نگرش قرآن به جهش تولید
کد خبر: 3888730
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴

نگرش قرآن به جهش تولید

اسلام خواستار پرورش جامعه‌ای تکامل یافته است، تکامل مورد نظر اسلام در زمینه سرمایه‌های مادی همان پیشرفت اقتصادی است که انسان و جامعه سالم در مسیر آن قرار دارند که با تولید تحقق می‌یابد.

نگرش قرآن به جهش تولیداسلام خواستار پرورش انسان و جامعه‌ای تکامل یافته است، تکامل مورد نظر اسلام در زمینه سرمایه‌های مادی همان پیشرفت اقتصادی است، که انسان و جامعه سالم در مسیر آن قرار دارند که با تولید تحقق می‌یابد.

دین اسلام علاوه بر تأکید و اصرار بر پیشرفت اقتصادی، نشان می‌دهد که منشأ پیدایش و بازسازی توسعه سالم و همه‌جانبه، سازگار با سایر ابعاد آن مانند توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... را عدالت می‌داند. اسلام به دنبال آباد کردن دنیا و تمکن بخشیدن به امت اسلامی است. لازمه چنین هدفی تولید و توسعه اقتصادی است. ضمن این که ما در پی آنیم که با بررسی و تبیین الگوی اقتصادی در دین اسلام با محوریت تولید به الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در قلمرو اقتصاد دست یابیم.

در رویکرد اسلامی، رشد و پیشرفت در زمینه سرمایه‌های مادّی همان توسعه اقتصادی بر محور تولید است، که جدیت و تلاش در آن پویایی و استحکام جامعه را به همراه دارد.

جهش تولید، اشتغال جوانان را به همراه دارد

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: جهش تولید، اشتغال جوانان و برطرف شدن بیکاری را به همراه دارد و کارخانههای تعطیل فعالیت خود را از سر می‌گیرند، ارزآوری با صادرات تولید داخلی مهیا می‌شود و ارزش پول ملی کشور با تولیدات داخلی افزایش خواهد یافت.

وی با استناد به آیه 60 سوره انفال «وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّـهِ وَعَدُوَّكُمْ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: هر چه در توان داريد از نيرو و امكانات ... بسيج كنيد تا به ‏وسيله آن‌ها، دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانيد.

حجت‎الاسلام شربیانی، ادامه داد: توجه به توليد و مصرف كالاهای داخلی، اهميت بسياری دارد؛ زيرا بی‏‌توجهی به بهبود و افزايش توليد به ميزان نيازها و ضرورت‌‏های پيشرفت، زمينه احتياج و دست‏ درازكردن به سوی بيگانگان را فراهم می‏‌كند.

امام جمعه عجب‌شیر، یادآور شد: اگر تولید را رونق ببخشیم دیگر به ارز و واردات نیازی نخواهیم داشت و نیازها و احتیاحات خود را تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به فرموده امیرمؤمنان علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: به هر كس كه خود را محتاج كنی اسير او می‏‌گردی.

حجت‌الاسلام شربیانی، تولید کالا را با هدف کسب سرمایه از اهداف اقتصاد اسلامی دانست و تأکید کرد: توليد كالا به‌منظور برطرف‌‏سازی نيازهای داخلی و افزايش بهره‌وری و برای صادرات با هدف كسب سرمايه و دستيابی به عزّت و اقتدار در سطح جهانی، از اهداف مهم اقتصاد اسلامی است.

جهش تولید با پی بردن به موجودیت خودمان محقق می‌شود

حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش نیز در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: جهش تولید زمانی محقق می‌شود که به موجودیت خود اعم از نیروی انسانی و ذخایر خدادادی نظیر نعمت‌های طبیعی و زیرزمینی پی ببریم.

وی افزود: اسلام، جامعه‌‏ای را سعادتمند می‏‌داند كه در آن، همه زمينه‏‌های لازم برای حركت تمام انسان‌‏ها به سوی خداوند فراهم شده باشد؛ بنابراين در آموزه‏‌های اسلامی، نخست از راه افكار و اعتقادات و سپس به‏ وسيله سامان‏‌بخشی و اصلاح اعمال و رفتار تک‏ تک افراد جامعه نسبت به دستيابی به اين امر مهم اقدام می‏‌شود.

امام جمعه بخشایش با استناد به آیه 139 سوره آل عمران «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ»، بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اگر ايمان به خدا داريد از سستی بپرهيزيد و غمگين مشويد همانا شما در مقايسه با غيرمؤمنان از برتری و شايستگی برخورداريد.

حجت‌الاسلام غفاری، کالاهای بی‌کیفیت قاچاق را در رشد بیکاری جوانان مملکت تاثیرگذار دانست و ادامه داد: جنس‌های خارجی و کالاهای بی‌کیفیت قاچاق سبب از بین رفتن تولید داخلی و رشد بیکاری جوانان مملکت خواهد شد.

وی یادآور شد: استفاده از كالاهای ساخت ديگران به همراه خود، فرهنگ و سبک زندگی ايشان را رواج می‌‏دهد و فرهنگ و سبک زندگی مسلمانان را مغلوب فرهنگ بيگانگان می‏‌سازد. از اين نظر هم بهره‏‌برداری از محصولات خارجی، زيانبار به‎شمار می‏‌آيد.

وی با اشاره به فرموده امام محمدباقر(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند که خداوند تبارک و تعالی به پيامبری از پيامبرانش وحی فرمود كه به پيروانت بگو تا لباس دشمنان مرا نپوشند و غذای آنان را نخورند و به شكل و سبک آنان ظاهر نشوند؛ چرا كه در آن صورت، ايشان نيز دشمن من خواهند بود.

حجت‌الاسلام غفاری، ضمن بازگو کردن پیامدهای تکیه بر تولید داخلی تأکید کرد: تکیه به قدرت و تولیدات داخلی می‌تواند پشتوانه‌ای باشد که در تمامی زمینه‌ها موفق باشیم.

انتهای پیام
captcha