قرآنی‌ترین کار رسانه ملی تعطیلی سیما و صدای قرآن/ دلایل بی‌توجهی به مطالبات رهبری را ریشه‌یابی کنیم + فیلم
کد خبر: 3899085
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
نقد صریح فعال رسانه‌ای از جامعه قرآنی /

قرآنی‌ترین کار رسانه ملی تعطیلی سیما و صدای قرآن/ دلایل بی‌توجهی به مطالبات رهبری را ریشه‌یابی کنیم + فیلم

یکی از فعالان قرآنی و رسانه‌ای کشور با تأکید یر اینکه قرآنی‌ترین کار صدا و سیما تعطیل کردن شبکه قرآن و رادیو قرآن است، به مطالبات مقام معظم رهبری و بی توجهی مسئولان قرآنی به آن اشاره کرد و گفت: ۵۷ درصد مطالبات مقام معظم رهبری طی ۶۳ دیدار با جامعه قرآنی در حوزه اصلاح رفتار بوده اما مسئولان قرآنی تنها به مناسبات لفظی که کمتر از ۱۰ درصد است؛ اکتفا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا یزدان‌طلب

به گزارش ایکنا، برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی صبح امروز، ۲۶ اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا یزدان‌طلب، از فعالان عرصه قرآن و رسانه به منظور بررسی مطالبات قرآنی مقام‌ معظم رهبری و اجرای مهدی قصری‌زاده، سردبیر خبر قرآنی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

یزدان‌طلب در ابتدای صحبت‌هایش با موضوع «کاربردی شدن قرآن در زندگی»، گفت: این سال‌ها واژه‌هایی همچون فعال قرآنی، فعالان و جامعه قرآنی و ... را ساختیم و توانستیم قرآن کریم‌ را که مظهر رحمت عام الهی بود و متعلق به همه مردم است، تقلیل به یک اقلیت دهیم که فعالیت خاصی در حوزه قرآن کریم انجام می‌دهند و آن هم‌ مناسبات لفظی است. اینها قطعا جزء جامعه قرآنی هستند، اما همه آنها نیستند؛ ما اگر آمده‌ایم واژه‌ای را جعل کردیم، یعنی با دست خود مانعی برای ورود توده مردم ایجاد کردیم.

وی با اشاره به اینکه شبکه قرآن، شبکه قاریان قرآن است، گفت: شبکه‌ای که پربیننده‌ترین برنامه آن تلاوت‌های درخواستی باشد، کارگر، کارمند، دکتر و مهندس نمی‌دانند، کدام قاری، تلاوت بهتری داشته است تا درخواست دهند. علاقه‌مندی به تلاوت، مورد علاقه قاری قرآن است و همین‌ مشخص‌ می‌کند، مخاطب شبکه، قاریان قرآن هستند. شبکه قرآن به آن معنایی که بتواند با آحاد جامعه ارتباط برقرار کند، نداریم، لذا شبکه قرآن یک شبکه تخصصی برای قاریان قرآن است.

مسابقات قرآن صرفاً برای خواص است

یزدان‌طلب با تأکید بر اینکه اولین‌ گام برای خروج از این وضعیت، گسترده کردن دایره فعالان قرآنی به دایره بزرگ‌تری با نام دوست‌داران قرآن است، گفت: چرا فضایی که در عترت وجود دارد با فضای قرآن قابل مقایسه نیست؟ فضای عترت بسیار باز است و یک نفر می‌تواند با حضور در هیئت، سوار این کشتی شود، اما در قرآن اگر‌ مسابقاتی برگزار می‌کنیم، حتما یا باید قاری باشد و یا حافظ قرآن و در این حوزه باید مهارتی داشته باشد تا ورود پیدا کند. یک خانم خانه‌دار یا دکتر و کارگر و ... اگر بضاعتی در آن مهارت نداشته باشند، باید چه کار کنند؟ و کجای این داستان قرار می‌گیرند؟ به نظر می‌رسد اتفاقی که در این سال‌ها افتاده باعث شده تا توده مردم مانعی برای حضور خود در این فعالیت‌ها ببینند.

یزدان‌طلب اظهار کرد: قرآن کریم به گونه‌ای ارائه شده است که انگار برای قشر خاصی با یک سری ویژگی‌های ظاهری آمده است و آنها اجازه ورود دارند و کسی که این ویژگی‌ها را ندارد به خود اجازه حضور نمی‌دهد؟ هر ساله قاریان قرآن محضر مقام‌ معظم رهبری می‌روند و حدودا ۶۳ دیدار انجام شده و ما محتوای این مطالب را تحلیل کردیم و پیشنهاد دادیم تا برگزارکننده‌ها در این محفل و در واقع ویترین از یک روزنامه‌نگار قرآنی، از یک هنرمند قرآنی، از یک‌ کارگردان قرآنی دعوت کنند، اما کسی را در این محفل نمی‌بینیم. این می‌تواند به راحتی اتفاق بیفتد. اگر‌ این اتفاق بیفتد ویترین ارائه شده با آن چیزی که اتفاق می‌افتد، متفاوت خواهد بود. اما هیچ کجا این فعالیت‌ها به رسمیت شناخته نشده است و جا دارد در این دیدارها جمع متکثری را شاهد باشیم.

۵۷ درصد سخنان رهبر انقلاب؛ در حوزه اصلاح رفتار و کاربردی‌سازی مفاهیم قرآن

این فعال قرآنی و رسانه‌ای در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: بسیاری می‌گویند محتوای دیدار اخیر مقام معظم رهبری با قرآنیان متفاوت بوده است، من می‌گویم اتفاقا متفاوت نبوده است. به این‌ معنا که مقام معظم رهبری در طول دیدارها نزدیک به ۵۷ درصد فرمایشات خود را در حوزه اصلاح رفتار و کاربردی‌سازی مفاهیم بیان کرده‌اند. ۱۴ درصد در مورد مناسبات لفظی بوده و به طور خاص در مورد حفظ قرآن نیز حدود 8 یا ۹ درصد بیانات داشته‌اند. این موارد بررسی شد و مورد مطالعه قرار گرفت و جملات تفکیک شده است تا نوک پیکان مطالبات معظم‌له را به دست بیاوریم. اما آنچه از مناسبات لفظی در عرصه فعالیت‌های قرآنی می‌بینیم، گویی معظم‌له تنها از مناسبات لفظی مطالبه دارند، در صورتی که اینگونه نیست و اتفاقا برعکس است. مقام معظم رهبری در سال ۵۳ که هنوز، انقلاب رخ نداده بود در مسجد امام حسن(ع) مشهد، بحثی را آغاز می‌کنند و در ۳۰ شب ماه مبارک رمضان، قبل از هر بحث، خلاصه آن را در بین حاضران پخش می‌کردند، این برگه‌ها بعدها به همت انتشارات صهبا، تبدیل به جزوه‌ای کوچک به نام طرح کلی «اندیشه‌های اسلام در قرآن» شد.

وی افزود: این داستان می‌گذرد تا در همین یک دهه اخیر این آقایان در حال مطالعه روزنامه، مصاحبه‌ای از آقای سیدمرتضی سادات‌فاطمی را می‌بینند که در آن از ضبط صحبت‌های مقام‌معظم رهبری در آن جلسات صحبت کرده و این کتاب پیاده شده فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۵۳ است و ما الان در سال ۱۳۹۹ قرار داریم. آنچه امسال از معظم‌له شنیدیم، اولا متفاوت نیست و بخشی از منظومه فکری و مطالبه ایشان بوده است. این مطالبه از طرف ایشان مطالبه جدی و بخشی از منظومه فکری ایشان بوده است، اینکه علاقه‌مندی مسئولان ما مناسبات لفظی است و اساساً تبحر آنها مناسبات لفظی است چیز دیگری است.

کار شورای عالی قرآن چیست؟

وی با ذکر این‌ ضرب‌المثل که گندم از گندم بروید جو ز جو، گفت: ما می‌آییم در یک اقدام، شخصی که مسئول جامعه قرآنی شهر مشهد بوده است را به عنوان مسئول شورای عالی قرآن صدا و سیما معرفی می‌کنیم. کار این شورا چیست؟ سیاست‌گذاری قرآنی برای تمامی صدا و سیما انجام می‌دهد، نکته اولی که وجود دارد این است که این شورا در حد شبکه قرآن تقلیل پیدا کرده و هیچ کجا ورودی از این دوستان در سریال‌ها، در مسابقات فوتبال، در برنامه عصر جدید و ... مشاهده نمی‌کنید، در حالی که قرآن برای همه این موارد، حرف و پیام دارد. یکی از پیشنهاداتم به دوستان که در قالب یک طرح و به عنوان یک‌ موتور تولید محتوای قرآنی بود، این بود که به جای اینکه بگوییم فلان شخص به شبکه قرآن بیاید و فلان شخص نیاید، یا چرا شال بر روی دوش می‌اندازد و ... یک موتور تولید محتوا داشته باشیم که مضامین را فرآوری کند و به دست تولیدکننده برساند.

یزدان‌‌طلب با تأکید بر اینکه با ظرفیت‌های تمدنی خودمان تعارف نکنیم، اظهار کرد: ما یک افق داریم که تمدن نوین اسلامی است، یا دست خود را بالا ببریم و بگوییم چنین حرفی زده نشده است یا اینکه از ظرفیت‌های خودمان که قرآن کریم باشد به بهترین نحو استفاده کنیم. فرمایشات مقام معظم رهبری کاملا صریح و شفاف است و نیاز به تأویل ندارد. امسال، معظم‌له رسما وارد شدند و مصداق گفتند.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که باید این فرآوری را انجام دهد، خودش تصدی‌گری می‌کند و نمایشگاه قرآن برپا می‌کند، در صورتی که نمایشگاه قرآن را باید به مردم واگذار کند. وزارت ارشاد باید زیرساخت را تسهیل کند تا مردم بتوانند فعالیت کنند. هفته پیش در فضای مجازی دیدم معاونت قرآن و عترت، همانند نوآوری سازمان دارالقرآن یک پیج را در فضای مجازی مدیریت می‌کند، به ایشان گفتم شأن شما سیاست‌گذاری است نه عملیات، آن هم یک‌ کار بسیار ضعیف و ناچیز. توجه بیش از حد به مناسبات لفظی باعث شده تمامی صندلی‌ها هم توسط آنها تصرف شود. من ارادت و احترام خاصی برای مسئول شورای عالی قرآن، قائل هستم، اما کسی که برای رسانه سیاست‌گذاری می‌کند نمی‌گویم برنامه‌سازی کرده باشد، اما حداقل باید یک روزنامه دیواری منتشر کرده باشد، مخاطب را بشناسد وگرنه به طور طبیعی آن کسی که روی این صندلی می‌نشیند، همان را انجام می‌دهد که تخصص اوست، یک قاری را آوردیم و شبکه قرآن هم قرائت پخش می‌کند. شما کسی بیاورید که هنر بفهمد آن وقت سراغ برنامه‌ساز می‌رود و به برنامه‌ساز می‌گوید چگونه یک‌ مضمون قرآنی در برنامه استفاده شود، وقتی این اتفاق نیفتد در شبکه قرآن حرف‌های قشنگ شنیده می‌شود، در شبکه ورزش ادای شهروند افغانستانی را درمی‌آوریم و در شبکه‌های سیاسی دیگر انواع توهین‌ها و تهمت‌ها را می‌بینیم.

یزدان‌طلب با تأکید بر اینکه قرآنی‌ترین کار صدا و سیما می‌تواند تعطیلی شبکه قرآن و رادیو قرآن باشد، گفت: شبکه‌های تخصصی از دیگر ظرفیت‌های رسانه و شبکه‌ها رفع تکلیف کرده است. نسبت شبکه قرآن با ظرفیت کلی رسانه از نظر بودجه و سخت‌افزار و ... یک اتاق خلوت است.

مطالبات اصلی رهبر انقلاب فراموش شده است

این فعال قرآنی و رسانه‌ای بیان کرد: برخی آقایان بسیار حرفه‌ای هستند و پشت بیانات و مطالبات مقام معظم رهبری پنهان می‌شوند. یک بخش را می‌گیرند و بقیه را رها می‌کنند، درست است معظم‌له مطالبه ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته است، اما قبل از این مطالبه، ۵۷ درصد صحبت‌های ایشان در حوزه اصلاح رفتار بوده است، چه می‌شود که آن ۱۰ درصد را می‌بینیم، اما این ۵۷ درصد اصلاً دیده نمی‌شود. کسی که فریادهای مقام معظم رهبری را توجیه می‌کند و رسماً دغدغه چیز دیگری دارند. ۱۰ سال است بر سر ادغام اتحادیه‌های مؤسسات کار می‌کنند و هنوز نتوانسته‌اند کاری انجام دهند!

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به گوشه‌ای از فعالیت‌های خود در عرصه قرآن اشاره کرد و گفت: در ابتدا باشگاه دوستداران قرآن را طراحی کردیم تا در فضای مجازی فضایی فراهم شود که همه مردم رغبت کنند و حضور یابند و آنها را به تولید محتوای قرآنی دعوت کنیم. منظور ترتیل و قرائت صرف نیست و فضاهای دیگر هم هست.

جامعه قرآنی محدودتر خواهد شد

وی در پایان اظهار کرد: چون فعالیت‌های قرآنی، مسئله‌محور نیست، حاکمیت هم اصلا ضرورتی احساس نمی‌کند به آن بودجه اختصاص دهد. به عنوان مثال ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه می‌دهد در ازای آن مطالبه می‌کند چه کاری می‌توانی انجام دهی؟ آیا می‌توانی پرونده‌های دادگاه را از ۱۵ میلیون به پنج میلیون برسانی؟ یک دهه است که شعار کشور اقتصادی است، طی این ۱۰ سال از جامعه قرآنی یک صدا بیرون نیامد، انگار قرآن برای اقتصاد حرفی ندارد، مسئله‌محور نبودن یعنی این. احساس من این است اگر تغییر ریل انجام نشود به زودی جامعه قرآنی محدودتر از همیشه خواهد شد. این در حالی است که مردم قرآن را دوست دارند و به آن عشق می‌ورزند چرا که به آن نیاز دارند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۰۲:۲۴
2
0
این بنده خدا مسئله اش بودجه و پوله....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۱۴:۰۱
مسئول سازمانی که نیست که اینگونه می گویید. حرفهای ایشون حرفهای خیلی از افراد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۰۴:۵۹
0
1
سلام علیکم
درود بر این عزیز که صادقانه و شجاعانه وضعیت وخیم فعالیت های قرآنی را نترسیم کردند.
اشکال در سیستم های مدیریتی است که به شدت فرسوده و بی انگیزه و غیر علمی و ظاهرگرایانه است.

با نام قرآنی هر اتفاقی بیافتد هیچکس نقد نمی شود.
تا کی ؟!!!
پرویز اسلامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۰۹:۰۸
0
1
با سلام. با نظر آقای یزدان طلب کاملا موافقم. بنده ادعیه و مناجات خوان هستم و با ردیفهای آوازی تا حدودی آشنا هستم و توانایی اجرا در صدا و سیما را دارم. چندسال پیش هم پیگیر شدم اما بی فایده بود، گفتند باید شورای عالی قرآن شما را معرفی کند. شورای عالی قرآن هم از بین قاریان و مداحان مطرح گزینش میکند؛ لذا منصرف شدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۱۴:۰۲
خیلی از اساتید مطرح و اهل فن هستند که اذان های خوبی گفتند اما اجازه پخش به آنان نمیدهند
قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۱۰:۰۴
0
1
با سلام و سپاس از دوستان ایکنا و آرزوی قبول طاعات.

حق مطلب با این مصاحبه ادا شد.
حقیقتا آنچه درد جامعه ما هست را ایشان به صراحت گفته است.
امیدواریم بابی برای تغییرات جدی باز شود یا حداقل تلنگری برای برخی باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۲۲:۵۰
0
1
سلام و عرض احترام
با سپاس از گرامیان خبرگزاری ایکنا
تقاضا دارم در راستای کاربردی سازی هر چه بیشتر مفاهیم نظری و و مضمونی قصه های قرآن جهت خلق آثار هتری در حد توان تان گفتگو ها، درس گفتارها و یا پرونده هایی حول محور «سینمای دینی» با تاکید بر مبانی قرآنی و اسلامی از قبیل مولفه های فیلم دینی، فرم در فیلم دینی، فیلم های دینی در سینمای ایران و سیر تحول آنها(از فیلم های روستایی مثل رنگ خدا تا فیلم های با مظاهر مدرن مثل خیلی دور، خیلی نزدیک، البته اگر این فیلم ها را دارای صبغه دینی می دانید)،کارکرد سینمای دینی، چگونگی گنجاندن مفاهیم معنوی در فیلم، عوامل عدم مقبولیت و تدافع مخاطب در پذیرش پیام های فیلم دینی، چالش دهه شصت بین مرتضی آوینی و آقای بهشتی در باب فیلم های معناگرا و شاعرانه و ... تدارک ببینند که برای کسانی که در شهرستان هستند و علاقمند به این موضوعات و مباحث هستند ان شاا... مفید باشد.
captcha