بررسی مقام «کُرد» در هنر تلاوت قرآن + فیلم
کد خبر: 3885247
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
هنر تلاوت / 8

بررسی مقام «کُرد» در هنر تلاوت قرآن + فیلم

در هشتمین قسمت از مجموعه آموزشی ارائه نکات درباره مقامات در هنر تلاوت قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی به بررسی موضوع جنس چهارتایی (تتراکورد) کُرد پرداخته می‌شود.

بررسی مقام «کرد» در هنر تلاوت قرآن + فیلمبه گزارش ایکنا، این روزهای شیوع کروناویروس و ایجاد وضعیت خاص در کشور از جمله توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه و تردد حداقلی در سطح معابر عمومی است. این شرایط و فرصت ایجاد شده می‌طلبد در فضای مجازی نیز مطالب و محتوای مناسب تهیه و منتشر شود.
فیلم‌های ارائه نکات آموزشی مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن نیز در همین راستا منتشر می‌شود که شاهد انتشار هشتمین قسمت هستیم.
علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.
این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است.

قسمت هشتم: بررسی مقام کُرد در هنر تلات قرآن

در جنس چهارتایی یا تتراکورد «کُرد» فواصل بین درجات و نت‌ها به این صورت است که فاصله بین درجه دوم با درجه اول نیم‌ (یک دوم) پرده است. همچنین، فاصله درجه سوم نسبت به درجه دوم یک پرده کامل و درجه چهارم نسبت به درجه سوم نیز دارای یک پرده کامل است.

اگر مقداری در تتراکورد کرد تمرکز کنیم، مشاهده می‌کنیم که خیلی شبیه به تتراکورد بیات است و به اصطلاح اگر درجه دوم جنس چهارتایی بیات را که سه چهارم بود، به اندازه ربع پرده پایین‌تر بیاوریم که یک دوم پرده شود، دقیقاً فواصل تتراکورد بیات ایجاد می‌شود و از این رو است که تتراکورد کرد بسیار شبیه به بیات است.

تتراکورد کرد، کاربرد فراوانی در تلاوت‌ قرآن دارد به ویژه طی سال‌های اخیر به این فضاهای موسیقایی که اجناس چهارتایی کرد پشت سر هم قرار می‌گیرند، بیشتر توجه می‌شود. این مقام در تلاوت‌های قدما کمتر مورد توجه بود، اما در تلاوت‌ بسیار مقبول واقع شده است که دلایل آن وجود فواصل ملایم در این مقام است.


بیشتر بخوانید:

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha