه شود. او امروز (هفتم فروردین) در تماسی تلفنی با دادگاه اتهامات خود را پذیرفته و قرار است پس از محدودیت‌های کرونایی، جلسه دادگاه او با حضور خانواده قربانیان برگزار شود.

جوامع مسلمان استرالیا همزمان با نخستین سالگرد حملات به کرایست‌چرچ در 25 اسفندماه 98 مراسم یادبود برپا کردند و در نیوزیلند نیز نماز جمعه‌ای ویژه آن برگزار شد.

پیش از برگزاری این مراسم مالاس گفت: اگر مردم می‌خواهند حمایت خود را نشان دهند، از آمدن آنها استقبال می‌کنیم. ما به مناسبت سالگرد حادثه کرایست‌چرچ، برای قربانیان و خانواده‌های آنها دعا خواهیم کرد. همه ما یک خانواده هستیم و اعمال هر نوع خشونت یا جنایتی از روی نفرت پذیرفتنی نیست. چیزهایی که ما را به هم نزدیک می‌کند بیشتر از مواردی است که ما را از یکدیگر جدا می‌کند.

ترجمه و تنظیم: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha