سایه سنگین اخبار کرونا بر رسانه‌ها
کد خبر: 3887454
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵

سایه سنگین اخبار کرونا بر رسانه‌ها

بیشترین اخبار اولین هفته سال جاری تمامی رسانه‌های جهان از جمله ایکنا مربوط به شیوع کرونا بود. اخباری که نشان‌دهنده گسترش این بیماری علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته است.

به گزارش ایکنا، اولین هفته سال 99 را با اخبار شیوع کرونا آغاز کردیم. اخباری که در صورت رعایت همه هموطنانمان و توجه به مسائل بهداشتی و سفر نرفتن‌های غیرضروری می‌توانست خبرهای مسرت‌بخشی را از کنترل شیوع کرونا در پی داشته باشد، اما به دلیل بی‌توجهی و خودخواهی عده‌ای اینگونه نشد.

فراهم شدن مقدمات حضور دانشگاهیان در عتبات سوریه اولین خبر خوب اولین هفته سال جاری بود. حجت‌الاسلام مرتضی مطهری‌پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور، با اشاره به لغو سفر عتبات عالیات دانشگاهیان به دلیل شیوع کرونا، از ثبت‌نام مجدد برای این سفر پس از غلبه بر شیوع کرونا خبر داد و اعلام کرد: مقدمات سفر به اماکن مقدس کشور سوریه نیز در سال 98 فراهم شده بود که به دلیل شیوع کرونا این سفر انجام نشد اما در سال 99 تلاش می‌کنیم سفرهای عتبات سوریه دانشگاهیان برگزار شود.

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، نیز خبر خوب دیگری را اعلام کرد و گفت: دیگر کودکان بهزیستی پس از رسیدن به سن 18 سال از این مراکز ترخیص نمی‌شوند بلکه مراکزی همانند پانسیون «خانه‌های آماده‌سازی» راه‌اندازی می‌شود که در هر کدام از این مراکز سه تا پنج نفر از افراد بالای ۱۸ سال بهزیستی زندگی خواهند کرد و می‌توانند تا ۲۵ سالگی در این خانه‌ها حضور داشته باشند و خود را برای زندگی مستقل آماده کنند. در این خانه‌ها خدمات ویژه‌ای برای توانمندی افراد ارائه می‌شود و با حضور یک مربی و اختصاص یک واحد آپارتمان دوخوابه روند مستقل شدن آنان انجام خواهد شد.

در خانه تحرکت داشته باشید و ورزش کنید

سیما فردوسی‌، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، نیز از اصول خانه‌نشینی در مواقع بحران سخن گفت و پیشنهاد کرد: اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی در منزل هستید، سعی کنید فعال باشید و بیکار نمانید. تحرک کافی داشته باشید و حتی در خانه ورزش کنید. برای قدم زدن و پیاده‌روی به مکان‌های خلوت یا طبیعت بروید و خود را به مدت طولانی در منزل حبس نکنید. با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید. صحبت در مورد نگرانی‌ها به بهتر شدن حال شما کمک می‌کند، اما صحبت‌های خود را به اخبار ویروس کرونا محدود نکنید. سعی کنید بر مواردی که روی آن کنترل دارید تمرکز کنید. از روش‌هایی که قبلاً برای کاهش اضطراب و استرس مؤثر بوده استفاده کنید. برای مثال، روش‌های آرام‌سازی و ریلکسیشن را به کار ببرید. خود را سرگرم کنید، فیلم تماشا کنید یا هر فعالیت لذت‌بخشی که شما را آرام می‌کند. اگر احساس می‌کنید، تحت فشار زیادی قرار دارید یا انجام کار‌های روزمره برای شما سخت شده، با پزشک، روانپزشک یا روانشناس مشورت کنید.

خاطرات دو همرزم شهید قاسم سلیمانی

در هفته جاری خاطرات دو نفر از همرزمان سردار شهید سلیمانی در سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا منتشر شد. سردار محمدجعفر اسدی، از فرماندهان دوران دفاع مقدس است که از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ هم فرماندهی میدانی نیروهای سپاه را در سوریه عهده‌دار بود از مشی سردار سلیمانی، زندگی ایشان قبل و بعد از انقلاب و حاصل خون سردار سلیمانی برای مخاطبان ایکنا سخن گفت و ایرج مسجدی سفیر کنونی ایران در عراق که همرزم سردار نیز بودند از اقدامات ایشان در جنگ با داعش و خدمات سردار برای بازسازی عتبات عالیات و در نهایت ارزوی بزرگ سردار سلیمانی صحبت کرد.

درگذشت حجت‌الاسلام صالحی و پیام تسلیت حجت‌الاسلام قمی در پی درگذشت معاون فرهنگی ـ سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از دیگر اخبار هفته جاری سرویس اجتماعی بود.


بیشتر بخوانید:


دبیر شبکه سازمان‌های غیردولتی ملی محیط زیست و منابع طبیعی ضمن هشدار درباره تبعات زیست محیطی خطرناک زباله‌های آلوده مثل ماسک و دستکش، تصریح کرد: این تبعات بلندمدت است و بر زندگی و سلامت انسان‎‌ها حتی پس از پایان کرونا تأثیر خواهد گذاشت.

در بخش دیگری از خبرهای ایکنا سیدجواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به تحلیل مسئولیت اجتماعی جامعه در قبال کرونا پرداخت و طی مصاحبه‌ای با انتقاد از رویکرد برخی جامعه‌شناسان در زمان شیوع کرونا، اظهار کرد: جامعه‌شناس نباید مردم را امیدوار یا ناامید کند، بلکه جامعه‌شناس و فیلسوف منتقد باید تبعات فاصله‌گذاری اجتماعی و نتایج غلبه رویکرد اپیدمیولوژیک بر علوم اجتماعی را توضیح دهد.

وی بیان کرد: گفتمان غالبی که امروز در ساحت عمومی شکل می‌گیرد، گفتمانی پزشکی و درهم‌تنیده با قدرت، در غیاب علوم اجتماعی است. علوم اجتماعی باید جایگاه خود را بازشناسایی کند. علوم اجتماعی می‌تواند با ارتقای آگاهی و خودآگاهی اجتماعی، عواقب فاصله‌گذاری اجتماعی را توضیح دهد. همچنین مؤلفه‌های سرکوبگرانه توصیه‌های پزشکی و اپیدمیولوژیک را از مؤلفه‌های اصیل درمانی آن جدا کند.

صفحه فناوری اطلاعات اولین هفته سال جاری ایکنا نیز پر از خبرهای مجازی مربوط به کرونا بود. در این صفحه می‌توانید خبرهایی از قبیل گردشگری مجازی در اقصی نقاط کشور + دانلود، اپلیکیشن «تاک» با محوریت تغذیه، ایمنی و کرونا رونمایی شد، سایت «کرونا» راه‌اندازی شد و خدمات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فضای مجازی را بخوانید.

آخرین اخبار کرونا

جدیدترین اخبار مربوط به شیوع کرونا در صفحه سلامت خبرگزاری ایکنا به صورت روزانه منتشر می‌شود. از جمله مهم‌ترین خبرهای هفته جاری این صفحه می‌توان به خبرهای مربوط به آمار شیوع کرونا در ایران، سخنان وزیر بهداشت در مورد شیوع کرونا، کمک 112 میلیارد تومانی خیرین برای مقابله با کرونا، رعایت هرم مواد غذایی در دوره شیوع کرونا الزامی است، نحوه برخورد با کودکان اوتیسم در زمان قرنطینه خانگی و هشدارهای سازمان جهانی بهداشت به زنان باردار اشاره کرد.
هشدار متخصصان ایمونولوژی کشور به رئیس‌جمهور خبر مهم دیگر هفته جاری بود. در بخشی از این خبر آمده است:
انجمن علمی ایمونولوژی و آلرژی ایران و هیئت بورد ایمونولوژی کشور از حمایت‌های بی‌دریغ حضرتعالی و دولت محترم و تلاش‌های شبانه‌روزی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و فداکاری کادر بهداشت و درمان در مواجهه با کووید ۱۹ تشکر و تقدیر به عمل می‌آورد و در همین راستا با توجه به پاندمیک شدن بیماری در جهان و لزوم بهره‌گیری از روش‌های علمی و تجارب سایر کشور‌ها اتخاذ سیاست‌های جامعه و کارآمد اولویت غیرقابل اجتناب کشور است. بر این اساس با توجه به اینکه اول آلوده شدن ۷۰ درصد جمعیت برای دستیابی به ایمنی جمعی در مورد کووید ۱۹ با عوارض زیاد و احتمال سرعت بالا که فاقد دارو و واکسنی قطعی است با اصول اخلاقی و پزشکی و سلامت جامعه در تضاد است. پیشنهاد موکد جامعه ایمونولوژی کشور آن است که به عنوان مهم‌ترین سیاست راهبردی فعالیت‌های غیر‌ضروری ادارات و سطح شهر‌ها متوقف و تردد‌های درون شهری و برون شهری در کشور بدون کوچکترین اغماضی محدود و مدیریت شود امید است با اعمال این سیاست برای مدتی که توسط وزارت بهداشت پیشنهاد می‌شود به توان با حداقل آسیب و تلفات انسانی از این بحران عبور کرد.

در بحبوحه شیوع کرونا خبر مربوط به واکنش سازمان نظام پزشکی به حضور مدعیان طب اسلامی در بیمارستان‌‌ها نیز از اخبار جالب هفته جاری بود. در این خبر آمده است: سازمان نظام پزشکی کشور به حضور شخصی از مدعیان طب اسلامی در بیمارستان مبتلایان به کرونا در اصفهان آن هم بدون ماسک واکنش نشان داد.

این سازمان در کانال اطلاع‌رسانی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: این شخص به اعتبار لباس خود وارد بیمارستان شده، بر بالین بیماران مظلوم حاضر شده و خلاف‌های شبه تبریزیان خود را به سبک زیر رقم زده است و کسی هم جلو او را نگرفته‌ است.

بدون حفاظت شخصی وارد شده و طبیعتاً شانس گرفتاری خود را بالا برده‌ است و چه بسا الان ناقل و در جامعه در حال تردد است. با انگشت غیربهداشتی خود در ظرفی می‌زند که شاید با همین انگشت به صد‌ها نفر دیگر هم زده است. سپس همین انگشت را دور لب و بینی بیمار بی‌دفاع کشیده، همین انگشت پر از عفونت را مجدداً به اطراف دهان و بینی بیمار مظلوم دیگر می‌کشد و لابد دیگران را هم! از این حرکت غیراصولی خویش فیلم می‌گیرد و در شبکه‌های اجتماعی توزیع می‌کند تا تظاهر کند همه پزشکان و مسئولان اشتباه می‌کنند و ایشان با طب خودساخته اسلامی مسئول مداوای بیماران کرونایی است! مصداق بارز تشویش اذهان عمومی چیست؟

 

انتهای پیام
captcha