گردشگری خراسان رضوی پس از مهار کرونا متحول می‌شود
کد خبر: 3888856
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶

گردشگری خراسان رضوی پس از مهار کرونا متحول می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود با عبور از بحران کرونا شاهد رونق مجدد گردشگری باشیم و مردم با توجه به اینکه در این مدت قرنطینه بوده‌اند، میل زیادی به سفر خواهند داشت و زیارت حضرت رضا(ع) را به عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب خواهند کرد.

مردم در دوران پساکرونا، مقصد زیارتی مشهد را برای سفر انتخاب می‌کنندابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: خراسان رضوی و به‌‌ویژه مشهد هر ساله در ایام نوروز میزبان میلیون‌ها زائر و مسافر بود؛ اما امسال شیوع ویروس کرونا به تعطیلی تمامی مراکز اقامتی و گردشگری استان انجامید و همین امر باعث شد که مردم از حضور در حرم مطهر رضوی و دیگر اماکن زیارتی و گردشگری استان محروم شوند.

وی ادامه داد: بر همین اساس امیدوار هستیم که پس از مهار ویروس کرونا، با برنامه‌ریزی‌هایی که در حال انجام است، جهشی را در گردشگری خراسان رضوی شاهد باشیم.

مکرمی‌فر افزود: پیش‌بینی می‌شود با عبور از بحران این بیماری نه ‌تنها شاهد رونق مجدد گردشگری باشیم، بلکه با توجه به اینکه مردم در این مدت قرنطینه بوده‌اند، میل زیادی به سفر خواهند داشت و زیارت حضرت رضا(ع) و جاذبه‌های گردشگری این شهر را، به‌عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب خواهند کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت اقامت این استان، گفت: واحدهای اقامتی رسمی استان شامل هتل، متل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر و مسافرخانه تعداد 1591 واحد با ظرفیت 117 هزار و 713 تخت هستند و در حال حاضر نیز خراسان رضوی 238 هتل، با ظرفیت 38 هزار و 368 تخت دارد که از این تعداد، 13 هتل با ظرفیت 929 تخت در سال 98 به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: همچنین گفتنی است که این استان دارای یک متل با 40 تخت و 308 هتل‌ آپارتمان با ظرفیت 24 هزار و 815 تخت است که از این میان، سه هتل‌ آپارتمان با 393 تخت طی سال 98 در استان راه‌اندازی شده است. در این میان نیز این استان دارای 380 مهمان‌‌پذیر با ظرفیت 22 هزار و 457 تخت است که از این تعداد، 183 واحد با 435 تخت در سال گذشته به بهره‎‌برداری رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی تصریح کرد: علاوه بر این اقدامات همچنین با توجه به اینکه افزایش مسافرخانه در دستور کار نبوده اما ساماندهی این واحدها اجرایی شده و این در حالی است که در حال حاضر نیز 578 خانه مسافر با ظرفیت 28 هزار و 380 تخت در استان وجود دارد.

وی به اجرای سیاست توزیع سفر و ثروت نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی اجرای این سیاست بوده است چرا که این اقامتگاه‌ها نه ‌تنها خود موجب اشتغال و رونق اقتصادی شهرستان‌ها و به‌ویژه روستاها شده بلکه زنجیره‌ای از مشاغل را نیز در مناطق روستایی ایجاد کرده است.

مکرمی‌فر افزود: این در حالی است که تاکنون 86 اقامتگاه بوم‌‌گری با ظرفیت سه هزار و 653 تخت در استان به بهره‌برداری رسیده است که از این تعداد، واحدهای بوم‌گردی 38 واحد با هزار و 131 تخت، در سال 98 به بهره‌برداری رسیده است.

ایجاد 11 موزه در شهرستان‌های خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی بیان کرد: ایجاد موزه در تمام شهرستان‌های خراسان رضوی از دیگر برنامه‌هایی است که به توسعه گردشگری در شهرستان‌ها کمک می‌کند و با حمایت وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز از سال 97 طرح هر شهر یک موزه را در دستور کار قرار دادیم، با تخصیص اعتبار، اقدامات لازم برای ایجاد 11 موزه در استان انجام شد که تعدادی از این موزه‌ها در مرحله بهره‌‌برداری قرار دارد.

وی تأکید کرد: از این رو در تلاش هستیم که ماندگاری گردشگران را در سطح استان افزایش دهیم؛ چرا که این ماندگاری نباید تنها معطوف به مشهد باشد بلکه ما درصدد هستیم که غیر از بخش زیارتی این شهر، جاذبه‌های تاریخی و تفریحی این استان را نیز به گردشگران معرفی کنیم.

مکرمی‌فر اظهار کرد: همچنین در خصوص پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال احداث استان نیز باید گفت که تعداد 257 پروژه در حال ساخت، تبدیل، توسعه، بهسازی و نوسازی است که حجم سرمایه‌‌گذاری این پروژه‌ها بالغ بر 160 هزار میلیارد ریال است. از میان این پروژه‌ها می‌توان به 128 هتل، 29 هتل‌ آپارتمان، 29 مهمان‌پذیر، 16 مجتمع بین ‌راهی، 17 سفره‌خانه سنتی، 42 طرح گردشگری و یک اقامتگاه بوم‌گردی اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به ثبت 1603 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان در فهرست آثار ملی ایران نیز بیان کرد: 20 میراث طبیعی، 16 میراث ناملموس، 24 میراث منقول و 10 میراث غیرمنقول که در مجموع تعدادشان 87 اثر است، در سال گذشته در این استان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جذب گردشگران خارجی

وی با اشاره به برنامه‌های استان برای جذب گردشگران خارجی نیز گفت: هشت کشور افغانستان، عراق، آذربایجان، عمان، کویت، امارات، پاکستان و هندوستان از جمله کشورهای بازارهای هدف جذب گردشگری این استان هستند اما برای جذب گردشگر از کشورهایی چون اندونزی، ترکیه و ترکمنستان نیز رایزنی‌هایی انجام شده است.

مکرمی‌فر ادامه داد: طی دو سال گذشته جذب گردشگر خارجی برای استان برابر بازارهای هدفی که وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای استان مشخص کرده بود در دستور کار قرار گرفته که با همکاری وزارت امور خارجه و استانداری خراسان رضوی تاکنون شاهد رشد خوبی بوده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی به تشکیل چهار تشکل حرفه‌ای گردشگری در استان اشاره کرد و گفت: از این رو گفتنی است که جامعه حرفه‌ای هتل‌داران، انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت، انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌‌گردی و جامعه حرفه‌ای هتل‌ آپارتمان‌داران خراسان رضوی تشکیل‌ شده است.

وی افزود: در واقع این چهار تشکل‌ حرفه‌ای در توسعه، رشد و رونق گردشگری استان نقش مهمی را برعهده دارند و ما نیز این آمادگی را داریم که امور اجرایی گردشگری را به تشکل‌های بخش خصوصی واگذار کنیم و مسئولیت‌هایی از جمله صدور و تمدید مجوزهای بهره‌برداری، نظارت و رسیدگی به شکایات به تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری نیز واگذار خواهد شد.

مکرمی‌فر معرفی ظرفیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری را مهم‌ترین نیاز جذب گردشگری برای شهرستان‌های استان برشمرد و افزود: در این میان نیز ما کتابچه‌ای را برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی هر شهرستان به‌عنوان راهنمای سفر تهیه ‌کرده‌ایم که با کمک بخش خصوصی به چاپ رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: گفتنی است که کتابچه‌های سفر به شهرستان‌های خراسان رضوی، در راستای اطلاع‌رسانی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی تمام اطلاعات مورد نیاز برای مسافران در بخشی از پایگاه اینترنتی این اداره‌کل به نام «سفر به خراسان رضوی» بارگذاری شده است.

انتهای پیام
captcha