افزایش بهره‌وری موقوفات با دقت در نیت وقف
کد خبر: 3888128
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲

افزایش بهره‌وری موقوفات با دقت در نیت وقف

مدیرکل اوقاف هرمزگان دقت در نیت وقف را عاملی برای افزایش بهره‌وری موقوفات دانست و گفت: با دقت در نیت وقف، متولیان امر می‌توانند در دوره‌های مختلف از بضاعت موقوفات برای رفع مشکلات اجتماعی استفاده کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین مهدیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: یکی از حوزه‌های بسیار مهم و اساسی که ما در آن فعال هستیم، موقوفات است که متأسفانه علی‌رغم وسعت کاری که دارد آن‌طور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که با ورود حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاموشی به اوقاف در این سازمان نهادینه شده، مسئله بهره‌وری بیشتر از موقوفات است. موقوفه به‌خودی‌خود درآمدی ندارد و باید بستری در آن ایجاد شود که به‌واسطه آن درآمدی حاصل و نیت واقف اجرا شود از این‌ رو یک مسئله مهم در موقوفات، نیت واقف است.

مدیرکل اوقاف هرمزگان گفت: واقف با یک نیت می‌تواند کاری کند که متولیان و عوامل اجرایی موقوفه به راحت‌ترین شکل ممکن در هر حوزه‌ای که مورد نیاز است، ورود کنند. متأسفانه ما موقوفاتی داریم که به دلیل یک نیت خاص در مکان و زمانی خاص و برای یک موضوع خاص امروز بسته هستند و ازآنجاکه متولیان موقوفه موظف هستند طبق وظایف قانونی و شرعی الزاماً بر اساس نیت واقف عمل کنند، این موقوفات بدون استفاده مانده‌اند.

مهدیان افزود: اگر خدا عنایت کرد و نیت خیرخواهانه وقف در وجود و ذهن و فعل ما ایجاد شد، در نیت خود دقت بیشتری به خرج داده تا متولیان امر بتوانند در دوره‌های مختلف از بضاعت موقوفات برای رفع مشکلات اجتماعی استفاده کنند.

وی ادامه داد: امروزه وقف در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و مردم حتماً برکات این موقوفات را در سطح کشور و شهرستان‌های مختلف چشیده و دیده‌اند. در استان هرمزگان بیش از 7 هزار و 391 موقوفه وجود دارد که اقدامات فاخر و شایسته‌ای تا به در آن‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف هرمزگان تصریح کرد: با رویکرد جدیدی که سازمان اوقاف پیش گرفته، برنامه‌های جدیدی برای ادامه کار خود در استان داریم، برای مثال با توجه به ظرفیت‌های هرمزگان درزمینهٔ دریا، برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است.

مهدیان در پایان افزود: یکی از موقوفات ما در حوزه دریا، موقوفه مشیر دوانی بوده که شامل 3 هزار و 500 هکتار زمین موقوفه با نیت عزاداری و امور خیریه است و قسمتی از آن در مجاورت دریا قرار گرفته و برنامه‌ سازمانی ما برای آن ایجاد سایت پرورش میگو است.

انتهای پیام
captcha