جامعه از دوگانگی فرهنگی مسئولان رنج می‌برد
کد خبر: 3886009
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۱
اقبال شاکری:

جامعه از دوگانگی فرهنگی مسئولان رنج می‌برد

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: ایجاد فضای یکپارچه فرهنگی منطبق با ارزش‌های دینی باید در مجلس حاکم باشد و تحقق آن در بدنه اجرایی پیگیری شود. مجلس یازدهم باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را با این مسائل روشن کند و از دستگاه‌های اجرایی، که هم در قانون تکلیف برای آنها روشن شده، هم بودجه می‌گیرند و هم برنامه به آنها ابلاغ می‌شود، مطالبه و بازخواست صریح در حوزه فرهنگ داشته باشد.

اقبال شاکری

اقبال شاکری، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم و عضو سابق کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره کم‌توجهی مجلس به حوزه فرهنگ و ضرورت اولویت دادن به این حوزه در مجلس آتی گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی و ارزشی بود؛ باید توجه مجموعه نهادهای حاکمیتی به این حوزه بیش از آنچه هست، باشد. به ویژه اینکه فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر کشور منبعث از آموزه‌های وحیانی و دینی است. بنابراین انتظار می‌رود موضوعات فرهنگی در مجلس و دولت و سایر دستگاه‌های تصمیم ساز در رأس اولویت‌ها قرار بگیرد.

ضرورت فهم دقیق رفتار مردم نسبت به شهادت سردار سلیمانی

وی اظهار کرد: یکی از نکاتی که به نظر می‌رسد مجلس یازدهم باید به آن توجه ویژه‌ای کند فهم دقیق رفتار مردم نسبت به سردار سلیمانی است که بیانگر مطلوبیت چنین مشی و الگوی رفتاری در میان آحاد جامعه از اقشار و سلایق سیاسی و اجتماعی مختلف است. در واقع اکثریت مردم در مراسم تشییع به صراحت اعتقاد فرهنگی خود را بیان کردند و گفتند مسیر حاج قاسم مسیر مورد تأیید ماست و قطعا ارزش‌هایی که حاج قاسم با آن فداکارانه می‌زیست و جان خود را در این راه خدایی از دست داد، مورد توجه مردم است.

شاکری بیان کرد: لذا اقدامات مجلس یازدهم در حوزه فرهنگ باید منطبق بر این تفکرات و ارزش‌ها باشد و نزدیکی و دوری تصمیمات و اقدامات مجموعه مسئولان به ویژه در حوزه فرهنگ با این ارزش‌ها باید مورد رصد جریان انقلابی قرار گیرد. پس اگر خواست مردم حاکمیت این فرهنگ و ارزش‌ها در جامعه است نمایندگان ملت در مجلس نیز باید آن را در حوزه فرهنگ پیگیری کنند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم یادآور شد: تجربه ثابت کرده هر جا که این ارزش‌ها به خوبی تبیین و ارائه شده است؛ مخاطبان خوبی نیز نه فقط در داخل کشور بلکه در سطح منطقه پیدا کرده است که نمونه‌ بارز آن گسترش نیروهای مقاومت در سراسر منطقه از شبه قاره هند تا دریای مدیترانه است که همان مسیر فرماندهی حاج قاسم سلیمانی بوده است و باید این موضوع به منزله اولویت قطعی نمایندگان مجلس مدنظر قرار گیرد.

مجلس یازدهم پیگیر موضوع اصلاح فضای فرهنگی جامعه باشد

وی افزود: مسئله بعدی که مجلس باید در زمینه فرهنگ به آن بپردازد اصلاح فضای فرهنگی حاکم بر جامعه؛ ادارات دولتی، مراکز مختلف فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است. فرهنگ فضای عمومی جامعه باید برخاسته از ارزش‌های اسلامی و انقلابی باشد اما به نظر می‌رسد امروز شاهد دوگانگی و تعارض میان رفتارها و تصمیمات برخی از مدیران کشور با ارزش‌های انقلابی و مطالبه فعالان فرهنگی انقلابی وجود دارد که به نابسامانی در حوزه فرهنگ عمومی انجامیده است.

شاکری تأکید کرد: پذیرفتنی نیست افراد در چارچوب نظام، انقلاب، قانون اساسی و رأی مردم انتخاب شوند و دغدغه تحقق خواست مردم در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه فرهنگ و برخلاف شعارهای انتخاباتی که داده‌اند را نداشته باشند و حتی در عمل متناقض با آن شعارها عمل کنند.

جامعه از دوگانگی فرهنگی مسئولان رنج می‌برد

این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه این پدیده موجب دوگانگی فرهنگی در کشور شده، گفت: لذا ایجاد یک فضای یکپارچه فرهنگی منطبق با ارزش‌های دینی باید هم در مجلس حاکم باشد و هم تحقق آن در بدنه اجرایی کشور پیگیری شود. در واقع مجلس یازدهم باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را با این مسائل روشن کند و از دستگاه‌های اجرایی، که هم در قانون تکلیف برای آنها روشن شده، هم بودجه می‌گیرند و هم برنامه به آنها ابلاغ می‌شود، مطالبه و بازخواست صریح در حوزه فرهنگ داشته باشد.

وی اضافه کرد: امروز فعالیت‌های فرهنگی زیادی در کشور در حوزه فعالیت‌های قرآنی، اردوهای جهادی و محرومیت‌زدایی و سازندگی، مراسم اربعین و اعتکاف و راهیان نور انجام می‌شود که پرده‌های رنگارنگ ارزش‌های انقلاب اسلامی است و خود را نشان می‌دهد؛ نمی‌توان قبول کرد که فردی در جمهوری اسلامی مسئولیت بپذیرد و نسبت به این فعالیت‌ها بی‌تفاوت باشد و حمایت مطلوب انجام ندهد. لذا مجلس یازدهم به ویژه کمیسیون فرهنگی باید در حوزه فرهنگ دینی و انقلابی که مطالبه اصلی مردم است بیش از پیش حمایت کند و از دولت و دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی نیز اتخاذ تصمیمات مناسب در این زمینه را مطالبه می‌کند.

موفقیت اقدامات فرهنگی لزوما وابسته به بودجه نیست

عضو پیشین کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران یادآور شد: البته همه اقدامات در حوزه فرهنگی لزوما وابسته به بودجه نیست بلکه بخشی از آن به کردار و رفتار مسئولان ارتباط دارد؛ همانگونه که سردار سلیمانی با رفتار و گفتار خود دل‌های مردم را به خود جذب کرد و این نکته‌ای است که همه نهادها و مسئولان کشور باید به آن توجه کنند.

شاکری در پایان اظهار کرد: در واقع فرهنگ‌سازی و تبدیل یک امر ارزشی به گفتمان عمومی بیش از آنکه نیازمند بودجه باشد به اعتقاد و باور و صداقت مسئولان و فعالان حوزه‌های مختلف نیازمند است. این همان اتفاقی است که امروز مدافعان سلامت در حال انجام آن هستند و بدون دستور و بخشنامه مخلصانه در حال خدمت به مردم هستند. در درجه اول اعتماد مردم به این ارزش‌ها و باورها باید با عمل و اعتقاد مسئولان جلب شود و اگر زیرساختی هم لازم دارد بودجه مورد نیاز در اختیار آن قرار گیرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha