روزه در اسلام یا صیام، عملی است که انسان از اذان صبح تا اذان مغرب از چیزهایی که روزه را باطل میکند خودداری کند. روزه از آداب مذهبی است که برای معتقدان بهعنوان وسیلهای برای تقرب به خداوند، آمادگی برای مراسم مذهبی، پالایش بدن در راستای درک امور معنوی، کفّاره تخطی از مقررات مذهبی و عزاداری برای انسانهای درگذشته کاربرد دارد.
زیربنای همه این کاربردهای روزه، تمایل انسان به پدیدآوردن شرایط جسمی و روانی اغلب از نوع زاهدانه است که وسیلهای برای ارتباط میان بنده با خدای خود ایجاد میکنند و در نتیجه جایگاه نیازهای معنوی را اعتلا بخشیده و خواستههای مادی را کوتاه میکنند. افزایش اراده و نیز ایجاد حسّ شفقت نسبت به نیازمندان از ارزشهای روزه بهشمار میآیند. روزه ماه رمضان از ستونهای دین اسلام شمرده میشود و بر همه مسلمانان بالغ، عاقل و سالم واجب است در این ماه روزه بگیرند.
این باور گسترده که روزه گرفتن بخصوص در ماه رمضان مناسبترین راه برای پاک کردن گناهان است، باعث شده قوانین روزه به شکل محکمی رعایت شود.
حجتالاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، اظهار کرد: هدف از روزه این است که انسان باتقوا و با اعتقاد شود و اگر تقوا تثبیت شود، انسان اتصال یافته و برای 11 ماه شارژ میشود.
وی با استناد به آیه 183 سوره بقره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» بیان کرد: در این آیه میخوانیم: ای اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید.
حجتالاسلام اکرمی، ادامه داد: اگر انسان 30 روز تمرین خوبی داشته باشد و مواظب زبان و دهان و چشم و گوش خود باشد، در این 30 روز تقوا نهادینه و تثبیت میشود.
امام جمعه سراب، یادآور شد: در خطبه شعبانیه میخوانیم: گرسنه میمانید تا به یاد گرسنگی قیامت باشید. تشنه میشوید تا به یاد عطش و تشنگی روز قیامت باشید.
حجتالاسلام اکرمی، روزه را برای صحّت بدن مفید دانشت و تأکید کرد: روزه از نظر مادی و معنوی برای انسان مفید است و به طور کلی روزه را برای صحت بدن و سلامی روح و جسم بسیار مفید میدانند.
حجتالاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجبشیر در گفتوگو با ایکنا، از آذربایجان شرقی اظهار کرد: حدقل خیر و منفعت روزه، تقویت تقوای انسان است که بالاترین دستاورد روزه تلقی میشود.
وی روزه را سنت عمومی خداوند دانست و افزود: روزه سنت دائمی و عمومی خداوند و یک دستور واجب خدایی و الهی است.
وی با استناد به آیه 184 سوره بقره «أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ ۚ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» بیان کرد: در این آیه میخوانیم: چند روز معدودی را باید روزه بدارید! و هرکس از شما بیمار یا مسافر باشد تعدادی از روزهای دیگر را روزه بدارد و بر کسانی که روزه برای آنها طاقتفرساست؛ همچون بیماران مزمن، و پیرمردان و پیرزنان، لازم است کفّاره بدهند: مسکینی را اطعام کنند؛ و کسی که کارِ خیری انجام دهد، برای او بهتر است؛ و روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید».
حجتالاسلام شربیانی، ادامه داد: خدای متعال غنی مطلق و بی نیاز است و به روزه بندگان خود نیازی ندارد.
وی با اشاره فرموده امام رضا(ع) افزود: ایشان میفرمایند: روزه بگیرید تا به یاد گرسنهها باشید. خداوند هیچ دستوری را صادر نمیکند، مگر در آن دستور مصلحتی باشد.
انتهای پیام