تأخیر در اقدامات عملی برای مقابله با کرونا خطا بود/ حق الناس را در نظر بگیریم
کد خبر: 3888113
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۶
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد:

تأخیر در اقدامات عملی برای مقابله با کرونا خطا بود/ حق الناس را در نظر بگیریم

بشیر خالقی گفت: پیش از انتخابات مجلس، ویروس کرونا در قم وجود داشته است و از آن زمان باید برای پیشگیری اقدامات جدی صورت می‌گرفت. این خطاست که در چنین شرایطی اقدامات برای کنترل و همه‌گیری اینقدر دیر انجام شود. اگر از آغاز بروز این مسئله، قرنطینه اعمال می‌شد بی شک اکنون وضعیت بهتری داشتیم.

بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان دیدگاه‌های خود درباره عملکرد دولت در مقابله با کرونا پرداخت و گفت: واقعیت این است که 28 بهمن‌ماه سال گذشته، خبرنگاری از بنده در این مورد سؤال پرسید و گفت که موارد مشکوکی در قم دیده شده است. بنده هم گفتم در این قبیل موارد که بحثی در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح می‌شود برای اینکه از موضوع اطمینان پیدا کنم، هماهنگی لازم را انجام می‌دهم تا بتوانم به درستی پاسخ دهم لذا از مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت سؤال کردم تا آنکه نهایتاً متوجه شدم وزارت بهداشت از ابتدا این موضوع را می‌دانست اما این وزارتخانه تصمیم‌گیرنده نبوده است.


  • بیشتر بخوانید:

پرهیز از افراط و تفریط در بررسی عملکرد دولت در مقابله با کرونا

تجربه تاریخی ایران در مقابله با بیماری‌های واگیر / خیرین برای کمک به مشاغل آسیب‌دیده به میدان بیایند



اقدامات عملی برای مقابله با کرونا دیر انجام شد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان اظهار کرد: در واقع مسئولان وزارت بهداشت از هفتم و هشتم بهمن‌ماه در جریان ابتلا و اپیدمیولوژی موضوع در ووهان چین بودند و باید برنامه‌ریزی لازم را برای مقابله با این بیماری انجام می‌دادند.

بسیاری از مردم همچنان متأسفانه رعایت نمی‌کنند و این شرایط را به شوخی می‌گیرند؛ این در حالی است که کادر درمانی در حال انجام زحمات سخت هستند و تعدادی از آنها به علت این بیماری شهید شده‌اند؛ باید در نظر داشته باشیم که اگر وضعیت پزشکان و کادر درمانی دچار مخاطره شود، شرایط از آنچه اکنون شاهد آن هستیم وخیم تر خواهد شد؛ بنابراین تا زمانی که این بیماری برای عموم هموطنان عزیز جدی گرفته نشود مقابله با آن هم سخت خواهد بود.

وی با اشاره به تأخیر در اقدام برای مقابله با کرونا ادامه داد: البته وزیر بهداشت هم چند روز قبل در شبکه خبر توضیحات لازم را ارائه داد و اساساً قبل از انتخابات، این ویروس در قم بوده است اما تا اقدامات عملی صورت گرفت به بعد از انتخابات کشیده شد. این خطاست که در چنین شرایطی اقدامات برای پیشگیری و کنترل اینقدر دیر انجام شود. اگر از آغاز بروز این مسئله، قرنطینه اعمال می‌شد بی شک اکنون وضعیت بهتری داشتیم.

باید اقدامات جدی‎تری برای مقابله با کرونا انجام می‌گرفت

خالقی اظهار کرد: البته وزیر بهداشت توضیحات لازم را در این زمینه ارائه داده‌اند. خود ایشان هم اپیدمیولوژیست هستند و قبلا هم معاون وزیر بهداشت بوده‌اند لذا از زمانی‌که متوجه موضوع شدند باید برای انجام اقدامات لازم دست به‌کار می‌شدند. در کشور ما شورای عالی سلامت که رئیس آن رئیس جمهور است وجود دارد؛ وزیر بهداشت هم دبیر این شوراست، همچنین استانداران و فرمانداری، رئیس دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران شبکه بهداری دیگر اعضای این شورا هستند. اکنون اختیارات بیشتری به وزیر بهداشت داده شده است اما به نظرم باید هماهنگی‌های بیشتری از آغاز ماجرا انجام می‌شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید اقدامات جدی‌تر انجام می‎ گرفت، یادآور شد: اکثر وزرا عضو شورای عالی سلامت هستند لذا اگر زمانی که این شرایط پیش آمد، زودتر و به صورت جدی‌تر اقدام می‌کردند؛ باید شخص رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای سلامت مداخله می‌کرد و پای دیگر وزارتخانه‌ها را به میان می‌کشید تا اینکه کار پس از یک ماه از بروز این ویروس در کشور به قرنطینه کشیده شود.

مشکلاتی که قرنطینه در پی دارد

منتخب مردم خلخال و کوثر در مجلس ادامه داد: قرنطینه هم مشکلاتی دارد و از جمله باعث کاهش اعتماد مردم به دولت می‌شود. اکنون همه شبکه‌های تلویزیونی به نحوی از کرونا صحبت می‌کنند و همه دنیا هم درگیر و گرفتار این موضوع است؛ البته اقدامات خوبی هم در ایران انجام شده است. امروز در اروپا و آمریکا هم مشکلات فراوانی وجود دارد و آمار مبتلایان به کرونا، هر روز رو به افزایش است.

خالقی تأکید کرد: از چند روز قبل اقدامات سخت‌گیرانه مشابه قرنطینه به صورت جدی آغاز شده است و بسیاری از کادرهای درمانی و خدماتی هم که بسیار زحمت می‌کشند از مردم درخواست می‎کنند که رعایت کنند اما بسیاری از مردم همچنان متأسفانه رعایت نمی‌کنند و این شرایط را به شوخی می‌گیرند؛ این در حالی است که کادر درمانی در حال انجام زحمات سخت هستند و تعدادی از آنها به علت این بیماری شهید شده‌اند؛ باید در نظر داشته باشیم که اگر وضعیت پزشکان و کادر درمانی دچار مخاطره شود، شرایط از آنچه اکنون شاهد آن هستیم وخیم تر خواهد شد؛ بنابراین تا زمانی که این بیماری برای عموم هموطنان عزیز جدی گرفته نشود مقابله با آن هم سخت خواهد بود.

آسیب‌های اقتصادی شیوع کرونا

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اهمیت همکاری مردم برای شکست کرونا بیان کرد: در چین با وجود جمعیت زیاد توانستند این بیماری را کنترل کنند اما اگر وضعیت در ایران همین‌گونه باشد تا یکی دو ماه دیگر برای مقابله با کرونا کار داریم و آسیب‌های اقتصادی زیادی هم در پی خواهد داشت؛ در این شراط بحرانی نیازمند همکاری مردم هستیم و اگر افرادی هم همکاری نکردند باید به واسطه قانون مطیع شوند که برای حق‌الناس و حقوق جامعه ارزش قائل باشند.

خالقی در پایان اظهار کرد: نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که 80 درصد افرادی که دچار بیماری کرونا می‎شوند بدون علامت هستند و تنها 20 درصد افراد علامت دارند بنابراین افرادی که از خانه بیرون می‌آیند ممکن است حامل ویروس باشند و دیگران را مبتلا کنند لذا اگر مردم رعایت نکنند همه جامعه دچار مشکل می‌شود. ان‌شاءلله با اقدامات جدیدی که برای فاصه گذاری اجتماعی و قرنطینه در حال انجام است؛ همه ما احساس مسئولیت اجتماعی بیشتری نسبت به مهار این شرایط داشته به خرج دهیم.

انتهای پیام
captcha