کرونا؛ تلنگری برای تأمل
کد خبر: 3891219
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶

کرونا؛ تلنگری برای تأمل

استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، گفت: جنبه‌های منفی کرونا به‌عنوان بیماری درجای خود، اما تلنگری است برای تفکر و تأمل، به ویژه برای انسان‌هایی که غرق در عیش و نوش و خوشگذرانی بودند.

کرونا تلنگری است برای کسانی که غرق در عیش و نوش بودندحجت‌الاسلام یعقوب قاسمی خویی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: به طور کلی در دنیا شر مطلق نداریم، یعنی هر شری که وجود دارد، نسبی است و هرچه در جهان و عالم هستی لباس وجود پوشیده و هستی یافته است، با درنظر گرفتن اینکه منبع هستی خدا هست، جنبه خیر دارد.

وی گفت: بلا و ابتلا به معنای امتحان است. امتحان الهی برای شکوفایی استعداد و ظهور باطن افراد است و در دوران دفاع مقدس جنگ و کشتار بود، اما به هرحال باعث پختگی، تجربه و قدرت شد.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، اظهار کرد: جنبه‌های منفی کرونا هم به‌عنوان بیماری درجای خود؛ اما تلنگری است برای تفکر و تأمل برای انسان‌ها به ویژه انسان‌هایی که غرق در عیش و نوش و خوشگذرانی بودند. امام سجاد(ع) می‌فرمایند: خدایا نمی‌دانم هنگام بیماری، شکرگزار بیماری باشم یا برای سلامتی! سلامتی باعث می‌شود که انسان، خدا را بندگی کند و وظایفش را به درستی انجام دهد و بیماری هم باعث آمرزش قصورات و تقصیرهای گذشته می‌شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه تبریز، ادامه داد: از دید یک انسان موحد، بیماری هم برای انسان فرصتی است برای خودسازی و تعالی روح و شخصیت انسان.

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما کرونا چه تأثیری در مناسبات دینی و معرفت@شناختی جامعه ایجاد می‌کند؟ گفت: این بیماری موجب تعطیلی نماز جمعه و نماز جماعت شده است. مردم حسرت می‌خورند که چقدر فرصت داشتیم و نماز جماعت می‌رفتیم همین مسئله موجب شوق بیشتری می‌شود و قدر آن‌ها را بیشتر می‌دانند. همین حسرت با آرزوی اینکه این شرایط دوباره پیش بیاید، در انسان شوقی مضاعف برای بندگی و عبادت‌ها ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، همچنین در پاسخ به این سؤال که دین علاوه بر تأکید به رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی، چه راهکارهای مدون دیگری برای برون‌رفت از بحران موجود، دارد؟ افزود: به طور کلی مردم در کنترل بیماری کرونا نقشی اساسی دارند و با اجرای دستورات، این بیماری کنترل می‌شود و در کنار این دعا و ارتباط قلبی با خداوند برای آرامش و جلوگیری استرس و نگرانی نيز لازم است.

انتهای پیام
captcha