میزان فوتی‌های کرونا در آذربایجان‌شرقی قابل قبول نیست
کد خبر: 3890025
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
یادداشت/

میزان فوتی‌های کرونا در آذربایجان‌شرقی قابل قبول نیست

موضوع حائز اهمیت این است که نسبت فوت‌شدگان به مبتلایان در آذربایجان‌شرقی قابل‌قبول نیست، میانگین این نسبت در کشور از هفت و نیم درصد شروع شد در همان زمان این درصد در آذربایجان شرقی ۹ درصد بود.

میزان فوتی‌های کرونا در آذربایجان‌شرقی قابل قبول نیستموضوع حائز اهمیت این است که نسبت فوت‌شدگان به مبتلایان در آذربایجان‌شرقی قابل‌قبول نیست، میانگین این نسبت در کشور از هفت و نیم درصد شروع شد در همان زمان این درصد در آذربایجان شرقی ۹ درصد بود. اکنون آن هفت و نیم درصد تقریباً به ۶ درصد رسیده است استان ما نزدیک ۱۰ درصد و گاهی هم بالاتر است. این نسبت اصلاً قابل‌قبول نیست.

البته ممکن است آثار پایش‌ها و مراقبت‌ها که از سوم فروردین شروع شده، بعدها خود را نشان دهد. اما با این‌حال قابل تأمل است که ما حتی میانگین کشوری را بالا نگه داشته‌ایم و اگر رشد استان ما نبود میانگین کشوری به پایین‌تر از ۶ درصد می‌رسید.

تلاش کادر درمانی استان خوب است و آن‌ها اقدامات و دقت‌های خود را انجام می‌دهند و حتی بیش از انتظار کار می‌کنند و فعالیت قسمت‌های خدماتی مرتبط نیز بهتر شده و در حال حاضر کارهای خود را به‌خوبی انجام می‌دهند اما مدیران استانی بهداشت و درمان که باید آمارها را تحلیل کنند، به این موضوع توجه کنند که چرا نسبت فوتی‌ها به مبتلایان در استان ما نزدیک چهار درصد بالاتر از میانگین کشوری است و چه اقدامات جدیدی لازم است. چهار درصد مقدار بسیار زیادی است. تازه اگر این چهار درصد را کم کنیم به میانگین کشوری می‌رسیم که انتظار می‌رود از آن هم پایین‌تر بیاید. بالا بودن نسبت می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد مثلاً ممکن است مراقبت‌ها از مبتلایان که در مراحل اولیه هستند، آن گونه که باید باشد انجام نمی‌گیرد در نتیجه شرایطی به‌وجود می‌آید که تعداد بیشتری از آن‌ها، حتی از آن‌ها که در قرنطینه خانگی هستند، منجر به فوت می‌شود. یا ممکن است آمار مبتلایان واقعی نبوده و بالاتر از ارقام اعلام شده است. در هر دو صورت تشدید اقدامات لازم است به‌ویژه در حالت اول که باید مراقبت‌ها را زیادتر کرد و در صورت نیاز به بستری اقدام نمود.

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام
captcha