ضعف عملکرد صداو سیما در پخش برنامه‌های قرآنی
کد خبر: 3889324
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۳

ضعف عملکرد صداو سیما در پخش برنامه‌های قرآنی

یک پژوهشگر قرآن با اشاره به ضعف عملکرد صدا و سیما در پخش برنامه‌های قرآنی گفت: جز شبکه قرآن در سایر شبکه‌ها تنها به پخش مراسم ترتیل در ماه رمضان و یا تلاوت اذانگاهی اکتفا می‌شود، حتی در برنامه‌های پرمخاطب در ایام نوروز خبری از معرفی چهره‌های قرآنی نیست.

حبیب‌الله صابری‌نسب، پژوهشگر قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، مساجد را سنگرهای عبادی فرهنگی نامید و گفت: این مکان مقدس در طول تاریخ نماد اسلام ناب است، هر دوره و زمانی برای کارکرد مساجد باید مطالب جدیدی را در اولویت قرار داده و از این سنگرهای دینی به نحو احسن استفاده کرد.

وی به تغییر عملکرد مساجد امروز نسبت به دهه‌های 60 و 70 اشاره کرد و افزود: امروز دوران ارتباطات است و اگر این امر مهم نادیده گرفته شده و سبک و سیاق فعالیت مانند گذشته باشد، بی‌شک موفقیت لازم حاصل نمی‌شود. افرادی به سن و سال بنده در دهه‌های مختلف کار کردند و در این زمان متوجه تفاوت دوره‌ها می‌شویم.

لزوم استفاده از نیروی خلاق در مساجد

صابری‌نسب لزوم استفاده از نیروهای جوان و خلاق در مساجد را یادآور شد و گفت: بهتر است در مساجد از جوانانی استفاده شود که علاوه بر تعهد به مبانی دینی و قرآنی از دامنه علوم ارتباطی نیز آگاهی لازم را داشته باشند. مساجد باید نو به نو شوند؛ از این جهت نحوه عملکرد هر دهه نسبت به دهه قبل کاملاً متفاوت است، اگر از سیستم‌ها و روش‌های سنتی قبل استفاده کنیم اثرگذاری آن اندک خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برای موفق بودن در زمینه‌های مختلف به ویژه قرآن باید به روز بود، اظهار کرد: در ارائه و شناساندن آواها و نکات آموزشی قرآن همچون فن تجوید باید از روش نوین استفاده کرد، بهره‌گیری از قاریان مصری می‌تواند در شناخت قاریان جوان و نوجوان از دستگاه‌های مختص به تلاوت کمک کند.

صابری‌نسب لزوم پرداختن به محتوا، معنا، مفاهیم و ترجمه قرآن برای نوجوانان را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: بیان این مطالب باید به روز و با استفاده از ابزار هنر متناسب با علاقه نوجوانان همراه باشد تا وقتی مورد استماع مخاطب قرار می‌گیرد فرد به صورت تیتروار و پیام گونه اصل مطلب را دریافت کند تا بتواند خود بهره برد.

وی از ضعف برخی از دستگاه‌ها در حوزه جذب نوجوانان به مساجد انتقاد کرد و افزود: قطعاً سازمان تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صدا و سیما در حوزه جذب نوجوانان و جوانان به مساجد اقداماتی انجام دادند، اما در این بخش ضعیف کار کردند.

صابری‌نسب با بیان این مطلب که برای جذب نیرو باید گام به گام و نفر به نفر پیش رفت، اضافه کرد: اراک جمعیت قابل توجهی دارد، اما وقتی جلسه قرآنی تشکیل می‌شود جز تعدادی محدود و ثابت مخاطب دیگری را نمی‌بینیم. جلسه قرآنی من حدود 100 نفر مخاطب دارد و بیشتر نیز بزرگسالان هستند، حضور این افراد بسیار پسندیده است ولی مهم اینجاست که برای شرکت نوجوانان و جوانان باید فکری کرد و عدم حضور افراد کم سن در محافل قرآنی دلالت بر ضعف سیستم آموزشی دارد.

استفاده از مسئولان قرآنی در پُست‌های مدیریتی

این چهره برتر قرآنی کشور بر لزوم استفاده از مسئولان قرآنی در پُست‌های مدیریتی متناسب با امر قرآن تأکید کرد و افزود: مسئولان بدون تجربه قرآنی نمی‌توانند کارایی چندانی داشته باشند، باید دقت کرد اگر پُست قرآنی از سوی فردی متخصص اداره می‌شود فرد مورد نظر حفظ شود.

وی ضرورت استفاده از متخصصان امر قرآن در مدارس را مورد توجه قرار داد و گفت: طی دوره‌ای حضور دانش‌آموزان در محافل و جلسات قرآنی بسیار عالی بود، اما به مرور زمان فراموش شد. مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تأثیرات بیگانگان بر این مساله هم کم نیست، اما این امر دلیل نمی‌شود تا خدمات به صورت نوین و امروزی ارائه نشود.

صابری‌نسب از رکود فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در سطح اجتماع گلایه و ابراز تأسف کرد و افزود: در حال حاضر برگزاری مسابقات قرآن در استان جنبه نمایشی داشته و اثرچندانی ندارد، باید برای این مهم فکری کرد تا مسابقات از این مسیر خارج شود. زمانیکه وضعیت قرآنی استان را یکپارچه نکنیم مسلماً کار قوی پیش نمی‌رود.

وجود مشاوره های قرآنی در استانداری و فرمانداری

این پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه باید مسئولان قرآنی قوی در حوزه‌های مختلف داشته باشیم، اظهار کرد: اغلب در سازمان‌های مهم همچون استانداری و فرمانداری مشاور قرآنی نداریم، حتی در اتاق فکر فرهنگی هم از هیچ پیشکسوت قرآنی دعوت نمی‌شود، اکثر برنامه‌ها از تهران ابلاغ و در استان اجرا می شود.

وی برنامه‌های قرآنی را از جمله ضعیف‌ترین عملکرد صدا و سیما دانست و ادامه داد: برنامه قرآنی صدا و سیما جز شبکه قرآن تنها به پخش مراسم ترتیل در ماه مبارک رمضان و یا تلاوت اذان‌گاهی خلاصه می‌شود، حتی در برنامه‌های پرمخاطب این مجموعه در ایام نوروز و ... خبری از معرفی چهره‌های قرآنی نیست.

صابری‌نسب در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: انقلاب اسلامی برپایه قرآن و عترت نهادینه شده است و ما وظیفه داریم کار خود را انجام دهیم. اگر مسئولان دلسوز قرآنی داشته باشیم قطعاً مسیر با اهداف بهتری پیش می‌رود. امام راحل فرمودند: «ما مفتخریم که قصد داریم مقاصد قرآن و سنت پیامبر(ص) را احیا کنیم». همین فرمایش بر ما تکلیف می‌کند تا به ارزش‌های انقلاب جامه عمل بپوشانیم. رهبر معظم انقلاب نیز توصیه‌های بسیار در حوزه قرآن دارند. مسئولان استان در این امر ضعیف عمل می‌کنند و برای جبران این ضعف باید از افراد متخصص استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha