احدی نمی‌تواند شبکه‌های قرآنی را تعطیل کند / خاتمه دادن به شیوه بی‌اعتنایی به نظریات کارشناسان
کد خبر: 3899326
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
عباس سلیمی تأکید کرد:

احدی نمی‌تواند شبکه‌های قرآنی را تعطیل کند / خاتمه دادن به شیوه بی‌اعتنایی به نظریات کارشناسان

پیشکسوت قرآنی کشور در پاسخ به اظهارات یکی از فعالان عرصه قرآنی مبنی بر تعطیل کردن شبکه‌های قرآنی رسانه ملی، گفت: اصولاً چنین‌ حقی و اجازه‌ای و چنین‌ اختیار و‌ قدرتی برای احدی در سرتاسر عالم وجود ندارد.

به گزارش ایکنا، برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی روز گذشته، ۲۶ اردیبهشت‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا یزدان‌طلب، از فعالان عرصه قرآن و رسانه، به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

یزدان‌طلب در این برنامه با بیان نقد‌های صریحی از مجموعه مدیریت امور قرآنی کشور به ویژه شورای عالی قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... با تأکید بر اینکه قرآنی‌ترین کار صدا و سیما تعطیل کردن شبکه قرآن و رادیو قرآن است، به مطالبات مقام معظم رهبری و بی‌توجهی مسئولان امور قرآنی اشاره کرد و گفت: ۵۷ درصد مطالبات معظم‌له طی ۶۳ دیدار با جامعه قرآنی در حوزه اصلاح رفتار بوده، اما مسئولان امور قرآنی فقط به مناسبات لفظی، که کمتر از ۱۰ درصد است، اکتفا کرده‌اند.

رسانه ملی به ویژه شبکه‌های قرآنی؛ ثمره مجاهدت‌ها و خون شهیدان

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ ضمن بیان ضرورت توجه و رسیدگی به انتقادات سازنده حجت‌الاسلام یزدان‌طلب در عرصه مدیریت امور قرآنی کشور به نقد طرح موضوع تعطیل کردن رسانه‌های قرآنی پرداخت و گفت: بنده اکثر قریب به اتفاق نقطه‌نظرات ایشان را دلسوزانه و قابل بحث و بررسی می‌دانم. اما ایشان در گفت‌وگوی اخبار قرآنی روز گذشته، راه‌حلی برای رفع موانع ارائه دادند و آن هم این بود که بهترین کار قرآنی رسانه ملی، تعطیل کردن شبکه‌های قرآنی است! بنده این مطلب را تأیید نمی‌کنم و اصولاً چنین حق، اجازه، اختیار و قدرتی برای احدی در سرتاسر عالم وجود ندارد؛ چراکه نباید فراموش کنیم که دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه‌های گوناگون از جمله بحث رسانه ملی که اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد، به ویژه شبکه‌های قرآنی اعم از رادیو قرآن، رادیو تلاوت، رادیو ترتیل، شبکه قرآن سیما و حتی رادیو معارف، سرمایه‌های ملی و ثمره خون شهیدان سرافراز و نتیجه جان‌فشانی یک ملت، تلاش هزاران متخصص و کارشناس متعهد و فرزندان این سرزمین و کارکنان دلسوز سازمان صدا و سیما بوده و این‌ها ساده و ارزان به دست نیامده که با یک پیشنهاد و تصمیم یک مدیر، قابل برچیدن باشد.

وی ادامه داد: همین نکاتی که ایشان در سخنان خود مطرح کردند، از طریق همین آنتن شبکه قرآن و معارف سیما به اطلاع عموم رسید. اگر بنا باشد ما این‌ها را تعطیل کنیم که همین اقدام ایشان نیز منتفی بوده و عملی نخواهد بود. ضمن اینکه باز هم منطقی به نظر نمی‌رسد که پیشنهاد تعطیلی اولین و تنها رادیوی قرآنی را مطرح کنیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی افتتاح شده است. لذا این قسمت کار را بنده نمی‌پسندم و به جای آن معتقدم که باید این شبکه‌های قرآنی با اقتدار و با انگیزه، کارها و فعالیت خود را ادامه دهند.

اصلاح ساختار مدیریتی شبکه‌های قرآنی و بازنگری در مأموریت‎‌های محوله

عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم افزود: البته چند کار در این زمینه باید صورت گیرد که ممکن است صراحتاً در برخی بیانات ایشان نبوده، اما مفاهیم باید منطبق باشد. ازجمله کارهایی که به نظر می‌‎سد شبکه‌های قرآنی می‌توانند آن‌ها را همراه با فعالیت خود در دستور کار خود قرار دهند، اصلاح ساختار مدیریتی شبکه‌های یاد شده، بازنگری در مأموریت‎‌های محوله، تجدید نظر در برخی برنامه‌های جاری، خاتمه دادن به روش عدم اعتنا به نظریات کارشناسان مجرب، استفاده از تجارب صاحب‌نظران قرآنی دلسوز در کشور اعم از علما، اساتید دانشگاه و آحاد قرآنی کشور، نقد برخی اقدامات شورای عالی قرآن سازمان صدا و سیما و ... است.

پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: این فعالیت‌ها می‌تواند با اتخاذ تدابیر هوشمندانه‌ای که با هدف بهره‌برداری بهینه از ظرفیت موجود شبکه‌های قرآنی در راستای اجرای اوامر الهی، رهنمودهای پیامبر عظیم‌الشأن(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و همچنین، تحقق منویات امام راحل(ره) و پاسخ به مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام می‌شود، تداوم داشته باشد نه اینکه این شبکه‌های قرآنی تعطیل شود.

نظرات دلسوزانه حجت‌الاسلام یزدان‌طلب بررسی شود

وی ضمن تأکید بر ضرورت بقا و تقویت شبکه‌های قرآنی و حتی حمایت بیشتر از این شبکه‌ها از سوی مدیران سازمان صدا و سیما، بیان کرد: البته می‌توان ابعاد مختلف نظریات دلسوزانه و مفید حجت‌الاسلام یزدان‌طلب را در جلسات کارشناسی که با حضور خود ایشان، مدیران و نمایندگان تمامی شبکه‌های قرآنی، مدیران قرآنی کشور که مسئولیت دارند، اساتید و صاحب‌نظران و پیشکسوتان قرآنی، نمایندگان حوزه علمیه قم و ... که می‌تواند حتی به میزبانی خبرگزاری ایکنا برگزار شود، بررسی کرد.

مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: براساس رهنمودی که امیر مؤمنان(ع) در رابطه با بحث آثار و برکات هم‌اندیشی و تضارب آرا مطرح فرمودند: «اضربوا بعض الرأی ببعض یتولّد منه الصواب! به رایزنی و تضارب آرا بپردازید تا از رهگذر آن، اندیشه درست و استوار متولد شود»، می‌توان با بررسی ابعاد مختلف این موضوع به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کرد.

قدردانی از ورود دیگر شبکه‌های رسانه ملی به فعالیت‌های قرآنی

سلیمی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما انتقاداتی که در برنامه گفت‌و‌گوی جمعه اخبار قرآنی صورت گرفت به دلیل کم‌کاری شبکه‌های مختلف رسانه ملی در رابطه با پرداختن به امر قرآن صورت گرفته است؟ گفت: مراد از جامعه قرآنی تنها قاریان و حفاظ نیستند، بلکه جامعه قرآنی ایران یک ملت 85 میلیون نفری هستند و تمامی آحاد ملت در هر جایگاه و با هر توان و استعدادی، قرآنی هستند. البته امسال شبکه‌های مختلفی مانند شبکه‌های یک، پنج، مستند و ... به موضوعات قرآنی ورود کردند که این موضوع امر مطلوبی است.

در اطلاق عنوان جامعه قرآنی بازنگری کنیم

وی با بیان اینکه تمامی شبکه‌های رسانه ملی باید در رابطه با پرداختن به موضوع قرآن تنها به پخش تلاوتی دو یا سه دقیقه‌ای تقطیع‌شده بسنده نکنند، افزود: البته بخشی از نقدی که در رابطه با شورای عالی قرآن صدا و سیما وجود دارد، به همین موضوع برمی‌گردد. امروز قطعا اگر با مدیران شبکه‌های رادیو و تلویزیونی در این رابطه صحبت کنیم، می‌گویند که ما اختیاری نداریم، یعنی اینطور نیست که بتوانند به عنوان فعال مایشا این کار را انجام دهند یا سلایق و افراد مختلف را بیاورند. ما باید حتما در این حلقه‌ای که از سوی برخی برای اطلاق عنوان جامعه قرآنی تعریف شده، بازنگری کنیم و آن را وسعت دهیم.

سلیمی بیان کرد: نقطه نظر بنده راجع به این مطلب است که کسی نباید در این نظام در مورد تعطیل کردن آنتن و رسانه قرآنی راهکار ارائه دهد؛ چراکه این به معنی پاک کردن صورت مسئله است. شبکه‌های مختلف در رابطه با اجرای قانون اساسی، مطالبات شهیدان بزرگوار و کسانی که برای دین زحمت کشیدند، مسئولیت دارند و باید به وظایف خود در قبال قرآن عمل کنند؛ چراکه همه ما در این زمینه مسئول هستیم.

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه ما با کسی مناقشه و دعوا نداریم، اظهار کرد: جلسه‌ای که بنده بدان اشاره کردم که خبرگزاری ایکنا می‌تواند با حضور صاحب‌نظران در این رابطه برگزار کند، می‌تواند به صورت خیلی پخته و با حضور نمایندگانی از روابط عمومی صدا و سیما، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، سازمان دارالقرآن، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، اعضای اتحادیه مؤسسات قرآنی و ... برگزار شود تا همگی ما که قصد داریم خود را قرآنی مطرح کنیم، بدانیم که آیا به این نقطه از رشد و درایت اجتماعی رسیده‌ایم که گرد هم بنشینیم و راجع به موضوعی که مربوط به قرآن است، با اصول و گفتمانی که در قرآن و روایت آمده، صحبت کنیم؟ حتما در این جلسات، دلایل و نظرات مختلف مطرح می‌شود و نتیجه‌گیری مطلوب نیز انجام خواهد شد.

وی در ادامه در رابطه با نگاه کمّی که حجت‌الاسلام یزدان‌طلب در رابطه با مواجهه نهادهای قرآنی با سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند و انتقادات وی به عدم رسیدگی به مطالبات حقیقی معظم‌ له گفت: البته نقد بنده نسبت به تعطیلی آنتن‌های قرآنی است و غیاباً حکمی صادر نمی‌کنم. ایشان حتی اگر این آمار و درصدها را ارائه نمی‌داد نیز باید گفت که به صورت اجمالی همینطور است. این همه پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع)، امام(ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با سبک زندگی قرآنی تأکید دارند که قرآن باید در زندگی مردم جاری و ساری شود، موضوع بسیار مهمی است که مسئولان قرآنی باید بدان بپردازند. فرمایش پیامبر اکرم(ص) که فرمودند «اقْرَؤوا القرآنَ و اعْمَلوا بهِ» و نیز سخن گوهربار امیر مؤمنان(ع) نیز که فرمودند «مَن قَرَأ القرآنَ ولم يَعمَلْ بهِ حَشَرَهُ اللّهُ يَومَ القِيامَةِ أعمى» ناظر بر همین حقیقت است. اگر امروز تناقضات رفتاری متعدد در رابطه با ارتباط ما با قرآن وجود نداشت، حتما پیامبر(ص) در قیامت از ما شکایت نمی‌کرد که «يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا». منتهی این‌ موارد فقط به رادیو قرآن و شبکه قرآن برنمی‌گردد. اگر می‌خواهیم منصفانه و دقیق حرف بزنیم باید اشاره کنیم که ریشه تمامی این موارد در سیاست‌گذاری‌ها، قانون‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، دیدگا‌ه‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ما است و همگان مسئول هستند. بنده اصلا دیدگاه حجت‌الاسلام یزدان‌طلب در این زمینه را رد نمی‌کنم و تنها به قسمت مربوط به تعطیل کردن رسانه‌های قرآنی گله دارم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بشیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۱۱:۵۸
1
0
سلام علیکم
خب درست فرموده اند دیگه.
وقتی مسئولان قرآنی ما برای تصاحب پست به جان هم افتاده اند و با بازی های خودشان قرآن را به مسخره گرفته اند تعطیلی حداقل کاری است که باید بشود تا شأن قرآن عزیز حفظ شود .
وقتی برای یک ادغام سالها مسئولان نمی توانند کاری بکنند تعطیلی خیلی بهتر هست دیگه.
وقتی قرآنی های ما فقط حرف فقط حرف فقط حرف فقط حرف می زنند و هییییچ خبری از قاطعیت و..... نیست تعطیلی بهتره دیگه
چه خوب فرمود قرآن عزیز که همین قوم باعث محجوریت قرآن عزیز شده اند.
پاسخ ها
نذیر
| Germany |
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۱:۴۲
آقا بشیر سلام
منصفانه نیست که خلط مبحث کنیم ...
ادغام مؤسسات ربطی به رادیو قرآن و شبکه قرآن نداره ......
اگه منظور شما سازمانها و نهادهای مرتبط با این سیاست گذاریها و تصمیم گیریهاست با نظر شما موافقم .
captcha