جنگ با کرونا ممکن است طولانی‌مدت باشد/ امکان تشکیل «نظم نوین جهانی»
کد خبر: 3887915
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
دبیرکل حزب‌الله:

جنگ با کرونا ممکن است طولانی‌مدت باشد/ امکان تشکیل «نظم نوین جهانی»

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بیان کرد: جنگ علیه «کرونا» ممکن است طولانی باشد و نمی‌دانیم که تا چه زمانی ممکن است ادامه یابد... پس از پایان کرونا ممکن است که در برابر ما یک نظم نوین جهانی باشد.

دبیرکل حزب‌الله: جنگ با کرونا ممکن است طولانی مدت باشد

به گزارش ایکنا به نقل از شبکه خبری المیادین لبنان، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی که از شبکه المنار به طور زنده پخش شد، به بیان نکاتی درباره شیوع ویروس کرونا و مسئولیت همگانی در مواجهه با این بیماری و تبعات جهانی آن پرداخت.

وی در ابتدای این سخنرانی گفت: می‌خواهم درباره ماه شعبان صحبت کنم اما وقوع برخی تحولات در روزهای گذشته در منطقه و کشور لبنان و پیگیری‌ها و مسائل مردم، مرا بر آن داشت تا درباره جنگ علیه کرونا صحبت کنم.

‎جنگ علیه کرونا ممکن است طولانی باشد و نمی‌دانیم که تا چه زمانی ممکن است ادامه یابد. از روز اول گفتیم که نبرد با کرونا یک جنگ است که ممکن است طولانی باشد.‎

سیدحسن نصرالله در ادامه به مسئله لبنانی‌های مقیم دیگر کشورهای جهان اشاره کرد و گفت که در شرایط فعلی و در سایه شیوع ویروس کرونا بازگشت این افراد به کشور خود، لازم است. در این مسئله جای هیچگونه شک و تردیدی وجود ندارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه یادآور شد: از اساس هم هیچگاه مسئله بازگشت یا عدم بازگشت لبنانی‌های مقیم خارج مطرح نبوده است، زیرا اصل بر بازگشت آنهاست؛ آنچه که تاکنون مطرح بوده، زمان و شیوه بازگشت لبنانی هاست. 

نصرالله اظهار کرد: متأسفانه برخی صداها و فریادها در داخل کشور شنیده شد که با بازگشت لبنانی های مقیم خارج مخالفت کردند. واقعیت این است که عمل کردن دولت به مسئولیتهایش و موفقیت آن در این مأموریت تاریخی، یک مدال افتخار برای دولت کنونی خواهد بود.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه تأکید کرد: ما باید به صورت جدی وارد مسئله بازگشت لبنانی های مقیم خارج به کشور خود، شویم. آنچه که اکنون اهمیت دارد، تلاش برای بازگرداندن لبنانی ها به کشور خود به صورت حساب شده و سریع است. این اتفاق باید در شرایطی کاملا امن رقم بخورد. ما باید مقدمات لازم جهت بازگشت عزیزانمان به کشور را فراهم آوریم. 

وی افزود: لبنانی‌ها در خارج از کشور درخواست می‌کنند و در مقابل آن، می‌گوییم که باید به این درخواست پاسخ مثبت داده شود. قادر هستیم که با همکاری یکدیگر این مسئله را پشت سر بگذاریم.

موفقیت در انجام این مأموریت ملی بزرگ افتخاری واقعی برای دولت کنونی خواهد بود. می‌توان به سادگی اقدامات پزشکی و بهداشتی را اتخاذ کرد.‎ لازم است که بازگشت لبنانی‌ها برنامه‌ریزی شده و امن باشد.‎ نباید شتاب زده عمل کرد بلکه باید با سرعت و جدیت وارد عمل شد.

نصرالله افزود: نباید با موضوع ضعف نظام بهداشتی در برخی دولت‌ها و امکان فروپاشی اجتماعی و امنیتی در این کشورها و امکان وقوع قتل اینها (لبنانی‌های مقیم این کشورها) تساهل به خرج داد.‎ حتی در آمریکا نگرانی از فروپاشی اجتماعی ، امنیتی و بهداشتی وجود دارد‎ چه برسد به برخی کشورهای آفریقایی‎. در نتیجه باید پرونده لبنانی‌های مقیم خارج از کشور را که قصد بازگشت به لبنان دارند را با سرعت حل و فصل کرده و وقت را تلف نکرد. آنطور که من فهمیدم این موضوع نهایی شده و شاهد بیانیه نخست وزیر لبنان در این زمینه بودیم.

لازم است که همه بدون استثناء مساعده و مشارکت واقعی و عملی کنند زیرا این پرونده (لبنانی‌های مقیم خارج) حساس است و نیاز به تلاش‌های بزرگ و سریع دارد‎. خطرات بهداشتی و امنیتی ایجاب می‌کند که لبنانی‌ها برای بازگرداندن هموطنان خارج از کشور شتاب کنند‎.

وی گفت: خوب است که احساس کنیم ما بخشی از نبرد جهانی علیه ویروس کرونا هستیم. طبیعی است که لبنانی‌هایی که به کشور باز می‌گردند، تحت معاینه و قرنطینه قرار بگیرند و کسی خلاف این را نگفته است. لازم است که از تجارب سایر کشورها در نبرد با کرونا استفاده کنیم.

‎دولت‌های ناتوان در مقابله با کرونا در چندین کشور جهان مشاهده می‌شوند اما در لبنان به حیث المجموع وضعیت قابل قبول و معقول است و مقابله خوبی با این خطر و چالش در جریان است. دولت تدابیر خوبی در چارچوب شرایط موجود انجام می‌دهد. ‎دولت لبنان مدیریت خوب و قابل قبولی در مقابله با شیوع کرونا دارد.‎

‎ما با هر تصمیمی که دولت در امر مبارزه با کرونا می‌گیرد، مشکلی نداریم و بسیاری از کسانی که خواهان اعلام «حالت اضطراری» هستند، الزامات اعلام آن را نمی‌دانند.‎

وی افزود: لازم است که همگان به تدابیر «بسیج عمومی» با دقت و پیوسته پایبند باشند. خصوصاً ممنوعیت شبانه‎ دشواری‌های بسیار بزرگ‌تری برای ما داشته است و ما بر آنها چیره شده‌ایم و آنچه امروز نیاز داریم، صبر و کار مسئولانه و در نظر گرفتن بدترین احتمالات است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه تأکید کرد: می‌توان گفت که حقیقتاً یک جنگ جهانی در جریان است و جهان در حال مقابله با کرونا است. دولت‌های بزرگی نظیر آمریکا، انگلیس و… با عجز و دستپاچگی مبارزه با کرونا را دنبال می‌کنند. در مجموع وضعیت لبنان در نبرد با کرونا در مقایسه با برخی کشورهای دیگر، مورد قبول است. وی سپس از تمامی کسانی که ثروت یا امکانات پزشکی یا اماکنی برای قرنطینه دارند، خواست تا آن را در اختیار دولت قرار دهند.

وی اظهار کرد: از آنجایی که هویت این دشمن(ویروس) برای ما همچنان نامعلوم است، باید بگوییم که ما هم اکنون در ابتدای راه قرار داریم اما باید بدانیم که نبرد با کرونا به روحیه بالا نیاز دارد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که ملت‌های ما مصائبی بزرگتر از آنچه که اکنون وجود دارد را پشت سر گذاشته‌اند. باید بر روی این دشمن مشترک تمرکز کرد.

شرایطی سخت‌تر از نبرد 33 روزه 

نصرالله در ادامه اظهار داشت: شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم به مراتب سخت‌تر از شرایط جنگ ۳۳ روزه است، زیرا امروز شهرها به کلی تعطیل شده‌اند. بانک‌ها باید در این زمینه کمک کنند. اینکه بانک‌ها تاکنون در این مسیر ۶ میلیون دلار هزینه کرده‌اند، محل اشکال است، زیرا برخی افراد برای مجالس عروسی فرزندان خود تنها ۲ یا چند میلیون دلار هزینه می‌کنند.

وی در ادامه گفت: من خطاب به بانک‌ها می‌گویم که شما در طول سالیان گذشته دهها میلیارد دلار پول به جیب زدید و اکنون تنها ۶ میلیون دلار برای مبارزه با کرونا اختصاص می‌دهید؟! همچنین خطاب به ثروتمندان می‌گویم که در سایه خسارت‌های بزرگ اقتصاد جهانی، ممکن است روزی بیاید که اموالتان هیچ ارزشی نداشته باشد، بنابراین اگر طالب دنیا و آخرت هستید این اموال را امروز در مسیر مبارزه با کرونا صرف کنید. پیامدهای وضعیت امروز ممکن است خطرناک‌تر از جنگ جهانی باشد.

‎همه نیروها و جریان‌ها در همه شهرها و روستاها را به همیاری برای کمک به نیازمندان دعوت می‌کنم. در همیاری و همکاری اجتماعی مجالی برای رقابت سیاسی یا بهره‌برداری سیاسی وجود ندارد.

سیدحسن نصرالله در ادامه بیان کرد: امروز در مرحله‌ای جدید که مشابه آن در گذشته مشاهده نشده است، قرار گرفته‌ایم. شما نگاه کنید که چگونه یک میکروب یا ویروس کوچک، میلیاردها انسان را در خانه‌هایشان حبس کرده است... پس بیایید از این ماجرا عبرت بگیریم. تمامی عقل‌ها در سراسر جهان نیز از رمزگشایی از ماهیت این ویروس عاجزند و در این مسئله نیز عبرتی نهفته است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: پناه بردن به خداوند و متوسل شدن به او از قوی‌ترین سلاح‌ها در نزد ماست. 

ممکن است شاهد نظم نوین جهانی باشیم

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اتفاقاتی که در نقاط مختلف دنیا می‌افتد از نخبگان درخواست کرد تا نسبت به تحولات بی‌سابقه کنونی و پیامدهای آن که می‌تواند فراتر از جنگ جهانی اول و دوم باشد، هوشیار باشند؛ چرا که دنیا بعد از بحران کنونی می تواند یک نظم جهانی جدید را رقم بزند. زیرا آنچه که اتفاق افتاده؛ تمامی مسافت‌ها را در نوردیده و امروز یک مناقشه فرهنگی و عقیدتی و دینی و فلسفی را پدید آورده است. این اتفاق همچنین مناقشه‌ای نیز در اولویت دولت‌ها و میزان تأثیرگذاری سازمان ملل متحد و فراکسیون‌های بین‌المللی ایجاد کرده است. ما نمی‌دانیم که در این دوره آیا آمریکا همچنان متحد باقی خواهد ماند و آیا اتحادیه اروپا به اتحاد خود ادامه می‌دهد یا نه؛ ضمن این که مناقشه‌های زیادی در خصوص نقش سازمان‌های بهداشتی در دنیا و نظام سرمایه‌داری اقتصادی کنونی وجود دارد.

سیدحسن نصرالله در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ما باید بدون شتاب زدگی روند تحولات را دنبال کنیم چرا که پیش بینی روند نهایی تحولات از الان مشکل است، اما نکته قطعی این است که ما امروز در برابر تجربه‌ای جدید و بی‌سابقه در طول 100 یا 200 سال گذشته قرار گرفته‌ایم که ممکن است بشریت را به شرایط جدیدی در سطوح مختلف برساند.

تمجید از ابتکار عمل رهبر انصارالله

سید حسن نصرالله در بخش پایانی سخنان خود به پنجمین سالگرد یورش ائتلاف سعودی به یمن اشاره کرد و گفت که مردم این کشور قهرمانانه و اسطوره‌ای مقاومت کردند و توانستند پیروزی‌های بزرگی را رقم بزنند.

او گفت که بار دیگر از حکام سعودی می‌خواهد این جنگ را پایان دهند؛ به خصوص اینکه امروز جهان در فکر توقف درگیری‌ها و تدبیر در خصوص چگونگی مقابله با کرونا است و تمامی جهان باید توقف جنگ یمن را فریاد بزنند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در پایان با اشاره به سخن «عبدالملک الحوثی» در خصوص آمادگی برای مبادله اسرای سعودی با زندانیان فلسطینی گفت: رهبر انصارالله یمن علی‌رغم اینکه اسرای خود را در زندان‌های سعودی دارد، چنین پیشنهادی داده و این نشانگر اخلاق و انسانیت و موضع مردم یمن در ایستادگی کنار ملت فلسطین است.

انتهای پیام
captcha