90 درصد کلاس‌های حضوری دانشگاه قرآن و حدیث آنلاین برگزار شد
کد خبر: 3887148
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
حجت‌الاسلام غلامعلی:

90 درصد کلاس‌های حضوری دانشگاه قرآن و حدیث آنلاین برگزار شد

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه ۵۰۰ کلاس درس حضوری آنلاین برگزار شده است، گفت: مجموعاً حدود 90 درصد کلاس‌های حضوری در ایام تعطیلی دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

احمد غلامعلی

بعد از اعلام شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس‌های آموزش حضوری، دانشگاه‌ها به سرعت مرکز آموزش‌های الکترونیک خود را فعال کردند و اساتید موظف شدند از طریق سامانه یادگیری الکترونیکی کلاس‌های آموزشی خود را برگزار کنند. دانشگاه قرآن و حدیث نیز از جمله دانشگاه‌هایی است که به گفته معاون آموزشی و پژوهشی آن، حتی پیش از شیوع این بیماری همه‌گیر برخی کلاس‌های درس خود را به شیوه آنلاین و در دانشکده مجازی دانشگاه برگزار می‌کرده است.

حجت‌الاسلام احمد غلامعلی، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اقدامات این دانشگاه به منظور برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی و آموزش از راه دور اظهار کرد: در دانشگاه قرآن و حدیث به دلیل دارا بودن زیرساخت‌های لازم و وجود مرکز الکترونیکی حدیث یا دانشکده مجازی که از پیش فعال بوده امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی فراهم بود. پیش از شیوع این بیماری از طریق همین زیرساخت در حدود ٢۵٠ کلاس درس در دانشکده مجازی دایر بود.

وی ادامه داد: در ایام پایانی سال و به محض تعطیل شدن دانشگاه‌ها در هفته اول اسفند جلسه‌ای برگزار و مقرر شد تا حد امکان کلاس‌های مجازی را توسعه دهیم و کلاس‌های حضوری در همین فضا برگزار شود؛ لذا کارگاه‌هایی در تهران و قم برای آموزش و هماهنگی اساتید برگزار و پس از آن تصمیم گرفته شد کلاس‌های درس دانشجویان در همان ساعات تشکیل کلاس‌ها و با همان شماره کلاس‌ها در دانشکده مجازی دایر شود. این کار در شعبه‌های قم، تهران، اصفهان و مشهد هم به خوبی دنبال شد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به مزایای ادامه فعالیت آموزشی دانشگاه در دانشکده مجازی، افزود: از چند جهت این کار خوب بود؛ برخی دانشجویان دکتری ما از زابل و مشهد به قم و تهران رفت و آمد داشتند و باید هر هفته می‌آمدند و برمی‌گشتند. اکنون با کمک دانشکده مجازی و زیرساخت‌های آموزشی از راه دور از  جمله قابلیت ارائه پاورپوینت و اضافه کردن فایل و نیز تخته وایت‌برد امکان ارائه تمرین‌ها و روند کار پروژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم شده و دانشجویان می‌توانند کار‌های خود را در این فضا بارگذاری کنند.

غلامعلی گفت: همچنین در این دانشکده مجازی امکان فعال کردن ویدئو و میکروفن وجود دارد، پیش از این ۲۵۰ کلاس درس مجازی برگزاری می‌شد که با همین شیوه اکنون در حدود ۵۰۰ کلاس درس حضوری در این فضا برگزار شده و می‌شود. البته استادانی بودند که شاید به دلیل کهولت سن و آشنا نبودن با بستر فضای مجازی دایر کردن کلاس به این شیوه برایشان سخت بود، اما خوشبختانه تمامی کلاس‌ها برگزار شد. با احتساب این موضوع، حدود 90 درصد کلاس‌های حضوری ما در ایام تعطیلی دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

وی درباره بازخورد‌های اساتید و دانشجویان به این شیوه برگزاری کلاس‌های درس بیان کرد: اتفاقا اساتیدی که با این فضا آشنایی کافی نداشتند، و طبیعی هم بود در ابتدای کار برگزاری کلاس به این شیوه برایشان سخت بود، اما بعد از آموزش‌های لازم و برگزاری آنلاین کلاس‌ها، همین اساتید گفتند اگر اجازه بدهید کلاس‌های جبرانی ماه مبارک رمضان را هم از همین طریق برگزار کنیم تا دغدغه نداشته باشیم. دانشجویان نیز استقبال خوبی داشتند، به نحوی که با برگزاری کلاس‌ها حتی در ایام نوروز نیز موافق بودند.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث به مزیت دیگر برگزاری کلاس به صورت آنلاین اشاره و ابراز کرد: با برگزاری کلاس‌های آنلاین، نظارت و ارزشیابی کلاس‌ها برای آموزش خیلی دقیق‌تر انجام می‌شود، مسئول آموزش به راحتی می‌تواند وارد کلاس‌ها شود و شیوه تدریس و برخورد با دانشجو را رصد کند و این روشی خوب برای ارزشیابی کلاس درس و استادان دانشگاه است.

وی همچنین درباره اقدام دیگر دانشگاه در راستای مقابله با کرونا گفت: با توجه به شیوع این بیماری، حدود ٣٠ کلیپ دو تا سه دقیقه‌ای با عنوان «زندگی در کرونا» از توصیه‌ها و صحبت‌های استادان دانشگاه تهیه کردیم. اساتید ما در استودیو حاضر شدند و در قالب فیلمبرداری درباره این عنوان از منظر روایات سخنانی را بیان می‌کردند که  این فیلم‌ها در قالب کلیپ‌هایی بر روی سایت و شبکه‌های اجتماعی ما بارگذاری شده است.
انتهای پیام
captcha