مهمترین ویژگی امام حسین (ع)؛ فنا شدن در ذات اقدس الهی
کد خبر: 3887778
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
پژوهشگر علوم دینی تبیین کرد؛

مهمترین ویژگی امام حسین (ع)؛ فنا شدن در ذات اقدس الهی

یک پژوهشگر علوم دینی، مهمترین ویژگی امام حسین(ع) را فنا شدن در ذات خداوند دانست و گفت: این یعنی حقیقت بندگی و جامعه انسانی براساس آموزه‌های توحیدی می‌تواند این مسیر را باز کند که این حقیقت در زیارت مقدس عاشورا، جامعه کبییره، ادعیه ماه رجب، صلوات خاصه شعبانیه به خوبی ذکر شده است.

مهمترین ویژگی امام حسین (ع)، فنا شدن در ذات اقدس الهی

وجیهه اشرفی، مدرس دانشگاه شاهرود، در گفت‌وگو با ایکنا از سمنان، گفت: وجود مقدس امام حسین(ع) طی 57 سال زندگی مبارک ایشان آن چنان والا بود که اگر مردم به شایستگی سر سفره وجود مقدس امام خود را تربیت می‌کردند، به خوبی ابعاد وجودی امام را دریافت و از شاهراه وجودی حضرتش بهره لازم را می‌بردند.

وی ادامه داد: ولی متأسفانه سرگرم شدن انسان‌ها به مطامع دنیا، گرفتار و غافل شدن، آنها را از ارزش‌های متعالی دور کرده به طوری که نتوانستد در این وادی نور و خیر وارد شوند و نفس اماره و تدلیس شیطان هم آنچنان آنان را مجذوب خویش کرده که خودشان رفتار نادرست خود را توجیه می‌کنند.

امام حسین(ع) نماد وادی توحید و ولایت ولی خداست

این پژوهشگر علوم دینی اظهار کرد: قطعاً کسانی که حقیقت قرآن را می‌توانند برای ما تبیین کنند ویژگی‌هایی دارند که ما را تربیت کنند که در این راستا حضور مقدس امام حسین(ع) در واقع نماد وادی توحید و ولایت ولی خداست در مقابل شرک و طاغوت، که توانسته بشر را از منجلاب جهل و گمراهی نجات دهد.

اشرفی متذکر شد: اما متأسفانه مردم آنچنان از نور دور شدند که ظلم و ناپاکی وجود آنها را فرا می‌گیرد و در روز عاشورا همه حق در برابر همه باطل قرار گرفته و در این راستا همه حقیقت که در گوشه تاریکی قرار گرفته بود ظهور پیدا کرده و خود را نشان می‌دهد تا جایی که انسان مبهوت این همه درماندگی شیطان می‌شود.

رییس جمعیت فرهیخته بانوان استان، با اشاره به آیه 9 سوره مبارکه کهف که خداوند می‌فرماید: «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا؛ مگر پنداشتى اصحاب كهف و رقيم [=خفتگان غار لوحه‏ دار] از آيات ما شگفت بوده است»، یادآور شد: منظور از نشانه شگفت‌انگیز اشاره به عصر عاشوراست که نماد عظمت است که حقیقت عقل‌ها در برابر آن سر تسلیم فرود می‌آورد و مقام والا و شامخ امام حسین (ع) را تحسین می‌کند.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه واقعه عاشورا و حرکت امام جریانی ماندگار و فراگیر است که در اوج عظمت برای بشریت به ارمغان آورده شده، گفت: با بهره گرفتن از حرکت و شخصیت والای امام که اسوه است می‌توان این ظرفیت را برای بشر فراهم کرد تا با به کار گرفتن و استفاده درست از امکانات سبک و سیره حسینی را در جامعه به صورت عملیاتی انجام داد که از جمله می‌توان به توجه حضرت به کودکان، خانواده و ... در روز عاشورا اشاره کرد.

اشرفی با بیان اینکه رعایت اخلاق در شخصیت امام موج می‌زند، افزود: گذشت در مقابل حربن‌ یزید ریاحی، دادن ظرف آب در بد ورود به کربلا به  سپاه دشمن، دعوت دشمن به مسیر سلامت و ....، آموزه‌هایی ارزشی برای انسان است که به زیبایی، ابعاد روحانی در کنار حضور دنیایی را تشریح می‌کند.

حقیقت مرام امام حسین(ع) صلابتی در اوج استحکام دارد

این پژوهشگر علوم دینی اظهار کرد: حقیقت مرام امام حسین(ع) صلابتی در اوج استحکام دارد به بلندای حضور بشریت و اتصال به مبدأ هستی که در اوج نیازمندی به خدا، خداوند آنچنان این بشر را متعالی می‌کند که خون خدا لقب می‌گیرد که خود عظمت و صلابت امام را برای ما ترسیم می‌کند.

وی مهمترین ویژگی امام را فنا شدن در ذات خداوند دانست و گفت: این یعنی حقیقت بندگی و جامعه انسانی براساس آموزه‌های توحیدی می‌تواند این مسیر را باز کند که این حقیقت در زیارت مقدس عاشورا، جامعه کبییره، ادعیه ماه رجب، صلوات خاصه شعبانیه به خوبی ذکر شده است.

اشرفی با استناد به آیه 124 سوره بقره که می‌فرماید: «وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ و چون ابراهيم را پروردگارش با كلماتى بيازمود و وى آن همه را به انجام رسانيد [خدا به او] فرمود من تو را پيشواى مردم قرار دادم [ابراهيم] پرسيد از دودمانم [چطور] فرمود پيمان من به بيدادگران نمى‌رسد»، متذکر شد: این یک عهد الهی است که امام این مسیر را به زیبایی مدیریت کرده تا بتوانند دنیا را در مسیر ارزش‌ها، اخلاق سعادت و سلامت قرار دهند تا همیشه بشریت از وجود نازنین ایشان فیض لازم را داشته باشند.

انتهای پیام
captcha