نیمه تلخ سال؛ شهادت سردار دل‌ها، سقوط هواپیمای مسافری و شیوع کرونا
کد خبر: 3886116
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
مهم‎ترین رویدادهای سیاسی شش‌ماهه دوم سال 98؛

نیمه تلخ سال؛ شهادت سردار دل‌ها، سقوط هواپیمای مسافری و شیوع کرونا

نیمه دوم سال 98 را می‌توان از جمله تلخ‌ترین روزهای ملت ایران در طی سال‌های اخیر دانست که همراه با شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، جان باختن تعدادی از هموطنان در سقوط هواپیمای مسافری اوکراینی و شیوع کرونا در کشور بود.

نیمه تلخ سال؛ شهادت سردار دل‌ها، سقوط هواپیمای مسافری و شیوع کرونا

به گزارش ایکنا؛ کشور در نیمه دوم سال 1398 شاهد رویدادهای بسیار و البته بیشتر تلخ و ناگوار از جمله به شهادت رسیدن سپهبد قاسم سلیمانی، سقوط هواپیمای مسافری اوکراینی، شهادت تعدادی از هموطنان در مراسم تشییع سردار سلیمانی در کرمان، اغتشاشات آبان ماه در اعتراض به گرانی بنزین، سیل بی‌سابقه سیستان و بلوچستان و در نهایت شیوع ویروس کرونا و فوت تعداد زیادی از هموطنان بود.

در ادامه مهمترین رویدادهای سیاسی شش ماهه دوم سال 98 را مرور می‌کنیم:

مهر:

ـ نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی جدید مدارس توسط رئیس‌جمهور

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح روز دوشنبه، اول مهر با حضور در مدرسه دخترانه شاهد حضرت خدیجه (س) منطقه ۱۸ تهران در مراسمی زنگ آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ را نواخت.

ـ سفر رئیس‌جمهور به نیویورک

رئیس جمهوری اول مهر برای سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عازم نیویورک شد. رئیس‌جمهور در این سفر علاوه بر سخنرانی در مقر سازمان ملل و ارائه طرح ابتکار صلح هرمز برای تویت امنیت منطقه با توان کشورهای منطقه با مقامات عالی‌رتبه بسیاری از کشورها از جمله فرانسه، آلمان و ژاپن نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

ـ آغاز هفتمین اجلاس مجلس خبرگان

هفتمین اجلاس دو روزه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم به ریاست آیت‌الله احمد جنتی صبح روز سه‌شنبه، 2 مهر، آغاز به کار کرد.

ـ بیانیه سه کشور اروپایی علیه گام‌های برجامی ایران

آلمان، فرانسه و انگلیس با صدور بیانیه‌ای ضمن اتهام به نقش داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان اعلام کردند «زمان آن فرا رسیده که ایران چارچوب مذاکرات طولانی مدت درباره برنامه هسته‌ای و موضوعات امنیت منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود را بپذیرد.»

ـ دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنجشنبه، 4 مهر، در دیدار منتخبان ملت در مجلس خبرگان ضمن ارائه تحلیل جامع از شرایط کشور و گسترش شعارها و اقتدار انقلابی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی و امتداد آن در منطقه، بهره‌گیری از درس‌های دوران دفاع مقدس و تعمیق آن را در جامعه بسیار ضروری و مهم خواندند و تأکید کردند: لازمه و اساس استمرار پیشرفت کشور، «توکل بر خدا»، «ایستادگی و مقاومت»، «امید به آینده»، «اعتماد به جوانان به‌ویژه جوانان انقلابی»، «وحدت و انسجام آحاد مردم به‌خصوص در میان نیروهای انقلاب»، «حمایت واقعی از تولید داخلی» و «قطع امید کامل از بیگانگان» است.

ـ ابلاغ سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری از سوی رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب 6 مهر سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری را ابلاغ کردند.

ـ برگزاری بیست و سومین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولین سپاه

بیست و سومین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص بررسی آخرین تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، تبیین راهبرد غلبه عمل و گفتمان مقاومت 8 مهر برگزار شد.

ـ دیدار مجمع عالی فرماندهان سپاه با فرمانده کل قوا

رهبر معظم انقلاب 10 مهر در دیدار مجمع عالی فرماندهان سپاه با بیان اینکه آمریکایی ها در سیاست فشار حداکثری شکست خوردند، فرمودند: خیال می‌کردند اگر سیاست فشار حداکثری روی ایران متمرکز شود، جمهوری اسلامی مجبور به نرمش می‌شود؛ تا این ساعت به حول و قوه‌ الهی فهمیدند فشار حداکثری، خودشان را دچار مشکل کرده است.

ـ اعلام مخالفت ایران با دخالت نظامی ترکیه در سوریه

وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با اقدام نظامی ترکیه در سوریه اعلام کرد.

ــ حضور فرمانده کل قوا در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع)

رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع) فرمودند: آمریکایی‌ها با رفتار خصمانه‌ای که با سپاه نشان دادند، عزت سپاه را بیشتر کردند. امروز سپاه بحمدالله هم در داخل، هم در خارج از کشور دارای عزت است.

ــ تداوم حضور میلیونی مردم در راهپیمایی اربعین

مهرماه امسال باز هم کشور شاهد حضور میلیونی مردم دلداده اباعبدالله الحسین(ع) در راهپیمایی اربعین به رغم ناآرامی‌ها در عراق و برخی قسمت‌های منطقه بود که درصدد تحرکات مشکوک رسانه‌ای در ایجاد تقابل میان دو ملت ایران و عراق با هم بود.

ـ دستگیری روح‌الله زم توسط اطلاعات سپاه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای از دستگیری روح الله زم، سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه خبر داد.

ـ برگزاری نشست خبری رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور 22 مهر در نشست خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی به تبیین کارنامه اقتصادی دولت و پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص بودجه، سیاستگذاری درباره حامل‌های انرژی، وضعیت مسکن، نقدینگی و ... اختصاص یافت. با این حال سوالاتی چالشی هم در حوزه های سیاسی، سیاست خارجی و حقوق شهروندی مطرح شد.

ـ برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با حضور رئیس‌جمهور

رئیس جمهوری 24 مهر در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور در دانشگاه تهران حضور یافت.

آبان:

ـ حضور رئیس‌جمهور در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در باکو

هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد 3 آبان با حضور سران 60 کشور از جمله حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در باکو آغاز شد.

ـ برگزاری نشست روند آستانه با حضور وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه

وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه در بیانیه پایانی نشست سه‌شنبه شب خود در ژنو بر تعهد مستحکم ضامنین آستانه نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه تاکید کردند.

ـ حضور فرمانده کل قوا در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری ارتش

فرمانده معظّم کل قوا 8 آبان در مراسم مشترک دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش فرمودند: یکی از برنامه‌های دشمن، تغییر محاسبات مسئولان و مؤثران فکری و همچنین آحاد مردم است تا منافع حقیقی و ملی خود را نتوانند به‌درستی تشخیص دهند.

ـ دیدار هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در آستانه 13 آبان در دیدار هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان بیان کردند: بعضی‌ها تاریخ را تحریف می‌کنند که "شروع اختلافات از تسخیر لانه جاسوسی بوده"؛ این تحریف تاریخ است. اختلاف بین ملت ایران با دولت آمریکا از ۲۸ مرداد و قبل آن بود که آنها ملت ایران را دچار یک رژیم فاسد وابسته کردند.

ـ برگزاری مراسم روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در سراسر کشور

مراسم روز ملی مبارزه با استکبار جهانی روز 13 آبان با حضور پرشور اقشار مختلف مردم در سراسر کشور برگزار شد.

ـ برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران

رئیس جمهوری از آغاز گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران خبر داد و گفت: از  15 آبان، به سانتریفیوژهای مستقر در فردو گاز تزریق می‌کنیم.

ـ وقوع زلزله در آذربایجان شرقی

زلزله نسبتا شدیدی با قدرت 5.9 ریشتر 17 آبان آذربایجان شرقی را لرزاند.

رئیس‌جمهوری در پی وقوع این زلزله در تماس تلفنی با استاندار این استان،‌ دستور بسیج امکانات و امدادرسانی موثر به زلزله‌زدگان را صادر کرد.

ـ تحریم ستاد کل نیروهای مسلح از سوی آمریکا

آمریکا در اقدامی خصمانه ستاد کل نیروهای مسلح و تعدادی از فرماندهان و مقامات لشکری جمهوری اسلامی را تحریم کرد.

ـ برگزاری سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران

سی‌وسومین کنفرانس دو رروزه بین‌المللی وحدت اسلامی 23 آبان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان و بیش از ۳۵۰ نفر از نخبگان و شخصیت‌های تقریبی از ۹۳ کشور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

ـ اعلام خبر افزایش قیمت بنزین از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا

با مصوبه 24 آبان شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا قیمت سوخت به سه برابر افزایش پیدا کرد. این اتفاق که به یکباره به مردم اعلام شد موجب اعتراضات شدید مردم در شهرهای مختلف شد که متأسفانه این اعتراضات با فرصت‌طلبی عناصر اغتشاشگر به کشته شدن تعدادی از هموطنان و به آتش کشیده شدن اموال عمومی و بانک‌ها و مراکز اداری و عمومی منجر شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز صبح روز 26 آبان در ابتدای درس خارج فقه درباره مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، با بیان این که گفته بودم اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند از آن حمایت می‌کنم، فرمودند: سران قوا به پشتوانه کارشناسی تصمیمی گرفته‌اند و طبعا باید اجرا شود.

ـ دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی‌ با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی 24 آبان و در سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص)، در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی‌ علت مصائب امروز دنیای اسلام به‌ویژه وضع تأسف‌بار فلسطین را ضعف اتحاد اسلامی دانستند و تاکید کردند: محو اسرائیل به معنای محو رژیم جعلی صهیونیستی و حاکم شدن دولت منتخب صاحبان اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است.

ـ بیانیه مداخله‌جویانه کاخ سفید برای حمایت از آشوبگران در ایران

کاخ سفید 27 آبان در ادامه دخالت‌های مغرضانه خود در امور داخلی ایران و در راستای دامن زدن به اغتشاشات و حمایت از آشوبگران، بیانیه‌ای صادر کرد.

آذر:

ـ اجتماع بزرگ مردم تهران در حمایت از اقتدار کشور و علیه آشوبگران

تجمع حماسی مردم تهران در اعتراض به اقدامات آشوبگرانه اغتشاشگران دوشنبه 4 آذر در میدان انقلاب حضور یافتند و سردار سلامی نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت.

ـ استعفای وزیر جهاد کشاورزی

رئیس‌جمهور با استعفای محمود حجتی، وزر جهاد کشاورزی، موافقت کرد. همچنین رئیس‌جمهور در حکمی عباس کشاورز را به سرپرستی این وزارتخانه انتخاب کرد.

ـ دیدار بسیجیان با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه 6 آذر در دیدار هزاران نفر از بسیجیان، با اشاره به حرکت عظیم و پرشُکوه ملت ایران در یک هفته گذشته گفتند: من تکریم و تعظیم عمیق خود را به ملت بزرگ ایران ابراز می کنم. ملت ایران با این حرکت، یک بار دیگر حقیقتاً اقتدار و عظمت خود را نشان داد.

ـ آغاز نام‌نویسی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یکشنبه 10 آذر در سراسر کشور آغاز شد.

ـ برگزاری نشست خبری علی لاریجانی

نشست خبری علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی 10 آذر و در آخرین سال و واپسین ماه‌های مجلس دهم با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در ساختمان مشروطه برگزار شد. این نشست خبری عمدتا حول محور اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، آینده سیاسی لاریجانی و نقش و جایگاه مجلس در فرایندهای تصمیم‌گیری متمرکز بود.

ـ پاسخ رهبر معظم انقلاب به گزارش شمخانی درباره مدیریت حوادث پس از گرانی بنزین

رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه و گزارش «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره نحوه مدیریت وضعیت جانباختگان و مصدومین حوادث بعد از اصلاح قیمت بنزین فرمودند: «نسبت به افراد مشکوک در هر گروه با جهتی که به رافت اسلامی نزدیکتر است، عمل شود.» رهبری در این پاسخ از لفظ «مشکوک در هر گروه» استفاده کردند که نشان می دهد منظور ایشان دایره گسترده‌ای از افرادی(مردم عادی) است که در این حوادث خواسته یا ناخواسته نقش داشته اند و باید با رافت اسلامی با آن ها برخورد شود.

ـ ثبت نام 13 هزار 896 نفر در انتخابات مجلس

سخنگوی ستاد انتخابات کشور از نهایی شدن نام‌نویسی ۱۳ هزار و ۸۹۶ داوطلب در انتخابات مجلس یازدهم خبر داد.

ـ تقدیم لایحه بودجه 99 به مجلس از سوی رئیس جمهور

حجت‌الاسلام روحانی 17 آذر با حضور در مجلس لایحه بودجه 99 کل کشور را تقدیم کرد.

رئیس‌جمهور در تشریح ویژگی‌های بودجه 99 گفت: بودجه سال ۹۹ مانند امسال، بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که به رغم تحریم ما کشور را اداره خواهیم کرد.

ـ انتصاب دبیرکل جدید مجمع جهانی تقریب از سوی رهبر معظم انقلاب

رهبر انقلاب اسلامی 24 آذر در حکمی حجت‌الاسلام حمید شهریاری را به دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی منصوب کردند.

ـ حضور رئیس جمهور در اجلاس سران کوالالامپور

حجت‌الاسلام روحانی 28 آذر در اجلاس سران کوالالامپور با بیان اینکه جهان اسلام در سطوح ملی و بین‌المللی با چالش‌های نوظهوری روبه رو است، گفت: جهان اسلام باید تدابیری برای رهایی از سلطه دلار و سیستم مالی آمریکا پیش‌بینی کند.

رئیس‌جمهور پس از حضور در مالزی برای دیدار با شینزو آبه به ژاپن سفر کرد.

دی:

ـ برگزاری رزمایش دریایی ایران، چین و روسیه

رزمایش دریایی مهم مشترک ایران، چین و روسیه از روز جمعه، 6 دی، در شمال اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شد و به مدت چهار روز ادامه یافت.

تقویت و افزایش تجربه در امنیت تجارت بین المللی، مقابله با تروریسم و دزدی دریایی از جمله اهداف این رزمایش بزرگ و بی‌سابقه بود.

ـ برگزاری مراسم سالروز حماسه 9 دی

مراسم گرامیداشت سالروز حماسه 9 دی در سراسر کشور برگزار شد. این مراسم در تهران با سخنرانی حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، در میدان امام حسین(ع) برگزار شد.

ـ دیدار پرستاران با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب، 11 دی، در دیدار هزاران نفر از پرستاران سراسر کشور، هیجان ضد آمریکایی در بغداد و سراسر عراق را نتیجه طبیعی جنایت‌های آمریکا برشمردند و افزودند: رئیس جمهور آمریکا در مطلبی گفته ما این مسائل را از چشم ایران می‌بینم و به آن پاسخ خواهیم داد. اما باید به آنها گفت اولاً غلط می‌کنید زیرا این موضوع ربطی به ایران ندارد. ثانیاً باید منطقی باشید و بفهمید که علت اصلی این قضایا چیست. البته آنها منطقی نیستند.

ـ شهادت سردار دل‌ها، سپهبد قاسم سلیمانی

سپاه پاسداران بامداد 13 دی با صدور بیانیه‌ای از شهادت سردار امت اسلامی حاج قاسم سلیمانی فرمانده شجاع نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله نیروهای متجاوز و تروریست امریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد خبر داد. در این حمله تروریستی همچنین ابومهدی المهندس، فرمانده حشدالشعبی، و همراهان این دو فرمانده مقاومت نیز به شهادت رسیدند.

در پی این اتفاق موجی از خشم و اندوه مسلمانان جهان از جمله در ایران و عراق شکل گرفت و همگی با محکومیت جنایت آمریکا، خواستار انتقام سخت از امریکایی‌‌ها و خروج آنها از منطقه شدند.

رهبر معظم انقلاب نیز پیام تسلیتی به این شرح صادر کردند:

«بسم الله الرحمن الرحیم

ملت عزیز ایران!

سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه‌ی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیة‌الله‌ارواحنافداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان -‌ و نیز همه‌ دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.

ملت ایران یاد و نام شهید عالی‌مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم.»

همچنین در کنار رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و جمع دیگری از مقامات عالی‌رتبه لشکری و کشوری ضمن ابراز تسلیت، در منزل خانواده شهید سلیمانی حضور یافتند.

ـ مراسم تشییع بی‌سابقه پیکر مطهر سردار سلیمانی و یارانش در ایران و عراق

در پی شهادت سردار سلیمانی و یارانش، مردم دو کشور ایران و عراق حضور بی‌سابقه‌ای در مراسم تشییع پیکر این فرمانده مقاومت داشتند؛ این مراسم در عراق در شهرهای بغداد، نجف، کربلا و کاظمین برگزار شد و در ایران نیز پیکر مطهر این شهدا در اهواز، مشهد، تهران و قم و در نهایت کرمان تشییع و خاکسپاری شد.

در مراسم تشییع پیکر مطهر این شهدا در تهران، 16 دی، جمعیتی در حدود 6 تا 7 میلیون نفر از مردم کشورمان از هر گرایش و فکر و سلیقه‌ای در مراسم حضور یافتند و با آرمان‌های حاج قاسم تجدید میثاق کردند.

در مراسم تهران رهبر معظم انقلاب بر پیکر مطهر این شهدا در دانشگاه تهران اقامه نماز کردند و مردم تهران تا میدان آزادی آنها را بدرقه و سپس پیکر شهدا به قم و در آخر برای خاکسپاری به کرمان منتقل شد.

متأسفانه در مراسم تشییع در کرمان حدود 60 نفر از هموطنان بر اثر ازدحام بالای جمعیت جان خود را از دست دادند.

ـ انتصاب سردار قاآنی به فرماندهی نیروی قدس سپاه

در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی، رهبر معظم انقلاب سردار اسماعیل قاآنی، معاون فرماندهی نیروی قدس سپاه، را به فرماندهی این نیرو منصوب کردند.

ـ تصویب نخستین طرح سه‌‌فوریتی تاریخ مجلس علیه جنایات آمریکا

نمایندگان در جلسه علنی روز 17 دی مجلس، کلیات و جزئیات طرح‌ سه‌فوریتی اصلاح قانون «اقدام متقابل ایران علیه آمریکا» را با رأی قاطع تصویب کردند.

این طرح بلافاصله در همان روز از سوی شورای نگهبان نیز مورد تأیید قرار گرفت تا به اولین طرح سه‌فوریتی در تاریخ مجلس تبدیل شود.

ـ انتقام سخت سپاه با حمله به عین‌الاسد

روابط عمومی سپاه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 18 دی، در بیانیه‌ای از حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه آمریکایی عین الاسد در انتقام از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش خبر داد.

عین الأسد پایگاهی است که سال گذشته ترامپ همزمان با عید شکرگزاری در آن حضور یافت.

در این بیانیه آمده است: «زمان تحقق وعده صادق فرا رسید و به اذن خداوند متعال بامداد امروز در پاسخ به عملیات جنایتکارانه و تروریستی نیروهای متجاوز آمریکایی و انتقام ترور ناجوانمردانه و شهادت مظلومانه فرمانده قهرمان و فداکار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار پرافتخار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش، رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه طی عملیات موفق بنام عملیات «شهید سلیمانی» با رمز مقدس یازهرا (س) با شلیک ده ها فروند موشک زمین به زمین پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین الاسد» را درهم کوبیدند، که جزئیات آن متعاقبا به استحضار ملت شریف ایران و آزادگان جهان اسلام خواهد رسید.»

ـ سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم

رهبر معظم انقلاب، 18 دی، در دیدار هزاران نفر از مردم قم، در سخنان مهمی با اشاره به حمله موشکی دیشب به پایگاه‌های آمریکا فرمودند: دیشب یک سیلی به آنها زده شد اما در مقام مقابله، این اقدامات نظامی به این شکل کفایت نمی کند بلکه باید حضور فسادبرانگیز امریکا در منطقه تمام شود.

ایشان حملات موشکی بامداد امروز به دو پایگاه امریکا در عراق را یک سیلی خواندند و با تأکید بر اینکه مقابله اصلی باید در جهت پایان دادن به حضور فساد برانگیز و ویرانگر امریکا در منطقه باشد، گفتند: از برکات عظیم شهادت و معنویت حاج قاسم سلیمانی قیامتی بود که در شهرهای ایران و عراق در مراسم های تشییع به‌پا شد. این بدرقه‌ها، زنده بودن انقلاب اسلامی را به رخ جهانیان کشید و من در مقابل آنچه روح بزرگ آن شهید عزیز برای ایران و منطقه به ارمغان آورد، سر تعظیم فرود می‌آورم.

ـ سقوط هواپیمای اوکراینی بر اثر خطای انسانی

همزمان با حمله موشکی سپاه به پایگاه هوایی امریکا، اخباری مبنی بر سقوط یک هواپیمای مسافری اوکراینی که بیشتر مسافران آن ایرانی بودند، منتشر شد که به جان باختن 176 نفر انجامید. این حادثه ناگوار موجب گمانه‌زنی‌های مختلف درباره دلیل اصلی این سقوط شد اما در نهایت ستاد کل نیروهای مسلح 21 دی با صدور بیانیه‌ای سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را ناشی از خطای انسانی و غیرعمد دانست.

در این بیانیه آمده بود: «در پی وقوع حادثه دلخراش سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین در اولین ساعات صبح چهارشنبه۹۸/۱۰/۱۸ و در بحبوحه تهاجم موشکی به پایگاه آمریکای جنایتکار و احتمال تاثیر اقدامات نظامی در این حادثه، ستاد کل نیروهای مسلح بلافاصله به منظور بررسی این احتمال اقدام به تشکیل هیئت بازرسی متشکل از کارشناسان فنی و عملیاتی، مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری نمود که نتایج بررسی شبانه‌روزی و دقیق این هیئت به استحضار ملت شریف ایران می‌رسد:
۱-در پی تهدیدهای رئیس جمهور و فرماندهان نظامی آمریکای جنایتکار مبنی بر هدف قرار دادن تعداد زیادی از اهداف در خاک جمهوری اسلامی ایران در صورت انجام عملیات متقابل و نظر به افزایش بی سابقه تحرکات هوایی در منطقه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به منظور پاسخگویی به تهدیدات احتمالی در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفتند.
۲- در ساعات پس از انجام عملیات موشکی، پروازهای جنگی نیروهای تروریست آمریکایی در پیرامون کشور افزایش یافته و برخی اخبار نیز از مشاهده‌ی اهداف هوایی به سمت مراکز راهبردی در کشور به واحدهای دفاعی و اصل و اهداف متعددی در برخی صفحات رادار مشاهده شد که موجب حساسیت بیشتر در مجموعه‌های پدافند هوایی گردیده است.
۳- در چنین شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت نموده و در هنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌گردد.
۴- ستاد کل نیروهای مسلح ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هم وطن و جان باختگان اتباع سایر کشورها و عذرخواهی به خاطر خطای انسانی پیش آمده، اطمینان کامل می‌دهد با پیگیری انجام اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح امکان تکرار این‌گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.
۵- همچنین ابلاغ گردید تا در اسرع وقت مسئولین مربوطه در سپاه با حضور در رسانه ملی توضیحات مشروحی را به مردم شریف ارائه نمایند.»

ـ دستور رهبر معظم انقلاب به ستادکل نیروهای مسلح در پی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی

در پی اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.

همچنین رئیس‌جمهور در بیانیه‌ای با اشاره به نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، اعلام کرد: در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده‌باش صددرصد قرار داشتند که متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند.

ـ سیل بی‌سابقه در سیستان و بلوچستان

در پی سیل بی‌سابقه در استان سیستان و بلوچستان رهبر معظم انقلاب اسلامی، 23 دی، در پیامی دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های مردمی را به یاری هرچه بیشتر مردم آن مناطق فراخواندند. همچنین رئیس‌جمهور و رئیس مجلس نیز با حضور در مناطق سیل‌زده در جریان آخرین اقدامات انجام گرفته برای حل مشکلات مردم قرار گرفتند.

ـ اقامه نماز جمعه به امامت رهبر معظم انقلاب

نماز جمعه 27 دی تهران به امامت رهبر معظم انقلاب با حضور عظیم و بی‌سابقه مردم برگزار شد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به تشییع باشکوه پیکر حاج قاسم سلیمانی سردار پرافتخار ایرانیان فرمودند: ده‌ها میلیون ایرانی، باطن و معنویات خود را در این حادثه عظیم نشان دادند و ثابت کردند ملت از هر حزب، جناح و مجموعه و از هر قوم و منطقه جغرافیایی طرفدار «انقلاب، حاکمیت اسلامی، ایستادگی در مقابل ظلم و نه گفتن به همه مطامع دولت‌های استکباری» هستند.

ایشان حضور معجزه‌گونه ملت فهیم در تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی و یارانش و نیز پاسخ کوبنده سپاه در حمله به پایگاه امریکایی‌ها در عین الاسد را دو یوم‌الله درس‌آموز و تعیین کننده خواندند و افزودند: ملت باطن خود یعنی استقامت در مقابل شیاطین را در این حضور نشان داد و تنها راه ادامه این مسیر عزت آفرین، قوی‌تر شدن ایران در همه زمینه‌ها است.

رهبر معظم انقلاب جلب نصرت و توفیقات الهی و ایجاد گشایش در مسائل شخصی و اجتماعی را در گرو تقوا دانستند و سپس بحث اصلی خود را با قرائت آیاتی از سوره مبارکه ابراهیم درباره پاسداشت «ایام‌الله» و شکرگزاری در قبال این نعمت‌ها آغاز کردند.

رهبر انقلاب اسلامی دستور خداوند به حضرت موسی(ع) مبنی بر یادآوری ایام‌الله به مردم را نشان‌دهنده اهمیت و کارکرد مهم آن برای هدایت افراد «صبّار و شکور» یعنی اهل صبر و استقامت و شکرگزاری خواندند و افزودند: صبّار یعنی مردمی که یکپارچه اهل صبر و استقامت هستند و با اندک چیزی از میدان خارج نمی‌شوند و شکور یعنی کسانی‌که با شناسایی نعمت‌ها و دیدن ابعاد آشکار و پنهان آن، قدرشناس هستند و در قبال نعمت خدادادی احساس مسئولیت می‌کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به نزول آیات شریفه مورد بحث در مکه یعنی در زمان اوج مبارزات مسلمانان و ایستادگی آنان در مقابل جریان کفر، افزودند: این آیات در آن شرایط سخت به مسلمانان بشارت می‌داد که خداوند ایام‌الله را نصیب شما خواهد کرد و با اعمال شاکرانه شما، پیروزی‌های بیشتری در انتظارتان خواهد بود.

بهمن:

ـ جنجال سیاسی بر سر سخنان ظریف

روز شنبه ۲۵ ژانویه برابر با پنجم بهمن ماه نشریه آلمانی اشپیگل گفت‌وگویی از «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران منتشر کرد. گفت‌وگویی که بخش‌های مهم فراوان داشت اما آنچه طی مورد توجه قرار گرفت تنها بخشی بود که ظریف به حکم دیپلمات بودن خود؛ مفهوم مذاکره با آمریکا را منتفی ندانست. هجمه‌ها به ظریف به ویژه پس از توییت عجیب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت و مخالفان و منتقدان او در داخل هم با رییس‌جمهوری آمریکا هم‌نوا شدند و سیل انواع اتهامات و تهمت‌ها به سوی وزیر امورخارجه روان شد.

وزیر امورخارجه کشورمان در بخش پایانی این گفت‌وگو در پاسخ به سوال «کریستیانه هوفمان» خبرنگار اشپیگل درباره منتفی بودن مذاکره با آمریکا گفت: «من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در کاخ سفید حضور دارد. آن چه که اهمیت دارد، چگونگی رفتار آنها است. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در میز مذاکره باقی مانده‌ایم. آنها طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده است. ایالات متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آنها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی زیادی داریم.»

این گفته‌ها موجب ابراز مخالفت‌ها و موافقت‌هایی شد؛ مخالفان ظریف را به زیرپا گذاشتن خون حاج قاسم متهم کرده و موافقان این سخنان را در راستای منافع ملی و براساس منویات رهبر معظم انقلاب دانستند.

ـ سخنان کرونایی سخنگوی وزارت امور خارجه

سیدعباس موسوی، 8 بهمن، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص ویروس بیماری کرونا، بر اعلام آمادگی کامل وزارت امور خارجه برای همکاری و تعامل با دستگاه های ذیربط از ابتدای بروز این بحران تاکید کرد و اظهار داشت: در این زمینه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه هیات دولت پیشنهاد برگزاری جلسه وزیران ذیربط با حضور وزیران امور خارجه، بهداشت و درمان، گردشگری و راه را در هیات دولت مطرح کردند.

موسوی بر همکاری و تعامل نزدیک دستگاه دیپلماسی با متولیان امر بهداشت در کشور و در راس آن وزارت بهداشت و درمان تاکید کرد و افزود: همچنین دستور‌العمل‌های لازم در خصوص تدابیر پیشگیرانه به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه چین صادر شده و توصیه‌های مسافرتی به گردشگران و اتباع ایرانی مقیم در چین نیز انتشار یافته و با تشکیل ستاد بحران در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و نیز سرکنسولگری کشورمان در شانگهای شماره های تماس جهت ارائه خدمات و راهنمایی به اتباع ایرانی اطلاع رسانی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سفارت کشورمان در پکن ضمن ارتباط گیری با دانشجویان ایرانی مقیم شهر ووهان، به ارسال آذوقه و بسته‌های غذایی به خوابگاه‌های آنها با توجه به کمبود مواد غذایی در این شهر ده میلیونی اقدام کرده است.

موسوی خاطرنشان کرد: درخواست خانواده‌های تعدادی از دانشجویان ایرانی در پکن به منظور تسهیل بازگشت فرزندان شان به ایران و خروج آنها از قرنطینه در دست بررسی است.

ـ رونمایی ترامپ از طرح ننگین «معامله قرن»

دونالد ترامپ، 8 بهمن، پس از گمانه زنی‌های بسیار به همراه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر رژیم‌ صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و از طرح صلح خود موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد، موضوعی که با واکنش منفی بسیاری از کشورها و چهره‌ های خارجی مواجه شد و بسیاری یا با دیده تردید به آن نگریستند یا با آن مخالفت کردند.

رییس جمهوری آمریکا که این روزها خود را گرفتار محکمه استیضاح و فشار داخلی می‌بیند، در این طرح علاوه بر تایید اشغالگری رژیم صهیونیستی، از فلسطینی‌ها خواست نیز به این طرح بپیوندند و از مزایای اقتصادی آن بهره مند شوند؛ اظهاراتی که مورد تایید نتانیاهو نیز قرار گرفت و از ترامپ به عنوان بهترین دوست اسرائیل نام برد. اعلام این طرح با واکنش‌های مختلفی چه از سوی رهبران فلسطینی و چه از سوی مقام‌ها و شخصیت‌های دیگر کشورهای جهان از جمله مقامات کشورمان مواجه شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در توئیتی نوشت: این به اصطلاح «چشم‌انداز صلح» صرفا پروژه خیالی یک بسازبفروش ورشکسته است.

وی افزود: اما(این طرح) کابوسی برای منطقه و دنیاست. امید است که این زنگ بیدارباش برای همه مسلمانانی باشد که در مسیر اشتباه قرار گرفته‌اند.

ظریف در این توئیت هشتگ «بیایید برای فلسطینی‌ها متحد شویم» را درج کرد.

رئیس‌جمهور نیز از لاین طرح به عنوان منفورترین طرح یاد کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی نیز طرح «معامله قرن» را برای منطقه غرب آسیا بسیار خطرناک دانست و گفت: هدف از این طرح جبران ناکامی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است.

ـ آماده‌باش جهانگیری به استانداران و فرمانداران برای پیشگیری از کرونا

معاون اول رئیس‌جمهور، 11 بهمن، در جلسه بررسی راهکارهای پیشگیری از ورود ویروس کرونا و مقابله با این ویروس با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین موضوع سلامت مردم است و هیچ مصلحت دیگری را نمی‌توان نسبت به این موضوع ارجحیت داد، اظهار داشت: دولت موضوع حفظ سلامت مردم را وظیفه‌ای قانونی و ملی برای خود می‌داند که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست و مردم کشور اطمینان داشته باشند که دولت در این گونه شرایط با جدیت در صحنه حضور دارد و با تمام توان اقدامات لازم را برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشور انجام خواهد داد.

جهانگیری تاکید کرد همه استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌ها باید برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به کشور در آماده باش کامل باشند.

ـ حضور رهبر معظم انقلاب در مرقد امام خمینی(ره) و گلزار شهدا

همزمان با آغاز دهه فجر و در آستانه چهل‌ویکمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در مرقد مطهر امام عظیم‌الشأنِ ملت ایران حضور یافتند و با قرائت نماز و قرآن یاد آن عزیز سفر کرده را گرامی داشتند.

ـ آغاز مراسم ایام‌الله دهه فجر

مراسم چهل و یکمین سالگرد ایام الله دهه فجر 12 بهمن در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد. حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، امام جمعه تهران، سخنران این مراسم بود.

ـ سخنان انتخاباتی رئیس‌جمهور در مرقد امام(ره)

رئیس‌جمهوری و هیئت دولت 13 بهمن و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب و دهه مبارک فجر با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با آرمان‌های بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.

رئیس‌جمهور در سخنانی با بیان اینکه مردم سالاری امام و اسلامیت مورد نظر امام فقط به یک صحنه و انتخابات و یک سال و یک روز ختم نمی‌شود، اظهار داشت: ما همیشه باید مردم خواه باشیم و همیشه باید به نظرات مردم احترام بگذاریم در سیاست داخلی‌مان، در سیاست خارجی‌مان، در سیاست‌های اقتصادی‌ و فرهنگی مان. نظرات مردم، اعتقادات مردم، تفکرات مردم و سلایق مردم از یاد نباید برود این را باید بدانیم اقامه دین و عدل به دست مردم امکان پذیر است.

روحانی بیان کرد: این را باید بدانیم که شرع از عرف فاصله ندارد و ما کاری باید بکنیم که فرهنگ اجتماعی ما در چارچوب مقررات اسلام همان عرف متشرعه ما باشد.

وی تصریح کرد: تاکید امام بر این بود که انتخاب کردن حق مردم است و هر آن‌کس که مردم را از انتخاب کردن باز دارد و نگذارد در سلایق مختلف آنکه می‌خواهند برگزینند و هرآن‌کس که مردم را برای حضور پای صندوق آرا دلسرد کند حتما از مشی امام و راه امام فاصله دارد.

رئیس دولت دولت دوازدهم گفت: امام به ما یاد داد در کنار مردم می‌توانیم مردم سالاری اسلامی را پابرجا سازیم، امام به ما ‌آموخت با مردم می‌توان با ابرقدرت‌ها مبارزه کرد و ایستادگی کرد.

ـ بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در آستانه انتخابات

رهبر معظم انقلاب 16 بهمن و در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس شورای اسلامی را دو آزمون بزرگ ملت ایران خواندند و با تبیین خصوصیات نامزدهای شایسته مجلس، حضور پرشور و آگاهانه همه مردم در انتخابات ۲ اسفند را در حل مشکلات داخلی و بین المللی مؤثر برشمردند و تأکید کردند: هرکس ایران عزیز، امنیت میهن و آبروی وطن را دوست دارد و در پی حل مشکلات است، باید در پای صندوق رأی حضور یابد تا عزم و اقتدار ملی ایرانیان بار دیگر به منصه ظهور برسد.

ـ دستور رئیس‌جمهور برای ارائه لایحه اصلاح موضوع نظارت بر انتخابات

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی 16 بهمن، در نامه‌ای خطاب به معاون اول خواستار تهیه و ارائه لایحه‌ای برای اصلاح بخش نظارت بر انتخابات شد.

ـ ایران قوی؛ کلیدواژه اساسی رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب 19 بهمن در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و نیروی پدافند هوایی ارتش، با تأکید بر لزوم قوی شدن کشور در همه جهات به‌ویژه در زمینه دفاعی گفتند: ما به‌دنبال تهدید هیچ کشور و ملتی نیستیم بلکه به دنبال حفظ امنیت کشور و جلوگیری از تهدید هستیم.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ضعیف بودن، دشمن را تشویق به اقدام خواهد کرد، افزودند: برای آنکه جنگ نشود و برای آنکه تهدید تمام شود، باید قوی شد.

ـ برگزاری راهپیمایی 22 بهمن

مراسم راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن و بزرگداشت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی 22 بهمن، همزمان با سراسر کشور در تهران برگزار شد.

رئیس‌جمهور در این مراسم تمام انقلاب ما در واقع یک انتخاب بود. من می‌خواهم به سوالی که در ذهن برخی از نسل سوم و چهارم انقلاب ممکن است به وجود آمده باشد، پاسخ دهم که چرا ملت ایران در چهل و یک سال پیش انقلاب را انتخاب کرد و چرا رژیم گذشته را سرنگون کرد.

وی ادامه داد: در واقع انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر یک انتخاب بود. مردم بین یک رژیم فاسد وابسته به آمریکا و یک نظام مردم سالار دینی، بین یک فاسدی مثل شاه ملعون و مثل انسانی با ایمان و با دانش و سیاست همچون امام (ره). امام (ره) را ملت ما انتخاب کردند. مردم‌سالاری را انتخاب کردند. بین وابستگی به ابرقدرت‌ها و استقلال، مردم ما استقلال را انتخاب کردند.

رییس جمهوری گفت: به اعتقاد من این انتخابات امروز هم در پیش روی مردم باشد، پاسخ مردم امروز ما هم پاسخ ۴۱ سال پیش خواهد بود. بسیار مهم است که به این نکته توجه کنید که انقلاب اسلامی مبتنی بر انتخاب بود و بالاترین ثمره انقلاب نیز انتخاب است. انقلاب از انتخاب است و انتخاب از انقلاب است. یعنی مردم ما بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین نظام مردمی و دیکتاتوری مسیر حق و عدل را انتخاب کردند.

وی ادامه داد: مردم عزیز ما؛ یکی از بالاترین ارزش های ملی و دینی ما انتخاب و قدرت انتخاب است، بتوانیم بین دو راه یا چند راه، راه بهتر را برگزینیم، انتخاب یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ما است.

رییس جمهوری افزود: ممکن است در یک انتخاب گله و انتقاد داشته باشیم، اشکالی ندارد انتقاد آزاد است، اما مردم عزیز ایران، انتقاد باشد، منتقد باشیم اما خواهش می‌کنم انفعال نباشد و منفعل نشویم. به خاطر این اقدام یا آن اقدام با صندوق رای قهر نکنیم، انتخابات و صندوق رای منجی ما است، ما در دهه پنجم انقلاب که یکسال آن گذشت و وارد سال دوم میشویم اصلاحات بسیاری در این کشور باید انجام شود. نظام جمهوری ما باید نو شود. نوسازی شود، سالمتر و شکوفاتر شود در سایه رای، حضور و انتخابات شما.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه با صندوق و انتخابات نباید قهر کنیم، اضافه کرد: به هر صورت باید پای صندوق انتخابات برویم، امام (ره) ما را به انتخابات دعوت کرد که ما صندوق رای را رها نکنیم. در هر انتخاباتی، رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که در انتخابات حضور یابیم. انتخابات غیر از عظمت ملی، امنیت ملی و ایستادگی در برابر دشمن، آن هدف مهم و ارزشمند یعنی انتخاب که دستاورد انقلاب است، نهاد انتخاب و انتخابات را تقویت خواهد کرد.

ـ انتشار متن وصیت‌نامه شهید سپهبد سلیمانی

متن وصیت‌نامه شهید سپهبد قاسم سلیمانی، 24 بهمن، در مراسمی که به مناسبت اربعین شهادت ایشان، در مصلی امام خمینی(ره) برپا شده بود منتشر شد.

در بخشی از این وصیت‌نامه آمده است: «خواهران و برادران مجاهدم در این عالم، ای کسانی که سرهای خود را برای خداوند عاریه داده‌اید و جان‌ها را بر کف دست گرفته و در بازار عشقبازی به سوق فروش آمده‌اید، عنایت کنید: جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیّع است. امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی(ص).

برادران و خواهرانم! جهان اسلام پیوسته نیازمند رهبری است؛ رهبری متصل و منصوب شرعی و فقهی به معصوم. خوب می‌دانید منزّه ترین عالِم دین که جهان را تکان داد و اسلام را احیا کرد، یعنی خمینی بزرگ و پاک ما، ولایت فقیه را تنها نسخه نجات بخش این امت قرار داد؛ لذا چه شما که به عنوان شیعه به آن اعتقاد دینی دارید و چه شما که به عنوان سنّی اعتقاد عقلی دارید، بدانید [باید] به دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسول الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است. دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی ماند؛ قرآن آسیب می‌بیند.

برادران و خواهران عزیز ایرانی من، مردم پر افتخار و سربلند که جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد، کما اینکه شما صدها هزار جان را فدای اسلام و ایران کردید؛ از اصول مراقبت کنید. اصول یعنی ولیّ فقیه، خصوصاً این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنه‌ای عزیز را عزیزِ جان خود بدانید. حرمت او را حرمتِ مقدسات بدانید.»

ـ دیدار ذاکران اهل بیت(ع) با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب 26 بهمن در دیدار هزاران از مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) با اشاره به وظیفه جامعه مداحان در مدیریت و هدایت شادی های معنوی و عزاهای اساسی و عمیق جامعه گفتند: برخلاف آنچه برخی روشنفکرنما در برهه‌ای تلاش داشتند القاء کنند، گریه و تضرع در مجالس اهل بیت و در مراسم شهدا، گریه ضعف نیست بلکه احساسات عالی یک انسانِ وسط میدان و وسیله‌ای برای احساس عزت و قدرت و شجاعت است و ائمه اطهار پایه‌گذار این سنت و ترویج کننده این مجالس بوده‌اند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای مراسم تشییع با شکوه شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش را نمونه بارزی از چنین مجالسی دانستند و خاطرنشان کردند: امروز یکی از نیازهای اساسی کشور مجهز شدن جوانان به سلاح‌های جنگ نرم است که عبارتند از ارتقا و تعمیق قدرت روحی، فکری و معنوی جوانان و شناخت صحیح از معارف فاطمی و معارف اهل بیت علیهم‌السلام.

ایشان با تأکید بر اینکه مجهز شدن به چنین سلاحی موجب مصونیت جامعه و نظام اسلامی خواهد شد، گفتند: این وظیفه و مسئولیت، بر عهده جامعه مداحان است و اگر به این وظیفه سنگین به‌درستی عمل نشود، بازخواست و مؤاخذه الهی سنگین خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی به یک نمونه از آثار معارف اهل بیت و مجالس امام حسین و یاد و نام حضرت زهرا(س) اشاره کردند و افزودند: تاب‌آوری ملت ایران در برابر فشارهای غول وحشی آمریکا که ناظران جهانی را به حیرت واداشته است به برکت همین معارف است.

ـ برگزاری نشست خبری رئیس‌جمهور

آخرین نشست خبری حجت‌الاسلام روحانی با رسانه‌های داخلی و خارجی در سال 1398 روز 27 بهمن برگزار شد.

مذاکرات با امریکا و اروپا، شرایط منطقه، ارزیابی عملکرد دولت در سال 98، انتخابات مجلس و اهمیت مشارکت مردم و وضعیت اقتصادی کشور از جمله محورهای اصلی این نشست خبری بود.

ـ سفر رئیس مجلس به سوریه و لبنان

علی لاریجانی 27 بهمن برای سفری چند روزه تهران را به مقصد دمشق ترک کرد. وی در ادامه از دمشق نیز عازم بیروت شد. لاریجانی در این سفر با رؤسای جمهور و مجلس این دو کشور و سید حسن نصرالله و برخی دیگر از مقامات این دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. تحولات منطقه به ویژه پس از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و رونمایی از طرح معامله قرن و رواب دوجانبیه ایران با لبنان و سوریه از جمله محورهای این گفت‌وگوها بود.

ـ دیدار مردم آذربایجان شرقی با رهبر معظم انقلاب با طعم انتخابات

رهبر معظم انقلاب 29 بهمن در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی به مناسبت سالروز حماسه 29 بهمن سال 1356 مردم تبریز ،حضور در انتخابات مجلس را وظیفه شرعی، ملی، انقلابی و حق مدنی آحاد مردم برشمردند و با اشاره به دو رکن مهم «حضور پرشور» و «انتخاب خوب» گفتند: انتخابات یک جهاد عمومی و نعمت و امتحان الهی است که اگر با حضور حداکثری مردم همراه شود، مایه آبروی نظام اسلامی و تقویت کشور و مصونیت بخش در برابر توطئه ها و زمینه ساز ایران قوی خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به مشکلات عمیق و گسترده اجتماعی و اقتصادی جامعه امریکا برخلاف ظاهر بزک کرده آن، افزودند: امریکا در حال حرکت به سمت فروپاشی از درون است و شکوه و جلال ظاهری آن مانع از غرق شدنش نخواهد شد.

اسفند:

ـ اعلام اولین آمار رسمی از کرونا در ایران

وزارت بهداشت از فوت دو نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا در قم خبر داد. این رقم متأسفانه تا انتهای سال به حدود 1000 نفر رسید. در اثر شیوع این ویروس ستاد ملی مبارزه با کرونا دانشگاه‌ها، مدارس، حرم‌های مطهر، بقاع متبرکه، امکان فرهنگی و هنری، نمازهای جمعه و جماعات در مساجد را تعطیل کرد و محدودیت‌هایی برای تردد به استان‌هایی با بیشترین سطح آلودگی به این ویروس اعمال کرد.

ـ برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای خبرگان رهبری دو اسفند برگزار شد.

حضرت‌آیت الله خامنه‌ای در آغازین دقایق انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ضمن انداختن رای‌شان به صندوق اخذ رای بیان کردند: اولا روز انتخابات روز جشن ملی است این جشن را به همه هم میهنان عزیزمان در سراسر کشور تبریک می‌گویم. ثانیا روز احقاق حق مدنی ملت است که می‌خواهند بیایند رای بدهند و شرکت خودشان در اداره امور کشور را که حق آنهاست، ‌آن را به دست بیاورند، ثالثا یک تکلیف شرعی است که اینها را قبلا هم عرض کردیم.
ایشان تاکید کردند: حقیقت این است انتخابات متضمن منافع ملی کشور است هر کسی که به منافع ملی کشور علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت کند.

رهبر انقلاب اسلامی تصریح کردند: توصیه من این است که اولا همه با همت حرکت کنند و به اشخاص مورد نظر خود که به‌آن رسیدند، رای بدهند و این کار را هر چه زودتر انجام دهند این توصیه همیشگی ماست. نگذارند آخر شب و آخر وقت. همین اول وقت اول روز نیمه اول روز بیایند رای بدهند و جمعیت در پایان روز متراکم نشود.

ـ اعلام نتایج نهایی انتخابات

ستاد انتخابات کشور 4 اسفند نتایج نهایی انتخابات مجلس و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری را اعلام کرد.

طبق اعلام این ستاد مشارکت در انتخابات مجلس 42.5 درصد بود.

ـ دستور رییس جمهور برای تشکیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی در پی شیوع کرونا در کشور روز 4 اسفند، در حکمی به وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی دستور داد ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تشکیل شود.

ـ تعطیلی مجلس بر اثر کرونا

اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، 9 اسفند، از تعطیلی مجلس شورای اسلامی تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی توصیه‌هایی برای تعطیلی مجلس به دلیل شیوه ویروس کرونا داشته است. لذا تصمیم بر این شد که مجلس شورای اسلامی تا اطلاع ثانوی تعطیل باشد.

ـ توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب درباره کرونا در روز درختکاری

حضرت آیت الله خامنه‌ای 13 اسفند پس از کاشتن دو نهال میوه به مناسبت روز درختکاری در سخنانی مردم را به رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مسئولان در خصوص پیشگیری و جلوگیری از آلودگی به ویروس کرونا توصیه کرده و فرمودند: از این دستورها نباید تخطی شود، چرا که خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی در توصیه‌ای دیگر همگان را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: البته این بلا آنچنان بزرگ نیست و بزرگ‌تر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به دعای برخاسته از دل پاک و صاف جوانان و افراد پرهیزگار برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که توسل به درگاه خداوند و طلب شفاعت از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

ایشان افزودند: دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوش‌مضمونی است که می‌توان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت.

ـ اجازه رهبر معظم انقلاب برای تصویب لایحه بودجه سال 99

رهبر انقلاب اسلامی با درخواست رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر تصویب بودجه سال ۹۹ کل کشور بر مبنای اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

در اذن رهبر معظم انقلاب برای ارسال بودجه مصوب کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی که به امضای حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رسیده، ‌آمده است: «نامه‌ شماره ۹۳۸۳۲/۱۰/د مورخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ جنابعالی مبنی بر استیذان نسبت به کیفیت تصویب بودجه ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی و ادامه کار سرپرست وزارت کشاورزی – با توجه به عدم امکان تشکیل جلسه علنی براساس دستورالعمل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا – به استحضار مقام معظم رهبری مدظله العالی رسید. معظم له با هر دو پیشنهاد ذیل نامه مذکور موافقت فرمودند.»

ـ واکنش رهبر معظم انقلاب به کشتار مسلمانان هند

در حساب توئیتری رهبر معظم انقلاب در این باره اعلام شد که «قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در هند جریحه دار است. دولت هند باید در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند.»

ـ درگذشت حسین شیخ‌الاسلام براثر ابتلا به کرونا

حسین شیخ الاسلام از دیپلمات‌های با سابقه و انقلابی وزارت امور خارجه و از فعالان حوزه مقاومت 15 اسفند بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در سن 67 سالگی در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت.

ـ سفر مهم شمخانی به عراق

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی 17 اسفند به عراق سفر کرد. شمخانی در این سفر با جمعی از مقامات عالی‌رتبه این کشور از جمله رئیس‌جمهور، نخست وزیر پیشبرد امور، رئیس مجلس و رهبران جریان‌های سیاسی عراق حول محور مبارزه با کرونا و مقابله با تروریسم دیدار و گفت‌وگو کرد.

ـ نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل

محمدجواد ظریف در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران در مسیر مقابله با کرونا و دسترسی آسان ایران به اقلام و لوازم بهداشتی و ودرمانی شد.

در بخشی از این نامه آمده است که علی‌رغم توانمندی علمی و تعهد نظام سلامت ایران برای مبارزه با شیوع کروناویروس، تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی و پیش شرط‌های اخیر مقامات ایالات متحده برای ممانعت از فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه، تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است.

ـ دستور فرمانده معظم کل قوا برای تشکیل قرارگاه بهداشتی و درمانی

رهبر معظم انقلاب 22 اسفند، با صدور فرمانی به سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تقدیر از خدمات نیروهای مسلّح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید و خاطرنشان کردند: این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.

انتهای پیام
captcha