موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌های زنان در سال 98 / لایحه حمایت از کودکان امسال تصویب می‌شود؟
کد خبر: 3886567
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۳

موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌های زنان در سال 98 / لایحه حمایت از کودکان امسال تصویب می‌شود؟

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ضمن برشمردن بخشی از موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌ها در حوزه زنان در سال گذشته، خواستار تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوان در مجلس کنونی شد.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن تبریک ایام عید امسال که با ماه‌ پر برکت رجب تقارن پیدا کرده است، از نگاهی دیگر به بیان تأثیر شیوع کرونا بر جامعه پرداخت و گفت: هر سختی‌ای جنبه مثبتی هم دارد که نباید آن را نادیده گرفت. شاید مناسبات در جامعه ما به حدی عادی شده بود که از اهمیت آن غافل شده و به سمت توجه بیش از حد به فضای مجازی و ارتباطات مجازی سوق پیدا کرده بودیم.

وی ادامه داد: حال که به راحتی نمی‌توانیم دست پدر و مادرمان را ببوسیم و فرزندان و دوستانمان را بدون دغدغه در آغوش بگیریم، به وجود نعمت بزرگ تعامل و ارتباط با هم پی برده‌ایم. تعامل و در کنار هم بودن نعمت‌هایی بودند که حتی نمی‌دانستیم وجود دارند. این نعمت‌های بی‌نظیر فرصت مبادله انرژی‌های خوب را فراهم می‌کردند و ما قدر ندانستیم.  

ابتکار فقدان نشست‌های خانوادگی و سفرها را بیدار باشی برای جامعه دانست که می‌تواند موجب باور و تقویت پیوندهای انسانی و عاطفی ریشه‌‌دار ما شود و افزود: بیش از حد به روابط دنیای مجازی وابسته شده بودیم و حالا می‌بینیم که نباید روابط حقیقی را فدای روابط مجازی کنیم؛ روابط دنیای مجازی نمی‌تواند جای روابط واقعی را بگیرد و این یک پیام مهم است که شیوع کرونا به همه دنیا داد.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌ها و مجاهدت‌های کادر درمانی به خصوص افرادی که جان عزیزشان را در راه کمک به بیماران از دست دادند، گفت: زنان ایرانی در کنار سایر مردم ایران طی همه این سال‌ها و به خصوص سال 98، در مقابل مشکلات، دشواری‌ها و هجمه‌هایی که به کشور ما وارد شده، بسیار صبور و مقاوم بودند و تاب‌آوری بسیار بالایی از خود نشان دادند.

ابتکار تصریح کرد: اکنون نمونه‌هایی را از برخی کشورهای دیگر می‌بینیم که با بروز کم‌ترین ناملایمت‌ها، چه قدر کم‌طاقتی از خود نشان می‌دهند و این نشان‌دهنده تفاوت روحیات و میزان صبر و استقامت و نگاه روشن و رو به آینده‌ای است که زنان ایران دارند.

توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد در قالب نشست‌های تخصصی

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در خصوص اهم برنامه‌های سال جاری معاونت امور زنان نیز گفت: در سال جاری 31 استان ما صاحب برنامه ارتقای وضعیت زنان و خانواده خواهند شد. طرح توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد را نیز در قالب نشست‌های تخصصی دنبال خواهیم کرد. در سال گذشته این طرح در مباحث عمومی برگزار شد، اما در سال جاری شبکه‌سازی تخصصی را برای سازمان‌های مردم نهاد زنان و خانواده خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین طرح کارآفرینی زنان، مشاغل خانگی و توان‌افزایی زنان در جوامع محلی را با قوت و گستردگی بیشتر ادامه خواهیم داد. طرح سینمای دوستدار خانواده که سال 98 شروع شد، اما با توقف سینماها به دلیل شیوع کرونا متوقف ماند نیز در سال جاری با قوت دنبال خواهد شد.

ابتکار در پاسخ به این سؤال که کدام اتفاق سال 98 را موفقیت برای زنان ایران محسوب می‌کنید؟ گفت: در سال گذشته دلایل زیادی برای خوشحالی داشتیم؛ تحولاتی که در حوزه کارآفرینی برای زنان رخ داد و موفق شدیم بیش از 12 هزار زن سرپرست خانوار را در قالب طرح‌های توان‌افزایی اقتصادی با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش دولتی توانمند کنیم؛ پروژه بزرگی بود و جزء موفقیت‌های معاونت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: از عواملی که در سال 98 موجب خوشحالی همه شد، توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد در قالب برگزاری هشت نشست منطقه‌ای با حضور هزار و 200 تشکل بود که نتایج این اقدام در سال‌های بعد بیشتر مشخص خواهدشد، چرا که در اصل یک زیرساخت برای فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد فراهم کردیم.

ابتکار اجرای طرح ملی گفت‌وگوی خانواده را نقطه امیدی در ارتقای تعاملات درست خانواده برشمرد و گفت: به خصوص اکنون که مسئله خانه‌نشینی و قرنطینه مطرح است، مهارت‌های ارتباطی در خانواده‌ها اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد و امیدواریم این طرح در شرایط موجود نتایج خود را نشان دهد.

انجام 100 سفر استانی در سال 98

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که قلباً از آن راضی هستم، ارتباطات مردمی معاونت و حضور در استان‌ها و ارتباط‌گیری با اقشار مختلف زنان بود. حدود 100 سفر استانی قبل از شیوع کرونا انجام شد و با بانوان روستایی، دانشگاهی، زندانیان، کارآفرینان، خانواده معظم شهدا و ... دیدار و گفت‌وگو داشتیم و انتقادات و خواست‌های مردم را شنیدیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه رخ‌دادهایی در سال 98 را عدم موفقیت در حوزه زنان می‌دانید؟ گفت: در این سال لوایح ما در مجلس و شورای نگهبان معطل شد. لایحه مربوط به زنان سرپرست خانوار هنوز در نوبت بررسی مجلس قرار دارد. البته این تأخیر عمدی نبوده است. لایحه حمایت از کودکان و نوجوان نیز که انتظار داشتیم بعد از 10 سال پس از تصویب مجلس، به تصویب شورای نگهبان برسد نیز هنوز تصویب نشده و متوقف مانده است. این یک لایحه بسیار پیشرو است و اگر تصویب می‌شد، در وضعیت زنان جامعه بسیار مؤثر بود، اما ما همچنان امیدواریم همین مجلس این لایحه را تصویب کند و تصویب آن به مجلس بعدی واگذار نشود.

ابتکار در پایان با تأکید بر اینکه بانوان در صف اول مراقبت از سلامت اعضای خانواده قرار دارند، بر لزوم توجه به آموزش بانوان در حوزه‌های سلامت و سبک زندگی تأکید کرد و گفت: معاونت کارگروه سلامت دارد و یکی از موضوعاتی که این کارگروه به آن می‌پردازد، مسئله سلامت زنان و خانواده است. مهم‌ترین مسئله آموزش و اصلاح سبک زندگی است و نیاز است در خصوص بهداشت آموزش بیشتری ارائه دهیم و سبک زندگیمان را نیز اصلاح کنیم.

انتهای پیام
captcha