تمام افراد جامعه در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور دارند
کد خبر: 3887739
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱

تمام افراد جامعه در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور دارند

رئیس شورای شهر اردبیل گفت: نباید احساس کنیم که تنها کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند بلکه در خط مقدم مبارزه همه افراد جامعه حضور دارند.

تمام افراد جامعه در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور دارندبه گزارش ایکنا از اردبیل، علیرضا پوستی، رئیس شورای شهر اردبیل، نهم فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران گفت: برای اولین بار که در ششم اسفندماه سال قبل اولین بیماری کرونایی در اردبیل شناسایی شد ما پیشنهاد‌های مختلفی را برای مقابله با این ویروس اعلام کردیم که در همه این مدل‌ها همراهی مردم اصل اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از همشهریان با تحمل سختی‌های خانه‌نشینی سعی کردند در یک ماه اخیر و در مقابله با این ویروس کادر درمانی و بهداشتی را همراهی کنند، اما عده‌ای متاسفانه نتوانستند این شرایط را تحمل کرده و در مبارزه با کرونا یاریگر مسئولان باشند.

رئیس شورای شهر اردبیل افزود: اینکه بگوئیم مردم در منازل خود بمانند حرف ساده‌ای است، اما باید تبعات این خانه‌نشینی را نیز قبول کنیم چرا که عده‌ای به صورت روزمزد کار می‌کنند و باید هزینه خانوار و نیاز آن‌ها را تامین کنند که به نظر می‌رسد برای این افراد کار خاصی انجام نشده است.

پوستی بیان کرد: چالش ما امروز این است که مردم نمی‌دانند چند ماه باید در منزل بمانند و در این ایام اگر کار نکنند چگونه می‌خواهند امرار معاش کنند که باید برای این پرسش‌ها پاسخی شفاف به مردم ارائه کنند.

وی گفت: این بیماری درمان قطعی و واکسن مشخصی ندارد، ولی تنها شانس ما این بوده است که بعد از چین و آگاهی از مختصات این ویروس درگیر شرایط خاص کرونایی شدیم، ولی به رغم تجربه کشور چین نتوانستیم مردم‌مان را نسبت به اصل این ویروس و پیامد‌های آن حساس کنیم.

این پزشک متخصص اطفال تصریح کرد: درصد بالایی از مردم در کشور ما مسایل بهداشتی را رعایت می‌کنند، ولی عده‌ای همچنان بی‌پروا با حضور در مناطق مختلف شهر نسبت به شیوع کرونا بی‌توجه هستند که انتظار می‌رود در کنار همراهی مردم و رعایت موازین بهداشتی حاکمیت نیز برخی اقدامات را نیز انجام دهد.

پوستی اظهار کرد: در کنار قرنطینه خانگی باید به شکل الزام‌آور جلوی تردد مردم در کوچه، خیابان و بازار گرفته شده و عده‌ای امنیت روانی مردم را به مخاطره نیندازند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی در دستورالعمل جامع خود در مقابله با کروناویروس و مهار این بحران به صراحت اعلام کرده که بالاترین سطح حاکمیتی در کشور‌ها باید در این زمینه وارد شوند تا این بحران را بتوان مهار کرد.

رئیس شورای شهر اردبیل افزود: اگر صددرصد ظرفیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما پای کار بیایند تنها قادرند بیست درصد سلامت مردم را تامین کنند که در این شرایط همراهی سایر نهاد‌ها و مجموعه‌های دولتی و بخش خصوصی ضروری به نظر می‌رسد.

پوستی بسیج مردمی را در این زمینه یک اصل مهم برشمرد و گفت: باید با مردم با صراحت بیشتر حرف زد تا آن‌ها متوجه شدند که تبعات این بیماری بسیار خطرناک است که اگر این باور ایجاد می‌شد ما اواخر سال گذشته شاهد بازارگردی مردم نبودیم که نتیجه آن شیب صعودی این بیماری در اردبیل است که در دو روز اخیر خود را به خوبی نشان داده است.

وی ادامه داد: مردم می‌خواهند بدانند که ایام قرنطینه چه مدت ادامه خواهد داشت و آیا بعد از تعطیلات عید امکان بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و بازار وجود دارد یا نه.

پوستی گفت: همچنان مردم ما نمی‌دانند چه موقع باید ماسک بزنند و در چه زمانی باید دست خود را شسته و ضدعفونی کنند که به جای آگاهسازی فراگیر ارائه اطلاعات کاذب سبب شده تا بازار سیاه فروش ماسک و دستکش و ... به وجود آید.

رئیس شورای شهر اردبیل گفت: نباید تنها احساس کنیم که کادر درمانی و بیمارستانی ما در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند بلکه عموم افراد جامعه باید در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار گیرند و همه باید مراقبت‌های عمومی را افزایش دهیم.

پوستی به خستگی نیرو‌های بیمارستانی اعم از پزشکان، پرستاران و کادر درمانی اشاره و اظهار کرد: پرستاری که ۸ ساعت ماسک بر صورت دارد و روزهاست در منزل استراحت نکرده چطور در روز‌های آینده می‌تواند با توانی مضاعف در صحنه باشد که ضرورت دارد در مقابله با این موج بیماری همه احساس مسئولیت کرده و پای کار بیایند.

وی خاطرنشان کرد: کرونا بیماری قوی و خطرناک نیست بلکه این ما هستیم که ضعیف بوده و عده‌ای باید تاوان کسانی را بدهند که با غفلت و بی‌توجهی شرایط قرنطینه را رعایت نکردند.

پوستی در پایان گفت: امکانات تست و کنترل این بیماری همچنان محدود است، ولی انتظار می‌رود همه افراد روزانه وضعیت جسمی خود را رصد و در سامانه به ثبت برسانند تا امکان شناسایی افراد بیمار فراهم آمده و از انتقال آن جلوگیری شود.

انتهای پیام
captcha