فتوای جدید مجلس علمای اندونزی درباره نماز کادر درمان کرونا
کد خبر: 3888928
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹

فتوای جدید مجلس علمای اندونزی درباره نماز کادر درمان کرونا

مجلس علمای اندونزی پس از نشستی سه روزه، فتوای جدیدی را درباره چگونگی انجام فریضه نماز برای کادر درمانی و بهداشتی، که با تجهیزات ویژه مشغول خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا هستند، صادر کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پس از گذراندن بحث‌های عمیق به مدت سه روز پی در پی، کمیسیون فتوای مجلس علمای اندونزی هفته گذشته (26 مارس) سرانجام فتوای شماره 17 سال 2020 را درباره کیفیت اقامه نماز برای کادر درمانی و بهداشتی، که از تجهیزات محافظ شخصی هنگام مراقبت و رسیدگی بیماران کووید 19 استفاده می‌کنند، صادر کرد.

این فتوا به صورت فشرده با حضور بیش از 35 نفر از علما مورد بحث قرار گرفت که به مدت سه روز به‌ طور فعال و جدی بررسی شد. کمیسیون فتوا این تلاش را جهاد علما برای مقابله با شیوع کووید 19 می‌داند. اگرچه بیشتر علما در کمیسیون فتوا علمای ارشد هستند، ولی بحث درباره ماده فتوا با توجه به توصیه‌های دولت برای دوری از اجتماع به مدت سه روز آنلاین برگزار شد.

این فتوا پس از درخواست معروف امین، معاون رئیس‌جمهور اندونزی، از مجلس علما و سازمان‌های اسلامی در اندونزی درباره فتوای مربوط به نیروی پزشکی بیماران کووید 19، که باید تجهیزات کامل محافظ شخصی داشته باشند، صادر شده است. مطابق پروتکل بهداشت، این تجهیزات فقط یک‌بار استفاده می‌شود و ممکن است در مدت زمان مشخصی درآورده نشود. علاوه بر این، قیمت آن بسیار گران است. در برخی موارد، ساعت کاری پزشکان مجهز با این تجهیزات از زمان نماز می‌گذرد، در حالی که برای یک مسلمان انجام نماز روزانه با همه شرایط موجود واجب است.

اسرار النعم صالح، دبیر کمیسیون فتوا، اظهار کرد: اگر این پزشکان زمان نماز را هنگام تمام شدن یا شروع کارشان درک کنند، باید نماز را طبق معمول انجام دهند. اگر ساعات کاری آنها قبل از نماز ظهر یا مغرب آغاز شود و اتمام آن در زمان نماز عصر یا عشاست، نماز را جمعی (ظهر و عصر پیوسته و مغرب و عشا نیز پشت سر هم) بخوانند.

صالح گفت: اگر شرایط خاص باشد، یعنی استفاده از تجهیزات حداکثر هشت ساعت طول می‌کشد و ساعات کاری آنها با اقامه دو نماز (عصر و مغرب) همراه است و امکان وضو و تمیم نیست، می‌توانند با استفاده از تجهیزات موجود نماز را مطابق زمان انجام دهند و اگر تجهیزات نجس نباشد، نیازی به اعاده در زمان دیگر ندارد. در شرایطی که تجهیزات استفاده شده نجس است و امکان درآوردن یا تطهیر آن نیست، جایز است که در شرایط غیرطاهر نماز بخوانند و پس از انجام کار، نماز را اعاده یا تکرار کنند.

کمیسیون فتوا نیز توصیه کرده است که مسئولان بخش بهداشت برای نیروی بهداشت و درمان مسلمان که در حال انجام وظیفه هستند، اوقات نماز را در نظر بگیرند تا بتوانند وظایف شرعی را انجام دهند و امنیت شخصی را حفظ کنند.

متولیان مراکز درمانی باید این فتوا را به عنوان دستورالعمل قرار دهند تا پرسنل درمانگر مسلمان نمازشان را با توجه به جنبه‌های ایمنی شخصی، با خیال راحت اقامه کنند.

انتهای پیام
captcha