بلاها استعدادهای بالقوه را به فعلیت می‌رسانند
کد خبر: 3892258
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶

بلاها استعدادهای بالقوه را به فعلیت می‌رسانند

امام جمعه شبستر با بیان این که حکمتی در شیوع بیماری کرونا وجود دارد، گفت: بلاها موجب می‌شود که استعدادهای بالقوه انسان به فعلیت برسد.

حکمتی در بیماری کرونا وجود داردحجت‌الاسلام سیفعلی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: ممکن است آثار اعمال انسان بر خودش برگردد، آثار اعمال یا شخصی است که امروزه رعایت نمی‌کنند و به بیماری مبتلا می‌شوند و یا اجتماعی است که جامعه و یا خانواده‌ای را آلوده می‌کنند.

وی با استناد به آیه 65 سوره عنکبوت «فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ؛ هنگامی که سوار بر کشتی شوند، خدا را با اخلاص می‌خوانند و غیر او را فراموش می‌کنند؛ امّا هنگامی که خدا آنان را به خشکی رساند و نجات داد، باز مشرک می‌شوند!»، ادامه داد: انسان‌ها اگر متوجه شوند و خوب یاد بگیرند، می‌توانند برای همیشه خدا را بخواهند، نه فقط آن زمانی که گرفتار هستند! در زمان گرفتاری همه خدا را می‌خواهند و می‌گویند به خدا پناه می‌بریم!

وی کرونا را یک امتحان الهی دانست و با استناد به آیه 155 سوره بقره «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛ و بی تردید شما را به چیزی اندک از ترس و گرسنگی و کاهش بخشی از اموال و کسان و محصولات نباتی یا ثمرات باغ زندگی آزمایش می‌کنیم»، ادامه داد: این بلاها موجب می‌شود که استعدادهای بالقوه انسان به فعلیت برسد.

حجت‌الاسلام محمدزاده در پاسخ به این سؤال که به نظر شما کرونا چه تأثیری در مناسبات دینی و معرف‌شناختی جامعه ایجاد می‌کند، اظهار کرد: اجتماعات به‌صورت فکری و قلبی برگزار می‌شود و جلسات رسمی با بهره‌گیری از ویدئوکنفرانس و فضای مجازی انجام پذیرفته است. انسان‌ها می‌توانند در هر شرایطی مناسبت‌های فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی، اجرایی، دفاعی و امنیتی را برای خود داشته باشند.

امام جمعه شبستر، در پایان ضمن بازگویی راهکارهای برون‌رفت از این بحران، تأکید کرد: مردم باید توجه بیشتری به ذکر و دعا و مناجات‌ها داشته باشند و باید دقت شود که در هر شرایطی خودمان را آماده‌تر و محکم‌تر در مقابل این نوع بلایا قرار دهیم و به خدا پناه ببریم و توصیه‌های متخصصان در بحث سلامت جامعه و رعایت نظافت شخصی و جامعه و همچنین فاصله‌گذاری به طور حتم در کنترل بیماری تأثیرگذار است.

انتهای پیام
captcha