توصیه‌های یک روانشناس در خصوص مشکلات روزهای کرونایی
کد خبر: 3890328
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴

توصیه‌های یک روانشناس در خصوص مشکلات روزهای کرونایی

روانشناس و مشاور خانواده، در خصوص مشکلات خانوادگی و تربیتی در ایام قرنطینه می‌گوید: در رویدادهای استرس زا افراد مشکلات روان شناختی پیدا می‌کنند و یا مشکلات نهفته آنها آشکار می‌شود و پذیرش این مسئله برای کودکان که در محدودیت‌هایی اعمال شده سهیم‌اند، سخت است.

توصیه‌های یک روانشناس در خصوص مشکلات کرونایییدالله آسانی، روانشناس و مشاور خانواده، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در خصوص مشکلات خانوادگی و تربیتی در ایام قرنطینه می‌گوید: در رویداد های استرس‌زا افراد مشکلات روان شناختی پیدا می‌کنند و یا مشکلات نهفته آنها آشکار می‌شود و پذیرش این مسئله برای کودکان که در محدودیت‌هایی اعمال شده سهیمند، سخت است.

وی گفت: کودکی که نصف روز خود را در مهد، مدرسه یا کلاس‌های آمورشی بود و به نحوی هیجان خود را تخلیه می‌کرد اکنون دچار محدودیت شده و از این وضعیت خسته و بی حوصله می‌شود و خانواده‌ها باید با ایجاد برنامه‌های متنوع، کودک خود را به آرامش دعوت کنند.

کودکان از منبع ترس دور شوند

آسانی افزود: خانواده‌ها باید کودک خود را از استرس بیماری کرونا دور کنند، کودکان تا وقتی متوجه منبع ترس نشوند، تحریک به اضطراب نمی‌شوند و واکنش چندانی از خود بروز نمی‌دهند.

این روانشناس، به تضعیف ارتباطات بین فردی اشاره کرده و می‌گوید: ما سال‌ها شاهد فاصله گرفتن ارتباطات خانوادگی بودیم، پدر و مادرانی که شاید به خاطر مشغله زیاد، زمان زیادی را صرف فرزندان خود نمی‌کردند ولی اکنون این ایام بهترین زمان است که والدین حضور فیزیکی در جمع خانواده را تمرین کنند، کودکان بیشترین نیاز به توجه عاطفی در خانواده دارند.

بازی‌های خانگی جمعی

به گفته وی فرصت قرنطینه خانگی را برای ایجاد ارتباط عاطفی مغتنم می‌شماریم، ولی در مورد مدیریت این مسئله در داخل خانواده‌ها، مشکل داریم، در خانه باید فعالیت‌هایی انجام گیرد که کسالت و رخوت از بین برود، این موضوع با بازی‌های جمعی و خانوادگی تا حد زیادی فضا را تلطیف می‌کند.

این مشاور امور خانواده اضافه می‌کند: کودکانی که بیش فعال هستند و یا مشکلات رفتاری دارند، باید به نحوی انرژی آنها تخلیه شود؛ به جای بازی‌های کامپیوتری که در تمرکز فرد اختلال ایجاد می‌کند می‌توان با آشپزی، سفالگری، نقاشی، بازی‌های خانگی با حضور همه اعضای خانواده هم کودک را سر گرم می‌کند و هم ارتباط عاطفی که کودک از طرف خانواده نیاز دارد، تامین می گردد.

آسانی همچنین به افزایش ایجاد اختلاف بین زوجین اشاره کرده و می‌گوید: در دوران قرنطینه، ساعات تماس زوج ها و مدت زمان تعامل آنها با یکدیگر بیشتر است، اگر امروز تنش‌های روانی وجود دارد، بخشی از مسائل مربوط به وضعیت اقتصادی است. اینکه مردم باید در خانه بنشینند، بخشی از آنها تحت تاثیر فشارهای اقتصادی قرار می‌گیرند؛ در قرنطینه خانگی، اعضای خانواده‌ها کنار هم در خانه‌ها هستند، میزان ارتباطات و تماس‌ها بین آنها بیشتر می‌شود و ایجاد ارتباط عاطفی نیز بیشتر می شود.

عدم پیگیری آمار مرگ و میر از رسانه‌ها

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات نادرست زیادی درباره بیماری کرونا در حال انتشار است، گفت: باید آمار رسمی را از صدا و سیما و رسانه‌های معتبر دنبال کرد ولی نه اینکه مدام آمار مرگ و میر و ابتلا را پیگیری کنیم، هر قدر منشا ترس را دنبال کنیم، فشار روانی را بالا می‌رود و باعث وحشت می‌شود این وحشت اگر به کودکان منتقل شود، وضعیت روانشناسی آنها به هم می‌ریزد.

وی معتقد است: مشاوره‌های روانشناختی همیشه راه گشا است مردم وقتی با مشکل مواجهند با تماس سریع با مشاور روانشناس می‌توانند راهکار بگیرند و فشار عصبی را کم کنند تا مانع از ایجاد اختلاف شوند.

انتهای پیام
captcha