اندیشه مهدویت؛ اصل مشترک تمام ادیان آسمانی
کد خبر: 3890224
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
یادداشت/

اندیشه مهدویت؛ اصل مشترک تمام ادیان آسمانی

اعتقاد به ظهور منجی جهانی در آخر الزّمان تئوری مختص به مکتب شیعه نیست، بلکه از اصول مشترک پذیرفته شده همه ادیان آسمانی است.

اندیشه مهدویتاندیشه مهدویت و اعتقاد به ظهور یک منجی جهانی در آخرالزّمان مورد انتظار و اندیشه و تئوری مختص به مکتب شیعه نیست، بلکه تمام فرق اسلامی و حتّی مورد اتّفاق و اصول مشترک پذیرفته شده همه ادیان آسمانی است. اعتقاد به ظهور یک منجی و مصلح کلّ جهانی در ضمیر مکاتب غیر آسمانی هم یک تراژدی جدّی است.

وعده حکومت صالحان بر روی زمین به قامت خلقت در منابع ادیان مختلف و مکاتب آسمانی داده شده است و در آخرین نسخه هدایت‌بخش و دستورالعمل آسمانی قرآن به کرّات آمده و خاتم سفیران هدایت الهی، پیامبر اسلام بشارت ظهور منجی موعود را در روایات کثیری داده است.

«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: أَ لَا أُبَشِّرُكُمْ‏ أَيُّهَا النَّاسُ‏ بِالْمَهْدِيِّ، قَالُوا: بَلَى. قَالَ: فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَبْعَثُ فِي أُمَّتِي سُلْطَاناً عَادِلًا وَ إِمَاماً قَاسِطاً يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً، وَ هُوَ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِ وَلَدِيَ الْحُسَيْنِ، اسْمُهُ اسْمِي وَ كُنْيَتُهُ كُنْيَتِي».

موضوع اندیشه مهدویّت یک اصل فراادیانی، قومی و ملّیتی است جهان هر چه فراتر رود بیشتر تشنه منجی موعود است. در دنیای کنونی سرزمین تفتیده افکار و ارواح بشری تشنه نزول رحمت و لطف الهی مهدی موعود است. این همه ظلم و فساد گسترده سازمان‌یافته بین‌الملی و مظلوم‌کشی در دنیا و تضییع حقوق ملت‌ها نشان دوری بشر از اخلاقیات و معنویات حاکم بر جامعه و رفتارهای فردی و اجتماعی است. انسان عاری از معنویت و باورهای اعتقادی و عدم توجّه به توحید و مبدأ اصل خلقت و معاد باعث سرکشی و لجام گسیختگی می‌شود و به مرحله سرمستی و طغیان و خودخواهی به جای خداخواهی می‌رسد، «إِنَّ‏ الْإِنْسانَ‏ لَيَطْغى‏».

وجود معصوم به‌عنوان حبل‌الله المتین و عروة‌الوثقی إلهی و مانع انحراف بشر از ریل حقیقی عبودیّت و انسانیّت می‌شود تا بشر لجام پادشاهی قلمرو وجود خویش را به شیطان متمرد نسپارد، انسانی که بخاطر فقدان روح تقوا و معنویت و بندگی الهی آماده می‌شود کلّ دنیا را فدای امیال و نفسانیّت حیوانی خود کند؛ چرا که ما در دنیای کنونی شاهد این همه جنگ‌افروزی و تولید تسلیحات کشتار جمعی هستیم که بخاطر منافع پلید، انسان و انسانیّت را به مسلخ برده‌اند تا جاییکه قالب سازمان‌های جهانی اسیر نفسِ یک فرد و جریان یا گروه سرکش شده است.

امام خمینی(ره) با طرح تئوری تشکیل حکومت اسلامی در زمان طاغوت و با ایجاد آن و صدور انقلاب به اقصی نقاط جهان و در امتداد آن رهبری معظّم انقلاب با اندیشه جهان‌بینی توحیدی و سکانداری حکیمانه و ایجاد یک جبهه مقاومت جهانی فهم حکومت جهانی امام زمان(عج) را برای عموم جهانیان شبیه‌سازی و تسهیل فرمودند تا با اتّکال و اعتصام به قدرت لایزال الهی، پرچم جهانی مقاومت به دست صاحبش رسیده باشد؛ لذا امروز دنیا از هر روز دیگری بیشتر تشنه وجود منجی مصلح و مهدی موعود است.

یادداشت از حجت‌الاسلام عزالدین تقی‌زاده، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شبستر

انتهای پیام
captcha