نیمه شعبان، یک جشن بین ادیانی است
کد خبر: 3890147
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵

نیمه شعبان، یک جشن بین ادیانی است

یک مدرس حوزه و دانشگاه، با بیان این‌که «نیمه شعبان» یک جشن بین مذاهب و ادیان مختلف است، گفت: تمامی ادیان و مذاهب دنیا به وجود منجی عالم بشریت اعتقاد دارند و می‌توان گفت که نیمه شعبان روز «بزرگداشت منجی عالم بشریت» است.

تمامی ادیان و مذاهب به وجود منجی عالم بشریت اعتقاد دارندحجتالاسلام رسول برگی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که خصایل امام زمان(عج) شبیه به خصایل انبیاء بوده است، گفت: مادر ایشان، نرجس خاتون همانند مادر حضرت موسی(ع) هیچ یک از علائم بارداری و حمل بار را نداشتند؛ همانند حضرت عیسی(ع) و حضرت یحیی(ع) که در سنین کودکی به نبوت رسیدند، امام زمان(عج) نیز در کودکی به عنوان امام شیعیان برگزیده شد.

وی با بیان این‌که «نیمه شعبان» یک جشن بین مذاهب و ادیان مختلف است، گفت: تمامی ادیان و مذاهب دنیا به وجود منجی عالم بشریت اعتقاد دارند و می‌توان گفت که نیمه شعبان به عنوان روز «بزرگداشت منجی عالم بشریت» است، زیرا در تمام کتب آسمانی از وجود یک منجی با نام‌های متفاوتی یاد شده که مصداق آن‌ها حضرت مهدی(عج) است.

حجت‌الاسلام برگی، افزود: در کتاب انجیل آمده که «پس شما نیز مستعد باشید زیرا در زمانی که گمان نمی‌کنید پسر انسان خواهد آمد» و در اوستا، کتاب زرتشتیان آمده که «منصور قیام خواهد کرد» که منظور از پسر انسان و منصور همان منجی عالم بشریت است؛ هم‌چنین دین هندو و یهود و حتی وهابیت نیز به این امر اعتقاد دارند.

این کارشناس مسائل مذهبی، ادامه داد: با وجود این‌که امام زمان(عج) هم‌نام پیامبر اکرم(ص) هستند اما نام مشترک این منجی در دین اسلام و بین شیعه و سنی، مهدی(عج) است.

وی با بیان این‌که در اهل سنت حداقل ۴۰ جلد کتاب شناخته شده در خصوص امام زمان(عج) نوشته شده است، گفت: در کتاب «مسند» احمد بن حنبل روایت شده که پیامبر(ص) فرموده‌اند: اگر در این دنیا فقط یک روز مانده باشد، خداوند تعالی آن روز را آن‌قدر طولانی می‌کند تا بقیة‌الله(عج) ظهور کند.

حجت‌الاسلام برگی با اشاره به این‌که روز ولادت امام زمان(عج) مصادف با روز جهانی مستضعفان است، اظهار کرد: خداوند در آیه پنج، سوره قصص فرموده است: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ؛ و خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دست‏ شده بودند منت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] گردانيم و ايشان را وارث [زمين] كنيم». حضرت مهدی(عج) سبب توسل بین آسمان و زمین و خالق و مخلوق است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی، در خصوص اعمال نیمه شعبان، اظهار کرد: بر اساس گفته امام باقر(ع)، شب نیمه شعبان، در کنار شب قدر جزو برترین شب‌ها است و خداوند در این شب فضل و رحمت خود را بر مردم می‌بخشد به طوری که خداوند سوگند یاد کرده که در این شب هیچ سائلی با دست خالی از درگاهش بازنمی‌گردد.

وی با بیان این‌که در این شب، ۱۲۴ هزار پیامبر به انتظار میلاد امام زمان(عج) بودند، گفت: تقرب به درگاه خدا و شب زنده‌داری با نماز، دعا و استغفار، باعث تخفیف گناهان، می‌شود؛ امام سجاد(ع) فرموده است: هر کس این شب را تا صبح به عبادت بپردازد، در زمانی که قلب مردم بمیرد و نتواند نیکی و بدی را از هم تشخیص دهند، قلب آن عبادت‌کننده نخواهد مرد.

حجت‌الاسلام برگی، ادامه داد: خواندن انواع دعاهایی به نقل از امام صادق(ع)، پیامبر(ص) و به خصوص دعای کمیل که در کتاب مفاتیح‌الجنان آمده و صلوات خاصه که هر روز خوانده می‌شود نیز جزو اعمال شب نیمه شعبان است.

این مدرس حوزه و دانشگاه، در خصوص دلیل غیبت امام زمان(عج)، بیان کرد: خداوند، ۱۱ نور منور و اختر تابناک را برای رهایی و نجات بشریت از خفقان و ظلمت را به سوی ما فرستاد اما قدر آن ۱۱ نور را ندانستیم و تک تک آن بزرگواران به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: خداوند وجود حضرت بقیةالله(عج) را در پس پرده غیبت قرار داد تا مردم قدر ایشان را بدانند و عقلشان کامل شود؛ چرا که بر اساس روایتی از امام صادق(ع)، روزی که عقل‌ها کامل و آرزوهای مردم در شأن بشر باشد، امام زمان(عج) ظهور خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha