اخلاق‌مداری لازمه نهادینه شدن مفاهیم قرآن در جامعه است
کد خبر: 3888300
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵

اخلاق‌مداری لازمه نهادینه شدن مفاهیم قرآن در جامعه است

عائده محبی، قاری ملی و داور مسابقات قرآن اخلاق‌مداری را گامی برای تحقق و نهادینه شدن مفاهیم قرآن در جامعه دانست و گفت: تلاوت صحیح قرآن بسیار مهم است، اما عالی‌تر از این مرحله عمل به آیات الهی است؛ ازاین رو تلاوت و عمل باید در کنار هم باشند.

عائده محبی، داور مسابقات قرآن و قاری ملی در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، با تأکید بر اینکه برای انجام فعالیت‌های حرفه‌ای قرآن در زمینه‌های مختلف نمی‌توان روی جلسات سنتی که معمولاً جلسات عمومی هستند تمرکز کرد، گفت: به طور معمول جلسات سنتی برای افرادی مناسب است که قصد ندارند به صورت حرفه‌ای رشته‌ای از قرآن را دنبال کنند.

محبی با اشاره به اینکه اداره جلسات قرآنی سنتی اغلب توسط افرادی انجام می‌شود که آموزش‌های حرفه‌ای ندیدند، اظهار کرد: حضور در جلسات سنتی قرآن تاثیرگذاری چندانی ندارد، افرادی که علاقمند به آموزش تخصصی و پیشرفته در رشته‌های مختلف به ویژه قرائت و حفظ هستند می‌بایست در اماکنی آموزش ببینند که بتوانند مسیر درست را طی کنند.

وی لزوم آشنایی نوجوانان علاقمند به فعالیت تخصصی قرآن با اساتید نام آشنای قرآنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: آشنایی نوجوانان با اساتیدی که فن و مهارت کافی در حوزه قرآن دارند به انگیزه هرچه بیشتر آنان کمک می‌کند. البته از قرابت نوجوانان با پیشکسوتان نباید غافل شد، نوجوانان و کودکان باید به گونه‌ای تربیت شوند که در همه حال احترام به بزرگان را رعایت کنند. ‌

محبی توجه به برگزاری جلسات و محافل قرآنی ویژه بانوان را مهم دانست و اظهار کرد: اداره‌کنندگان جلسات بانوان در سطح شهر عمومآ افرادی هستند که تسلط کافی و حرفه‌ای در علم قرائت ندارند؛ ازاین رو جلسات سنتی عامل مؤثری در یادگیری نیستند، چراکه اگر قرآن‌آموزان راه را اشتباه طی کنند بازگرداندن آنان در مسیر دشوارتر از زمانی است که بخواهیم آموزش را آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه رسم‌الخط کتاب‌های قرآن در مدارس با دیگر رسم‌الخط‌های قرآنی که مطابق با عثمان طه است باید تطابق داشته باشد تا دانش‌آموزان دچار تناقض نشوند، ادامه‌داد: آموزش قرآن به زبان عربی با رسم‌الخط فارسی سنخیت ندارد.

وی به کارگیری قاریان و حافظان در مدارس به عنوان معلم قرآن در سال‌های قبل را اقدامی شایسته بیان کرد و افزود: جز همان تعداد محدود مابقی معلمان قرآن تخصص لازم را در تدریس مبانی قرآن ندارند؛ چراکه برخی از این معلمان در مرحله اول که تنها آموزش است ماندند و نتوانستند به مرحله بعد که جذب است ورود پیدا کنند.

این قاری ملی اخلاق‌مداری را گامی برای تحقق و نهادینه شدن مفاهیم قرآن در جامعه دانست و تصریح کرد: ممکن است حتی برای ما که سالهاست در زمینه قرآن فعالیت داریم جذب افراد با افکار مختلف سخت باشد که لازم است در این مرحله اطرافیان اخلاق قرآنی ترسیم شده را در وجود ما مشاهده کنند و در گام بعد جذب کلاس‌ها شوند. تلاوت صحیح قرآن بسیار مهم است، اما عالی‌تر از این مرحله عمل به آیات الهی است؛ ازاین رو تلاوت و عمل باید در کنار هم باشند.

انتهای پیام
captcha