تأکید رسانه آلمانی بر نقش رهبران مسلمان در مقابله با کووید_19
کد خبر: 3887794
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱

تأکید رسانه آلمانی بر نقش رهبران مسلمان در مقابله با کووید_19

شبکه خبری دویچه وله آلمان در گزارشی با اشاره به تلاش دولت‌ها و نظام‌های بهداشتی درمانی کشورهای خاورمیانه برای مهار بحران کرونا، به نقش رهبران و علمای دینی در این موضوع پرداخته است.

به گزارش ایکنا به نقل از «DW»، در این گزارش آمده است: رهبران دینی و علمای مسلمان در هفته‌های اخیر برای راهنمایی مردم در این شرایط سخت و کمک به جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا گام‌های فوق‌العاده‌ای برداشته‌اند.

در عراق، آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع برجسته شیعیان در فتوایی عمل به توصیه‌های پزشکی و بهداشتی را وظیفه دینی توصیف کرده است.

در امارات نیز شورای امور دینی پیروی از توصیه‌های بهداشتی را واجب اعلام کرد و یادآور شد که شست‌وشوی دست‌ها و حفظ نظافت در اسلام مورد تأکید است.  

علی ارباش، رئیس سازمان دیانت در ترکیه نیز برای ترغیب مردم به عمل به توصیه‌های بهداشتی و پیشگرانه، به احادیث پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد.

در کویت، در اقدامی کم‌نظیر یک جمله از اذان تغییر کرد تا مردم به ماندن در خانه به جای رفتن به مساجد ترغیب شوند.

اما سخت‌ترین و پرچالش‌ترین کار برای رهبران دینی در این مورد تعطیل کردن مساجد بوده، هرچند بسیاری یادآوری می‌کنند که این مسئله در گذشته هم سابقه داشته است.

رز اصلان، استاد ادیان در دانشگاه لوترن کالیفرنیا، در این باره می‌گوید: علمای مسلمان برای تعطیل کردن مساجد به اقدام مشابه در زمان گسترش طاعون و سایر بیماری‌های مسری در قرن‌های گذشته استناد می‌کنند.

با این حال هنوز چالش‌های بیشتری در راه هستند. چند هفته دیگر ماه رمضان آغاز می‌شود و معلوم نیست مسلمانان در کشورهای مختلف چگونه با محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با کرونا مواجه می‌شوند.

به نظر می‌رسد تا آن زمان در صورتی که ویروس کرونا همچنان تهدیدی برای سلامت مردم باشد، نمازهای جماعت، گردهمایی‌های خانوادگی و افطارهای جمعی جزء برنامه‌های ماه رمضان امسال قرار نگیرد.

انتهای پیام
captcha