اجرای طرح تحیت و تغییرات در دو نهاد قرآنی
کد خبر: 3885315
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
اهم رویدادهای قرآنی پاییز ۹۸؛

اجرای طرح تحیت و تغییرات در دو نهاد قرآنی

فصل پاییز سال گذشته پربارترین و پرتلاش‌ترین فصل سال برای قرآنیان بود. بسیاری از رویدادهای قرآنی در این فصل اتفاق افتاد که می‌توان به برخی از آن‌ها مانند برپایی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، بیست و ششمین مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی، هجدهمین آزمون سراسری حفظ قرآن، بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشگاه آزاد و انتصابات نهادهای قرآنی اشاره کرد.

6 عید/// برپایی مسابقات ملی و بین المللی قرآن کریم در فصل پاییزبه گزارش ایکنا، فصل پاییز در سال گذشته با وقایع، اخبار و رویدادهای قرآنی متنوعی همراه بود. پاییز را می‌توان فصل رقابت و مسابقه برای قرآنیان دانست. یکی از مهم‌ترین رخدادهای قرآنی برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم به میزبانی استان اصفهان در ابتدای این فصل بود که برترین جوانان و نخبگان قرآنی در میان آقایان و بانوان معرفی شدند. اعزام محمد خاکپور و هادی اسفیدانی به‌ عنوان دو نماینده ایرانی به مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی در دومین روز مهرماه از دیگر رویدادهای مهم است که به آن اشاره می‌شود. همچنین استعفای رئیس بنیاد مسابقات قرآن و معرفی رئیس جدید، تودیع رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور و معارفه حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی اخوان صباغ و  انتصاب مهدی قره‌شیخلو به ریاست مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و تغییرات در چیدمان اعضای هیئت امنای سازمان دارالقرآن از مهم‌ترین انتصابات در سه ماهه فصل پاییز رخ داد. برگزاری مسابقات دانشگاه آزاد اسلامی، جشنواره ملی قرآن دانشجویان و غیره از دیگر رویدادهایی است که اتفاق افتاد. در این گزارش نگاهی به رویدادهای مهم فصل زرین پاییز داریم.


بیشتر بخوانید:


برپایی مرحله نهایی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم

یکی از مهم‌ترین رویدادها برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در استان اصفهان بود. این رقابت‌ها که هر ساله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار می‌شود، پس از ثبت‌نام، مراحل شهرستانی و استانی آن برپا شده و سپس برترین‌ها راهی مرحله اول بخش کشوری به میزبانی شهر قم شدند. این مرحله مردادماه برپا شد و  برترین‌ها راهی شهر اصفهان شدند تا در بخش فینال شرکت کنند. این رقابت‌ها ۶ تا ۱۹ مهرماه در دو بخش هفته اول آقایان و هفته دوم بانوان در رشته‌های مختلف برپا شد.

در دومین آیین تجلیل مسابقات، تجلیل از برترین‌های رشته‌های قرائت ترتیل، حفظ ۱۰ جزء و ۲۰ جزء قرآن کریم، انجام شد که بر این اساس در رشته ترتیل محمد دافعیان از اصفهان رتبه عالی، محمدحسین حدادزاده از یزد رتبه عالی، محمدرضا عباسیان از تهران رتبه عالی، حسام قانعی از فارس رتبه ممتاز، علی قنبری از زنجان رتبه ممتاز و محمدمهدی بیگی‌ از تهران رتبه ممتاز را کسب کردند.

بر این اساس در رشته قرائت تحقیق حمیدرضا مقدسی از قم، هادی موحدامین از تهران و علیرضا بیژنی از خراسان رضوی، رتبه‌های ممتاز را به‌دست آوردند. در رشته قرائت تحقیق همچنین مختار دهقان از خراسان رضوی، سید مصطفی حسینی از قزوین، سید جاسم موسوی از خوزستان، مسعود نوری از تهران و وحید خزایی از تهران با بیشترین امتیازات حائز رتبه عالی شدند.

در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز رضا گلشاهی از خراسان رضوی، علیرضا سامری از خوزستان و محمد خاکپور از خراسان رضوی با کسب بیشترین امتیاز حائز رتبه ممتاز شدند. در این بخش همچنین ابوذر کرمی از مرکزی، حسین خانی از اصفهان، احمد معتمدی از تهران، سینا طباخی از آذربایجان شرقی به ترتیب با کسب بیشترین نمرات رتبه عالی را به دست آوردند.

6 عید/// برپایی مسابقات ملی و بین المللی قرآن کریم در فصل پاییز

همچنین در آیین اختتامیه این دوره از مسابقات نفرات برتر مسابقات بین‌المللی کشورمان و همچنین مسابقات قرآن مالزی مشخص و معرفی شدند. در رشته حفظ کل قرآن کریم رضا گلشاهی به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران معرفی شد. در رشته قرائت نیز حمیدرضا مقدسی و نماینده ایران در مسابقات جمهوری اسلامی و علیرضا بیژنی نیز نماینده ایران در مسابقات مالزی معرفی شد.

آغاز دوره جدید طرح دانشجو متدبر قرآن

در ابتدای فصل پاییز، ثبت‌نام در سومین دوره طرح ملی دانشجو متدبر قرآن کریم از روز ۳۱ شهریورماه آغاز شد. کلاس‌های سطح یک سومین دوره طرح ملی دانشجو متدبر قرآن کریم آبان و آذرماه سال جاری در تهران و به میزبانی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار  شد. همچنین برگزاری آزمون سطح یک، دومین دوره این طرح در روز دوشنبه، ۲۲ مهرماه،  به صورت آنلاین در 50 دقیقه برپا شد. منابع آزمون شامل کتاب‌های آشنایی با دانش تدبر در قرآن و تدبر در قرآن جلد ششم، سوره‌های مبارکه «انشقاق» تا «ناس» بود.

در فصل پاییز از سوی مسئولان و مدیران مراکز دولتی و غیر دولتی بازدیدهایی از خبرگزاری ایکنا صورت گرفت که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد.

 آزمون طرح ملی مشکوة

 در روزهای دوم و سوم مهرماه، برگزاری آزمون دومین دوره طرح حفظ تلفنی قرآن کریم(مشکوة) ویژه مددجویان سازمان بهزیستی  برپا شد. این آزمون با حضور ۱۰۰ نفر و به صورت سراسری و تلفنی از تمامی شرکت‌کنندگان در طرح برگزار شد. طرح مشکوة با همکاری سازمان بهزیستی کشور و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از پاییز سال ۹۷ آغاز شده و در آن برخی مددجویان سازمان بهزیستی کشور که شرایط خاصی دارند و از استعداد حفظ قرآن برخوردارند، حضور دارند.

نمایندگان ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن اعزام شدند

محمد خاکپور در رشته حفظ کل و هادی اسفیدانی در رشته قرائت تحقیق قرآن کریم، دو نماینده کشورمان به بیست و ششمین مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی نمایندگان اعزامی جمهوری بودند. این مسابقات از چهارم تا ششم مهرماه در شهر زاگرب، پایتخت کرواسی، برگزار شد.

مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی و ایستادگی نمایندگان ایران بر سکوی اول و دومی

در تاریخ ششم  مهرماه، بیست‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم در مرکز اسلامی زاگرب، پایتخت این کشور پایان یافت و هادی اسفیدانی در رشته قرائت تحقیق موفق به کسب رتبه اول شد و در رشته حفظ کل قرآن نیز محمد خاکپور، دیگر نماینده کشورمان، توانست رتبه دوم را کسب کند و در این رشته نماینده کشور لیبی رتبه اول را به دست آورد و نمایندگان کشورهای کویت و مالزی مشترکاً سوم شدند.

 برگزاری هجدهمین آزمون سراسری حفظ قرآن

ثبت‌نام هجدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم  اواخر آبان‌ماه آغاز و  برگزاری این آزمون در  بهمن‌ماه به صورت سراسری انجام شد.

ثبت‌‌نام برای حضور در هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت روز ۲۵ آبان‌ماه در سامانه این آزمون به نشانی www.quranedu.ir آغاز شد و تا روز ۱۵ آذرماه ادامه  داشت. ثبت‌ نام در هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت که هر ساله به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، در سال گذشته  این زمان در دو نوبت به تعویق افتاده بود، ابتدا روز ۱۲ آبان‌ماه به عنوان زمان آغاز ثبت‌‌نام اعلام شده بود و در ادامه این زمان به ۲۰ آبان‌ماه موکول شد، اما در آن زمان نیز خبری از آغاز ثبت‌نام نبود تا اینکه سرانجام روز ۲۵ آبان‌ماه ثبت‌نام آغاز شد.

برگزاری مرحله نهایی بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشگاه آزاد

مرحله نهایی بخش شفاهی بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشگاه آزاد اسلامی روز ۱۲ آبان‌ماه آغاز شد. این مسابقات روز‌های ۱۲ تا ۱۴ آبان‌ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس و نیز مجموعه سازمان مرکزی دانشگاه در تهران برگزار ‌شد.

مراسم اختتامیه مرحله نهایی بخش شفاهی بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشگاه آزاد اسلامی نیز روز ۱۴ آبان‌ماه در محل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان

سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی و طی روزهای سوم تا پنجم آذرماه سال جاری در شیراز برگزار شد. براساس گفته علی عزتی، رئیس اداره کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی اول تا سوم آبان‌ماه زمان تحویل آثار بخش هنری، ادبی فن‌آوری و پژوهشی به دبیرخانه جشنواره، ۲۱ آبان‌ماه برگزاری آزمون بخش کتبی جشنواره در مراکز استان‌ها و به میزبانی دانشگاه‌های آزاد مراکز استان و برگزاری بخش آوایی طی روزهای سوم و چهارم آذرماه، انجام شد.

اعلام جزئیات یازدهمین مسابقات قرآن خانواده‌های کارکنان ودجا

یازدهمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه خانواده کارکنان وزارت دفاع در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اجزاء ۳، ۵، ۷، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ و کل قرآن، اذان و مفاهیم  در تاریخ ۱۰ آبان‌ماه در مناطق ده‌گانه برگزار شد.

متسابقان در مناطق ده‌گانه شامل تبریز طی دهم آبان‌ماه، منطقه شمال در ۱۷ آبان‌ماه، منطقه شیراز، ۲۴ آبان‌ماه، کرمانشاه در ۲۴ آبان‌ماه، منطقه اصفهان در اول آذرماه، منطقه مشهد طی هشتم آذرماه، تهران با سه منطقه غرب طی ۱۵ آذرماه، شرق ۲۲ آذرماه و مرکز در ۲۹ آذرماه و پارچین(پاکدشت) در ۲۹ آذرماه با هم به رقابت  پرداختند. همچنین منتخبان این دوره در بخش همسران و فرزندان(خانواده‌ها) به مسابقات قرآن نیروهای مسلح که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، راه پیدا کردند.

انتصاباتی در طول فصل پاییز در نهادهای مختلف قرآنی صورت گرفت که به مهم‌ترین آن پرداخته می‌شود.

انتصابات جدید در شبکه قرآن و معارف سیما

جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، با صدور احکامی حجت‌الاسلام عبدالله رضایی را به سمت مدیر طرح و برنامه، ابوالفضل طهماسبی را به سمت مدیر گروه اطلاع‌رسانی و جواد عزتی‌پور را به سمت مشاور اجرایی و مسئول دفتر این شبکه منصوب کرد.

معرفی رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن

در تاریخ ۱۹ آذرماه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی حکمی، رئیس ستاد سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را منصوب کرد. بر اساس این حکم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم معرفی شد.

معرفی قائم مقام شبکه قرآن

 از دیگر خبرهای انتصابی می‌توان به معرفی قائم مقام شبکه قرآن و معارف سیما اشاره کرد. با حکم مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، «محمدحسن معطری» به سمت قائم‌مقام این شبکه معرفی شد. محمدحسن معطری علاوه بر تجربه کار در حوزه‌های تخصصی رسانه ملی از جمله تصویربرداری، کارگردانی و تهیه‌کنندگی، مدیر پخش، تأمین برنامه و آرشیو شبکه افق، مسئول واحد اداری شبکه قرآن و غیره را نیز در کارنامه اجرایی ۲۱ ساله خود در سازمان صداوسیما دارد.

استعفای رئیس بنیاد مسابقات قرآن و معرفی رئیس جدید

رئیس بنیاد مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران، قبل از برگزاری مراسم اختتامیه بخش بانوان چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم استعفا داد تا رئیس جدید این بنیاد با حکم رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی شود.

پس از استعفای حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران، رئیس جدید این بنیاد معرفی شد و با مصوبه هیئت امنای بنیاد مسابقات و حکم حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، کریم دولتی به ریاست این بنیاد منصوب شد.

این معرفی روز ۱۹ مهرماه، همزمان با اختتامیه بخش بانوان چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در اصفهان انجام شد.

انتصاب اعضای هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن الکریم  از دیگر انتصاباتی بود که در مهرماه صورت گرفت. بر این اساس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با صدور احکامی جداگانه، حضرات آیات و حجج اسلام عابدینی، حاجی ابوالقاسم، دسمی، محمدی، حسینی، قاسمیان، اخوان و آقایان، سلیمی، موسوی بلده، قره‌شیخ‌لو، اسدی، صالحی و همچنین، خانم حاجی عبدالباقی را به‌عنوان اعضای هیئت امناء سازمان دارالقرآن الکریم برای یک دوره جدید منصوب کرد.

مراسم تکریم و معارفه رؤسای فعلی و جدید سازمان دارالقرآن الکریم

سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی قدمتی به اندازه سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی دارد و طی این سال‌ها از یک دفتر در سازمان تبلیغات به سطح سازمان ارتقا پیدا کرده است. تعدادی از فعالان قرآنی از میان مدرسان و قاریان قرآن از جمله سید محسن خدام‌حسینی، علی‌اکبر حنیفی، یوسف افراش و محمد خواجوی در سال‌های مختلف سکان‌دار این سازمان بودند. جمع زیادی از کارشناسان خبره قرآنی نیز در ادوار مختلف در این سازمان فعالیت داشتند.

در مهر ماه بود که زمزمه خداحافظی رئیس فعلی این سازمان مهدی قره‌شیخلو به گوش رسید. وی از حدود سال ۸۸ این مسئولیت را پس از محمد خواجوی برعهده داشته است. طی مراسم تکریم و معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ برای این مسئولیت انتخاب شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، سکان‌دار جدید این سازمان خواهد بود. همچنین پیش از آن نیز مهدی قره‌شیخلو به مدت ۱۰ سال هدایت سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده داشت.

سرپرست پخش شبکه قرآن و معارف سیما معرفی شد

جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما طی حکمی حسن حاتم‌خانی را به‌عنوان سرپرست پخش این شبکه منصوب کرد.در این حکم بر بازتعریف فرآیند عمومی پخش برنامه‌ها و اعمال ضوابط ابلاغی، تلاش به منظور استقرار سیستم پویا و چابک بازبینی و افزایش دقت و سرعت در ارزیابی قبل از پخش، نظارت همه‌جانبه در برنامه‌های زنده شبکه و طراحی هوشمندانه جدول پخش برنامه‌ها، دقت نظر و انضباط در اجرای مصوبات شبکه منعکس شده در جدول پخش، تأکید شد.

یادآور می‌شود، پیش از این سعید بانی، مسئولیت این امر را داشت که مدیر شبکه قرآن و معارف سیما از زحمات او تشکر و قدردانی کرد.

معرفی مدیران بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در احکامی جداگانه مدیران بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را معرفی کرد. بر همین اساس حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، به سمت مشاور علمی، ابوالقاسم ایرجی، مشاور اجرایی، محمد مولایی، مدیر حوزه ریاست و تشریفات، وحید مرسلی، مدیر دبیرخانه و امور هماهنگی، رضا بصیرت، مدیر اجرایی و پشتیبانی، رامین ویسی، مدیر حراست و صادق صاحبی، به‌عنوان مدیر نظارت و ارزیابی معرفی شدند.

انتصاب رئیس جدید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف

 در تاریخ 12 آبان‌ماه، بر اساس تصمیم حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از مسئولیت امور قرآنی این سازمان کنار رفت تا جای خود را به مهدی قره‌شیخلو، رئیس سابق سازمان دارالقرآن الکریم بدهد. همچنین حسینی نیز به‌عنوان مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب شد.

نگاهی به ترکیب هیئت امنای جدید سازمان دارالقرآن الکریم

 اعضای جدید هیئت‌ امنای سازمان دارالقرآن الکریم در پاییز از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی معرفی شدند که نام چهره‌های جدیدی در میان اعضای آن به چشم می‌خورد. در 14 آبان ماه شاهد برپایی مراسم تکریم و معارفه رئیس پیشین و جدید این سازمان و قدردانی از زحمات اعضای سابق هیئت امنا بودیم.

 برپایی بیست و هشتمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن  

همایش افتتاحیه بیست وهشتمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی، معلم و مفسر قرآن کریم و محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و دیگر مسئولان این وزارتخانه، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌ها و نهاد‌های قرآنی و دانش‌آموزان دختر و پسر برگزیده مدارس شهر تهران و شهرستان‌های این استان و مسئولان مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی همراه با تجلیل از برگزیدگان مرحله بیست و هفتم این دوره از مسابقات در سالن شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد. 

تولید قریب به ۲ هزار و ۵۰۰ برنامه تلویزیونی در قالب ۱۰۰ هزار دقیقه برنامه درس‌هایی از قرآن از سوی صداوسیما در طول این ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بهره‌مندی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم هر ساله در درس‌هایی از قرآن از جمله مطالبی بود که طی این مراسم بیان شد.

درگذشت پیشکسوت قرآنی

 در تاریخ 14 مهر ماه، محمدکاظم محمدزاده، استاد پیشکسوت قرآنی پس از شش دهه فعالیت در عرصه قرآنی در مشهد مقدس دارفانی را وداع گفت.

 در گذشت مداح اهل بیت(ع)

قاری و مداح اهل‌بیت(ع) حاج مصطفی طالبی‌پور، برادر قاری شهید محمود طالبی‌پور، روز، اول مهرماه دار فانی را وداع گفت. وی از شاگردان مرحوم استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) بود که در سن ۷۲ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

کوچ مناجات‌خوان پیشکسوت به دیار باقی

صبح روز ۱۸ آذرماه، سیدقاسم موسوی‌قهار، مناجات‌خوان و مداح پیشکسوت قرآنی کشورمان دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. در این راستا پیام‌های تسلیتی از سوی نهادهای مختلف اعم از شورای عالی قرآن و سازمان دارالقرآن الکریم، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، دبیر شورای قرآن و معارف معاونت صدا و مدیر شبکه رادیویی قرآن، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، منتشر شد، همچنین سید علی مقدم، رئیس شورای عالی قرآن از دعای رهبر معظم انقلاب برای مرحوم «موسوی‌قهار» پس شنیدن خبر فوت ایشان خبر داد.

حافظ هشت ساله کل قرآن نماینده ایران در مسابقات قرآن امارات

پس از برگزاری رقابت انتخابی برای معرفی نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور امارات، زینب، فیضی حافظ ۸ ساله، با بالاترین نمره به‌عنوان نماینده ایران در مسابقات امارات معرفی شد. چهارمین دوره ارزیابی و انتخاب نماینده جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در مسابقات بین‌المللی بانوان کشور امارات دوشنبه، ۱۵ مهرماه، با همکاری مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.

در این دوره و پس از فراخوانی که اعلام شد، ۱۱ نفر از حافظان ممتاز کل قرآن کریم پس از موفقیت در آزمون ورودی، جواز حضور در این دوره را کسب کردند. قضاوت چهارمین دوره انتخابی مسابقات امارات را عباس امام‌جمعه، قاری بین‌المللی کشور و معتز آقایی، از داوران مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، برعهده داشتند. پیش از این علی فیضی، حافظ کل قرآن و برادر زینب فیضی در مسابقات قرآن کشور امارات (بخش آقایان) حضور یافته بود.

در چهارمین هفته از مهرماه که پایان نخستین فصل پاییز بود، اخبار استعفای رئیس بنیاد مسابقات قرآن و معرفی رئیس جدید، معرفی نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان اردن از مهم‌ترین این وقایع بودند.

 برنامه‌های قرآنی در اربعین حسینی شبکه قرآن و معارف سیما

همزمان با اربعین حسینی، جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به برگزاری پویش مردمی قرائت قرآن توسط زائران اربعین به تأسی از حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش، گفت: پویش «باقرآن باحسین» برای نخستین بار در شب عاشورا و در مساجد، حسینیه‌ها و هیات مذهبی کل کشور برگزار شد که با استقبال دوستداران قرآن و اهل بیت(ع) همراه بود.  همچنین طراحی سامانه آن‌لاین ختم قرآن در پایگاه اطلاع‌رسانی این شبکه خبر از دیگر فعالیت‌های این شبکه بود. سامانه‌ای آن‌لاین برای مشارکت مخاطبان و کاربران اینترنت در طرح ختم قرآن کریم رونمایی شد.

شبکه قرآن و معارف سیما با پخش ویژه‌برنامه‌هایی در قالب‌های مختلف، همچون گفت‌وگو محور، مسابقه، سخنرانی‌های مذهبی، دعا و ارتباط‌های زنده تلویزیونی از مکان‌های مقدس از جمله مشهد مقدس، شهر مقدس قم، نجف اشرف، کربلای معلی و لندن، بینندگان و مخاطبان عاشق امام حسین(ع) را در حال و هوای اربعین قرار داد. برگزاری «پویش مردمی ختم قرآن کریم» که در آن ۱۸۶۳۰ نفر شرکت کرده و به لطف امام حسین(ع) ۵۷۰ دوره ختم قرآن برابر با ختم ۱۷۱۰۰ جزء و ۱۰ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۴۰۰ صفحه از قرآن کریم قرائت و ختم شد.

همچنین کاروان قرآنی در این ایام با حضور قاریان، حافظان و فعالان قرآنی در کشور عراق به اجرای  برنامه‌های مختلفی مبادرت کرد که  با استقبال عاشقان حسینی همراه بود.

دیدارهای رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با مدیران قرآنی

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در هفته نخست مسئولیت خود در این سازمان، دیدارها و جلسات متعددی با مسئولان و شخصیت‌های مختلف قرآنی و فرهنگی همچون حجج اسلام سعید عابدین و سعید دسمی، مهدی قره‌شیخلو و سید میعاد صالحی از اعضای هیئت‌ امنای سازمان و حجت‌الاسلام باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی انجام داد. حضور در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیدار با عبدالهادی فقهی‌زاده و محمد انجم‌شعاع، مسئول دارالقرآن شهدای سوریه و رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی، مردمی قرآن و عترت کشور بخش دیگری از این دیدارها بوده است.

نگاهی به بیست و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزات بهداشت

در هفته دوم از آبان‌ماه شاهد برگزاری بیست و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهر همدان بودیم .

این جشنواره طی بازه زمانی سه روزه از هفتم تا نهم آبان‌ماه در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل و مسابقات تیمی در بخش‌های دانشجویان، اساتید و کارکنان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

برگزاری این جشنواره به سبک دیگر جشنواره و مسابقات نبود جشنواره‌ای که در هر شب آن یک اختتامیه و مراسم تجلیل برگزار می‌شد، چنانکه افتتاحیه آن همراه با اختتامیه بخش‌های هنری و ادبی این دوره و تجلیل از برگزیدگان و تقدیر از برگزار کنندگان دور گذشته(دانشگاه علوم پزشکی گیلان) و از سه نفر از کارشناسان قرآنی و مدیران فرهنگی سابق دانشگاه علوم پزشکی و نیز محمدرضا فراهانی، معاون سابق فرهنگی - دانشجویی وزیر بهداشت بود. در هشتم آبان‌ماه، نیز شاهد برگزاری دومین مراسم اختتامیه به منظور تجلیل از برگزیدگان رشته‌های معارفی برگزار شد و اختتامیه آن نیز در پنج‌شنبه، ۹ آبان‌ماه با تجلیل از برگزیدگان بخش آوایی برگزار شد.

مرحله نهایی بیست وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم وزارت بهداشت با قضاوت ۱۳ داور جوان و پیشکسوت کشوری و بین‌المللی انجام می‌شود. ریاست هیئت داوران برعهده محمد خواجوی و ناظر داوری در بخش آقایان برعهده علی‌اکبر حنیفی و در بخش بانوان نیز راضیه جمالی عهده‌دار آن است. در حاشیه برگزاری این جشنواره کارگاه‌ها و کلاس‌های تخصصی ویژه نفرات بربگزیده بخش‌های مختلف این جشنواره در نظر گرفته شده بود.

برگزاری  جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور | اعلام برگزیدگان

در آبان ماه، مرحله کشوری بیست و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور مراسم افتتاحیه رسماً آغاز شد. مراسم افتتاحیه این جشنواره که در آن ۲۰۰ دانشجوی شرکت کننده و ۶۰ میهمان قرآنی حضور داشتند، با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری دانشگاه پیام نور و به میزبانی استان کرمان برگزار ‌شد.

همچنین، مراسم اختتامیه بیست و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور روز سه‌شنبه، ۱۴ آبان همراه با معرفی برگزیدگان رشته‌های مختلف برگزار شد.

مراسم تجلیل از حفاظ مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)

 در بیستم آبان‌ماه، سیزدهمین مراسم تجلیل از حفاظ کل مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با حضور آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری، تولیت این آستان مقدس، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، نماینده مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری و سایر مسئولان شهرستان ری در محل تالار شیخ صدوق برگزار شد.

هتک حرمت قرآن در آشوب‌های اخیر

 اعلام خبر سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین در هفته پایانی آبان‌ماه، کشور برای چند روز درگیر اغتشاشات خیابانی کرد، خبری که به اغتشاشگران و فرصت‌طلبان جرئت داد تا چند روزی خیابان‌های شهرهای مختلف را به آشوب بکشانند. آشوبگران طی این روزها با حمله به دفاتر امام‌جمعه برخی شهرها از جمله شهر قدس در استان تهران، اقدام به آتش زدن قرآن‌های مصلا کردند که این اقدام شنیع موجب انزجار عمومی شد.

محکومیت هتک حرمت قرآن اقدام خرابکاران در حمله به مصلاهای برخی شهرها و هتک‌حرمت قرآن کریم به خصوص در شهر قدس باعث شد تا مردم و نهادهای دولتی اعلام موضع کنند.

در این راستا، سازمان دارالقرآن الکریم و دارالقرآن بسیج مستضعفین و همچنین احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور در صف اول موضع‌گیری بودند. همچنین سازمان دارالقرآن الکریم صد جلد قرآن کریم را به مصلای شهر قدس اهدا کرد. فرماندار شهرستان قدس از شناسایی عاملان اصلی حمله به مصلی و هتک حرمت قرآن خبر داد و مردم در اعتراض به این اقدام وحشیانه راهپیمایی کردند.

پایان مرحله نهایی جشنواره قرآنی الحافظون

بنابراین گزارش، مرحله نهایی هفتمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون که هر ساله به همت سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ می‌شود، این روزها در مرکز حفظ تخصصی این سازمان در حال برگزاری است. این مسابقات که در بخش بانوان هفته گذشته به کار خود پایان داده بود، در این هفته در بخش آقایان، پیگیری شد و روز جمعه اول آذرماه با برگزاری رقابت‌ها در رشته حفظ کل قرآن کریم پایان یافت. رقابت‌های این دوره در سه گروه سنی تا ۷ سال، از ۸ تا ۱۶ سال و بالای ۱۷ سال برگزار شد. در این مرحله از جشنواره و در هر دو گروه بانوان و آقایان نزدیک به ۵۰۰ نفر از برگزیدگان مرحله ناحیه‌ای حضور داشتند. همچنین در مرحله اول این جشنواره بیش از چهار هزار شرکت‌کننده حضور داشته‌اند.

راه‌اندازی کاروان قرآنی از تهران تا تبریز در هفته بسیج

 در هفته بسیج، کاروان قرآنی از کرمان با حضور قاریان و حافظان قرآنی  حرکت خود را آغاز کردند و به صورت حرکت جهادی به اجرای محافل قرآنی پرداختند.

در این راستا احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌‌المللی کشورمان با اشاره به ایام هفته بسیج و حرکت کاروان قرآنی متشکل از تعدادی از قاریان کشوری و بین‌المللی برای اجرای تلاوت در شهرهای مختلف، گفت: شخصی که بسیجی باشد، منتظر کارهای سیستمی و اداری نمی‌ماند و هرجا توان داشته باشد، اقدام و حرکتی انجام می‌دهد. جمعی از قاریان که از چنین روحیه‌ای برخوردارند بر آن شدند تا یک حرکت جهادی را به راه‌ بیندازند و به صورت خودجوش به برخی مناطق کشورمان سفر کنند تا به اجرای محافل قرآنی بپردازند. در این سفر به شهرهایی که دسترسی زیادی برای دعوت از قاریان کشوری یا گروه‌های تواشیح ندارند، خواهیم رفت تا به اجرای برنامه بپردازیم.

وی افزود: در این طرح نه تنها هیچ هزینه‌ای از سوی قاریان حاضر در کاروان دریافت نمی‌شود، بلکه این عزیزان با هزینه‌ها و وسایل شخصی در این سفر حضور دارند. شروع این سفر از تهران و پایان آن نیز تبریز خواهد بود و در برخی شهرهای این مسیر به برپایی محفل خواهیم پرداخت. انتخاب مسیر هم دلیل خاصی نداشته است و با توجه به اینکه امکان متفرق شدن و حضور همزمان در بخش‌های مختلف کشور وجود نداشت، تلاش شد که در یک مسیر باشیم.

برگزاری مراسم رونمایی از اجازه‌نامه قرائت دو بانوی حافظ کل قرآن کریم

مراسم رونمایی از اجازه‌نامه قرائت حافظان کل قرآن کریم، زهرا صریحی‌نژاد و فاطمه شیرازی روز ششم آذرماه برگزار شد. این رونمایی با حضور سیدمهدی سیف، عضو هیئت علمی مهد قرآن، سید‌محمود چاوشی، مدیر‌عامل مؤسسه مهد قرآن، محمود کریمی، حافظ کل قرآن و دیگر مدعوین در سالن اجتماعات مؤسسه مهد قرآن برپا شد.

این مراسم با تلاوت قرآن آغاز شد و در ادامه نیز سیدمحمود چاوشی گفت: این دو از بانوانی هستند که در این مؤسسه حضور داشته و حافظ قرآن شدند. این جلسه‌ به مناسبت توفیق دیگر این دو بانو است که موفق به کسب اجازه‌نامه قرائت از شیخ محمد عصفور، قاری مصری شدند؛ اجازه‌نامه‌ای که با ۳۲ واسطه به نبی مکرم اسلام(ص) می‌رسد.

وی اظهار کرد: این دو بانو به عنوان الگوی موفق در میان جامعه بانوان کشور در زمینه قرائت و حفظ قرآن معرفی شدند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، باید قله‌های قرآنی و افرادی که در زمینه‌های مختلف می‌درخشند، تکریم شوند تا به عنوان الگو معرفی شوند.

برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور

سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور روز سه‌شنبه، ۵ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والسلمین ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و عبدالمجید طالب‌تاش، رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، در محل ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری طی سخنانی با اشاره به اینکه سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ آذرماه در جوار مرقد ملکوتی حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز برگزار می‌شود، اظهار کرد: بحث قرآن و فرهنگ‌سازی بر مبنای آموزه‌های قرآن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور ما، روزبه‌روز از رونق بیشتری برخوردار شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان کرد: یکی از نکات مهم فرهنگی در دانشگاه‌ها توجه به قرآن است، یعنی بخشی از فعالیت‌های فرهنگی که در دانشگاه‌های ما صورت می‌گیرد معطوف به قرآن است. رشته‌های تخصصی علوم قرآن و حدیث در دانشگاه‌های کشور از مقطع کارشناسانی تا دکترا برقرار است. همچنین کانون‌های قرآن و عترت در دانشگا‌های کشور فعالیت می‌کنند و طبق آن امروز قریب به ۴۰۰ کانون قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول فعالیت هستند.

معرفی اولین فینالیست چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی

مرحله استانی چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی آذرماه، در استان‌های مختلف برپا شد. در همین راستا نیز مرحله استانی این جشنواره در استان آذربایجان غربی و در جلسه صمد محمدپور، از قاریان پیشکسوت شمال غرب کشور و با حضور مشتاقان کلام وحی برگزار شد.

در این مرحله که بیش از ۱۵ نفر از قراء ممتاز استان آذربایجان غربی حضور داشتند، هر یک از قاریان در حضور علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن و هیئت داوران به ترتیب به تلاوت پرداختند.

پس از تلاوت منتخبان استان در این مرحله از چهاردهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی که در تمامی ۳۱ استان کشور نیز برگزار خواهد شد، وحید سیاح، با کسب بیشترین آراء مردمی و کسب رأی هیئت نظارت به عنوان نماینده استان آذربایجان غربی انتخاب و اولین فینالیست مرحله چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی شد.

برگزاری مرحله استانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی

دبیرخانه چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی که امسال به صورت فراگیر در استان‌های مختلف کشور اجرا می‌شود، زمان و مکان برگزاری مرحله استانی (بخش اول استان‌ها) در شهرهای مختلف را اعلام کرد، در آذرماه مرحله استانی جشنواره چهاردهم، در استان‌هایی همچون خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، کرمان، خوزستان،قم و ... برگزار شد.

برگزاری اولین جلسه اجرایی‌سازی اسناد شورای توسعه

در تاریخ 13 آذرماه بود که سرانجام و پس از یک بار تعویق، نخستین جلسه هماهنگی اجرایی‌سازی اسناد راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور دبیران کمیسیون‌های مختلف برگزار شد. در این جلسه، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نیز دبیران کمیسیون‌های مختلف شورای توسعه فرهنگ قرآنی(کمیسیون‌های آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج قرآن و پژوهش) حضور داشتند. جزئیات مطرح شده در این جلسه طی روزهای آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

برگزاری سلسله نشست‌های رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف

مهدی قره‌شیخلو، رئیس جدید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ماه‌های ابتدایی مسئولیتش، به منظور اطلاع و احصای نظرات پیشکسوتان و فعالان این عرصه طی این هفته سلسله نشست‌هایی را برگزار کرد. بیشترین موضوعات مطرح شده در این نشست‌ها که اولین آن به بانوان، دومین نشست به جوانان حافظ و قاری، سومین نشست به پیشکسوتان و چهارمین نشست به گروه‌های تواشیح و ابتهال‌خوانی اختصاص یافت. حول محور مهم‌ترین مسئولیت این مرکز یعنی برگزاری مسابقات قرآن از سطح شهرستانی تا بین‌المللی بود. بود و نبود مسابقات و نحوه اجرای آن طی سال‌های اخیر موضوعی است که بسیار مطرح می‌شود.

نخستین نشست هم‌اندیشی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بانوان فعال قرآنی در تاریخ ۱۶ آذرماه برپا شد که در آن نقطه‌نظرات و نقدهای بانوان در مورد مسابقات قرآن بررسی شد. در دومین نشست که تاریخ ۱۷ آذرماه با قاریان و حافظان برپا شد، مطالبات گسترده‌ای درباره مراحل مختلف رقابت‌های کشوری تا بین‌المللی، دعوت از جوان‌ترها برای پیوستن به تیم داوری، جلوگیری از حضور افرادی به عنوان پدرخوانده در مسابقات، رانت و بی‌عدالتی در اعزام به مسابقات‌ دیگر کشورها، تشکیل بیش از پیش کرسی‌های تلاوت و ... مطرح شد.

در سومین روز نشست هم‌اندیشی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در تاریخ ۱۸آذرماه با اساتید و پیشکسوتان از وجود بقاع متبرکه به منزله ظرفیتی یاد شد که می‌تواند باعث شکل‌گیری نهضت حقیقی قرآن شود و در ادامه نقدهای صریحی از مسابقات قرآن در سال‌های اخیر بیان شد. در نشست هم‌اندیشی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به تاریخ ۲۰ آذر با عوامل اجرایی، گروه‌های تواشیح و همسرایی بر ضرورت ایجاد کارگروه‌های ویژه مسابقات و استانداردسازی فعالیت‌ها و تدوین آئین‌نامه مدون مالی تأکید شد.

برگزاری آئین رونمایی از پایگاه رسمی جشنواره تلاوت‌های مجلسی

ستاد برگزاری انتخاب برترین قاری مجلسی ـ مردمی سال ۹۸ جمهوری اسلامی ایران با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز حمایت معنوی وزارت کشور و همکاری سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در طلیعه برگزاری چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی، تشکیل شد. در همین راستا نشست خبری این جشنواره با برنامه‌هایی همچون رونمایی از پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی، رونمایی از کد دستوری ویژه جشنواره، رونمایی از پوستر جشنواره و... در تاریخ ۲۴ آذر ماه همراه خواهد بود.

اعلام شعار روزهای هفته قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش

در آذر ماه شاهد برپایی هفته قرآن و عترت و نماز آموزش و پرورش بودیم. مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، شعار روزهای هفته قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه را اعلام کرد و از آغاز سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در تمامی مدارس کشور خبر داد.

عیادت قاریان قرآن از «حسین هداوندخانی»

حسین هداوندخانی از قرآن‌آموزان جلسه حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای است که در مهرماه سال ۱۳۹۳ بر اثر سانحه تصادف و به دلیل آسیب شدید مغزی، به کما رفته و هم اکنون بیش از پنج سال است که زندگی نباتی دارد، لذا طی برنامه‌ای، گروهی از متشکل از اساتید و پیشکسوتان و قاریان بین‌المللی کشورمان به عیادت ایشان رفته و از نزدیک در جریان روند حال و وضعیت این قاری خوشخوان کشومان قرار گرفتند.

در این دیدار احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی،‌ علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن، سعید پرویزی، قاری بین‌المللی، محسن قاسمی، مجتبی محمدبیگی و رسول تمجید سه نفر از قاریان ممتاز کشورمان حضور داشتند.

تجلیل از ۱۲ نخبه قرآنی سازمان بهزیستی

مراسم تجلیل از نخبگان و برگزیدگان قرآنی دارای معلولیت و نابینای حائز رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن نیمه این هفته با اجرای عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان از سوی سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

طی این مراسم امیدرضا رحیمی، محمدجواد پناهی و احمد دباغ، به تلاوت آیاتی از قرآن و ارائه محفوظات پرداختند. در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی سیدمحمدی،‌ مشاور رئیس و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی و وحید قبادی‌دانا،‌ رئیس سازمان بهزیستی کشور به سخنرانی پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، پیشکسوت قرآنی کشورمان، محمدجواد پناهی، قاری بین‌المللی کشور، رضا عابدین‌زاده،‌ نفر سوم رشته حفظ کل قرآن کریم مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، عبدالغفور جوهرچی، حافظ روشندل کل قرآن، سماء بابایی، حافظ روشندل کل قرآن، احمد دباغ، دارنده چهار رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، عبدالله محمدنژاد، نفر دوم رشته حفظ کل قرآن روشندلان جهان اسلام، محمد بهرامی، نفر اول رشته قرائت تحقیق مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام، زهرا خلیلی،‌ دارنده رتبه چهارم حفظ کل مسابقات بین‌المللی قرآن امارات در سال ۹۷، امیدرضا رحیمی، نفر دوم رشته قرائت مسابقات بین‌المللی قرآن کریم روشندلان جهان اسلام در سال ۹۷، مریم شفیعی، نفر اول رشته حفظ کل قرآن مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸ و سعید علی‌اکبری،‌ حافظ روشندل کل قرآن و نفر دوم مسابقات بین‌المللی روشندلان جهان اسلام در سال ۹۸ از جمله افرادی بودند که طی این مراسم از آنها تجلیل شد.

جشنواره «فجر تلاوت» در سالن همایش‌های برج میلاد

در نشست خبری چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی با حضور داوود جعفری، دبیر این جشنواره و پیشکسوتان قرآن بر برگزاری مرحله فینال فینالیست‌های این جشنواره با عنوان «فجر تلاوت» در سالن همایش‌های برج میلاد تأکید شد.

همچنین طی این جشنواره به گزارشی از فرآیند برگزاری این جشنواره از ابتدا بیان شد. زمانی که این جشنواره با برنامه‌ای پنج‌ساله در نخستین مرحله (از سال ۹۴) در حسینیه صاحب‌الزمانی تهران و همراه با جمعی از همکاران و دست‌اندرکاران با نام مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی تهران آغاز شد.

جشنواره تلاوت‌های مجلسی ابتدا در سطح شهر تهران و پس از برگزاری ۱۰ دوره از جشنواره، سطح آن به شهرستان‌های استان تهران و سپس، استان‌های دیگر کشور رسید. باید گفت طی دوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم جشنواره استان‌های بیشتری در جشنواره شرکت کردند تا اینکه در دوره سیزدهم تعداد ۱۶ استان وارد رقابت‌های جشنواره شدند.

در دوره چهاردهم این جشنواره تصمیم بر آن شد تا به صورت سراسری در کل کشور برگزار شود که به همین منظور مراحل سه‌گانه‌ شهرستانی، استانی و کشوری جهت برگزاری جشنواره در نظر گرفت.

انتهای پیام
captcha