راهکارهای تحقق جهش تولید
کد خبر: 3887732
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴

راهکارهای تحقق جهش تولید

رفع موانع تولید، بهبود محیط کسب و کار، امنیت سرمایه‌گذاری، ثبات نظارت دقیق بر قوانین، ایجاد فضای رقابتی، اصلاح بانک‌ها، حمایت از تولید صادرات‌محور از جمله پیش‌شرط‌ های جهش تولید است.

راهکارهای تحقق جهش تولیدتوانایی و دانایی دولت برای پوشاندن لباس عمل به شعار جهش تولید به شدت زیر ضرب قرار دارد و باید از سوی نهادهای گوناگون حاکمیت تقویت شود. دولت باید در شرایطی قرار گیرد که با عبور از خشکسالی مالی بتواند طرحهای بزرگ عمرانی و زیربنایی را آماده اجرا کند تا تولید به حرکت درآید. از سوی دیگر با توجه به نرخ کاهنده سرمایه‌گذاری در ایران به دلیل ضعف سرمایهگذاران داخلی و غیبت سرمایهگذاران خارجی، ظرفیت‌های تازهای برای تولید به‌وجود نیامده است.

رفع موانع تولید، بهبود محیط کسب و کار، امنیت سرمایه‌گذاری، ثبات نظارت دقیق بر قوانین، ایجاد فضای رقابتی، اصلاح بانک‌ها، حمایت از تولید صادرات‌محور از جمله پیش‌شرط‌های جهش تولید است.

سیاست عمومی کشور باید اولویت اقتصادی کشور باشد؛ البته بحث امنیتی هم مطرح است، اما در کنار آن باید اقتصاد پررنگ شود. با توجه به اینکه هم اکنون درآمد نفتی کشور کاهش پیدا کرده است و ۱۴ و نیم درصد از بودجه را برای توسعه اختصاص داده‌اند، اما این مبلغ ناچیز است و باید آن را افزایش داد.


تولیدات داخلی را از لحاظ کیفی ارتقا دهیم


حجت‌الاسلام سیف‌علی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: تولیدات داخلی را باید از لحاظ کیفی ارتقا دهیم؛ هم از لحاظ استانداردهای لازم که قابل عرضه باشند و هم برای کشورهایی که با آنها ارتباط داریم. همچنین باید به این اصل معتقد شویم که تولیدات داخلی مصرف کنیم.

وی بیان کرد: باید تعاملاتمان را با کشورهای منطقه به‌ویژه با کشورهای اسلامی افزایش دهیم تا تولیدات داخلی برای کشورهای منطقه این اصالت را حفظ کند.

حجت‌الاسلام محمدزاده، ضمن بازگو کردن لزوم شناسایی ظرفیت‌های تولیدی بالفعل کشور، تأکید کرد: برای تحقق جهش تولید ابتدا باید تمام ظرفیت‌های تولیدی بالفعل کشور در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات، گردشگری و ... شناسایی شوند.

امام جمعه شبستر، با بیان اینکه آموزه‌های دینی به ما یاد می‌دهد که مسلمانان نباید محتاج دیگران باشند، افزود: رونق و جهش تولید باعث می‌شود نیازمان که از خارج تأمین می‌شد در داخل کشور تأمین شود و در پی آن با ایجاد شغل، بیکاری برطرف شده و باعث ترقی کشور شود.

کالاهای خارجی قاتل تولیدات داخلی تلقی می‌شوند

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: کالاهای خارجی قاتل تولیدات داخلی تلقی می‌شوند و برای تحقق جهش تولید باید مانع از ورود محصولات قاچاق به کشور شد. باید خودمان تولید کنیم و چیزی را وارد نکنیم.

وی بیان کرد: سرمایه‌ها و نقدینگی‌هایی که سرگردان در نزد مردم قرار دارند، جمع‌آوری شود و در خط تولید قرار گیرد.

حجت‎الاسلام شربیانی، با بیان اینکه مسئولان باید دست به کار شوند و موانع تولید را برطرف کنند، یادآور شد: نقدینگی و وام‌های لازم را برای تولیدکنندگان فراهم کنند و از کاغذبازی‌های رایج دست بکشند.

امام جمعه عجب‌شیر، با اشاره به دلایل ضرورت حرکت جهشی در تولید افزود: اگر جهشی حرکت نکنیم از صنایع دنیا عقب خواهیم ماند و این عقب ماندگی عاملی برای شکست ایران می‌شود.

حجت‌الاسلام شربیانی، با اشاره به فراهم شدن کار برای جوانان بیکار تأکید کرد: جهش تولید فرصت مناسبی برای جوانان بیکار است تا موجب رونق بخشی به تولیدات داخلی شوند.

امام جمعه عجب‌شیر، یادآور شد: استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود و به‌کارگیری نیروهای کارآمد در تحقق جهش تولید نقش مهمی خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha