کد خبر: 3886581
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴

عید نوروز از منظر اسلام

کارشناس مسائل مذهبی، در مورد عید باستانی از منظر اسلام، اظهار کرد: نوروز و آیین‌های نوروزی قبل از اسلام در ایران باستان وجود داشت و ایرانیان این عید را گرامی داشته و آداب و سنن خاص خود را نیز اجرا می‌کردند.

عید نوروز از منظر اسلامحجت‌الاسلام عزالدین تقی‌زاده، کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در مورد عید باستانی از منظر اسلام، اظهار کرد: نوروز و آیین‌های نوروزی قبل از اسلام در ایران باستان وجود داشت و ایرانیان این عید را گرامی داشته و آداب و سنن خاص خود را نیز اجرا می‌کردند.

وی افزود: دین اسلام با ورود به ایران، عید باستانی و سنت‌هایش را به طور کلی رد نکرد، بلکه سنت‌های نیکوی عید از جمله خانه تکانی، نظافت، صله رحم و... را که از جمله رفتارهای نیکو بود، با عقلانیت و خرد دینی مورد تایید قرار داد و این آیین‌ها تا به امروز هم تداوم دارد.

دید و بازدیدهای خود را تلفنی و مجازی انجام دهیم

حجت‌الاسلام تقی‌زاده، با بیان این‌که دید و بازدید و صله رحم یکی از برنامه‌ها و سنت‌های بسیار نیکوی ایران باستان بود که در عید نوروز متجلی می‌شد، افزود: دین اسلام نیز در قالب یک آیین رسمی بر آن مهر تایید گذاشت، چرا که این عمل در ذات دین اسلام وجود داشته و احادیث و روایات بسیاری در این رابطه داریم که بر اهمیت و جایگاه این عمل تاکید دارند، اما امروز در شرایط کرونایی باید توصیه پزشکان را مبنی بر «خانه ماندن» رعایت کنیم و دید و بازدیدهای خود را به طور کامل قطع نکرده بلکه به صورت مجازی و تلفنی انجام دهیم.

وی با تاکید بر این‌که عید نوروز، بهترین فرصت برای بخشش و گذشت است، افزود: اگر دینی بر گردن داریم، در عیدنوروز دین خود را ادا کنیم و طلب حلیت کنیم و سال نوی خود را «بری الذمه» آغاز کنیم که مبادا حساب، دین یا کینه‌ای در وجودمان نباشد؛ رفع کدورت‌ها، ایجاد آشتی و صلح تاکید دیگر دین اسلام برای آغاز سال جدید است.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به این‌که سنت «۴۰ یاسین خوانی» از سنت‌های کشورمان و به ویژه منطقه آذربایجان است، افزود: در قالب این سنت به ویژه در مساجد و اماکن مذهبی در یک ظرف آب ریخته و ۴۰ مرتبه سوره مبارک یاسین را بر آن می‌خوانده و تبرک می‌کردند؛ همسایگان نیز به عنوان تبرک از این آب به منزل خود برده و از آن استفاده می‌کردند.

در کنار سفره هفت‌سین، اموات خود را یاد کنیم

وی با تاکید بر این‌که زنده کردن یاد و خاطره درگذشتگان نیز از جمله آیین‌های دینی نوروزی است، افزود: از گذشته‌های دور، مردم در آستانه سال نو و به ویژه در آخرین پنجشنبه سال، به مزار درگذشتگان خود می‎رفتند و فاتحه‌ای نثار روحشان می‌کردند. اگر شرایط جامعه مهیا باشد حضور در مزار درگذشتگان پیام‌های سازنده‌ای برای انسان دارد اما در شرایط فعلی که جامعه با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، شرایط برای حضور فیزیکی میسر نیست و الزامی هم در این رابطه وجود ندارد، چراکه می‌توان در کنار سفره هفت سین نیت کرده و فاتحه یا نمازی در حق اموات قرائت کرد.

وی افزود: در این شرایط اقتصادی جامعه و به ویژه تاثیر بیماری کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی، بهترین فرصت است که به نیت اموات خود، خانواده‌ها و افراد بی بضائت را شناسایی کرده و دستگیری کنیم، چراکه همین اعمال بهترین کارها در حق اموات بوده و با توجه به شرایط فعلی می‌توان با دریافت شماره کارت فرد، به صورت آنلاین کمک کرد.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده با بیان این‌که کرونا ویروس دامنه جهانی داشته و باید در این خصوص به توصیه پزشکان و متخصصان امر توجه کنیم، افزود: یاد شهدای سلامت را گرامی داشته و از زحمات خالصانه و ایثارگرانه کادر درمانی جامعه قدردانی می‌کنیم و ما نیز باید کمک حال این عزیزان باشیم و با محدود کردن حضور خود در اجتماعات و ماندن در خانه، به قطع زنجیره شیوع این بیماری کمک کنیم.

هر قدمی که در کنترل کروناویروس برداشته شود، کاری حسنه است

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری، تاکید کرد: هر اقدامی که به جلوگیری از شیوع کرونا ویروس کمک کند، یک کار حسنه است و امروز اگر متخصصان امر و پزشکان توصیه می‌کنند که در اجتماعات حاضر نشده و به دید و بازدیدها، آرامستان‌ها و .. نرویم، باید به گوش جان بپذیریم و کمک کنیم که این بیماری ریشه‌کن شود.

این کارشناس مسائل مذهبی، در خاتمه تاکید کرد: دعا برای رفع بلایا و تعجیل در فرج ظهور نیز همواره مورد توجه باشد، چراکه خداوند، انسان را امر به دعا کرده و فرموده: «ادعونی استجب لکم؛ بخوانید مرا، استجابت کنم شمارا»؛ از این رو باید در کنار رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌ی متخصصان امر، دست به سوی حضرت احدیت بگشاییم تا ما را در این مسیر یاری کند.

انتهای پیام
captcha