راه‌های رسیدن به خدا از منظر قرآن
کد خبر: 3901839
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

راه‌های رسیدن به خدا از منظر قرآن

اگر به راه‌هايی كه آدميان برای شناخت خداوند در پيش می‌گيرند، دقت كنيم، می‌توان گفت هر انسانی راهی مخصوص به خود دارد و هركس او را به گونه‌ای می‌يابد و می‌شناسد.

راه‌های رسیدن به خدا از منظر قرآن وصول الی‌الله، مهم‌ترین دغدغه هر مؤمنی است و آن را اصلی‌ترین هدف زندگی خود می‌داند. اگر به راه‌هايی كه آدميان برای شناخت خداوند در پيش می‌گيرند، دقت كنيم، می‌توان گفت هر انسانی راهی مخصوص به خود دارد و هركس او را به گونه‌ای می‌يابد و می‌شناسد. از اين ديدگاه راه‌های شناخت خدا بی‌شمار است.

درست است كه راه‌های رسيدن به خدا و حقيقت متعدد است، اما چهارچوب كلی و محور اصلی اين راه‌ها متعدد نيست، بلكه یک صراط مستقيم در كار است. چهارچوب كلی اسلام است و تنها حول اين محور اصلی است كه از راه‌های گوناگون می‌توان به خدا رسيد.

انسان نیایشگر با انتخاب نزدیک‌ترین و شایسته‌ترین راه ارتباطی با آفریدگار هستی، خود را در معرض رحمت‌ها و برکات حضرت حق قرار می‌دهد. او با عبور از مقدمات و شرایط پر پیچ و خم زندگی مادی، دست به دعا بلند کرده و در هر شرایط و زمانی خود را به قدرت لایزال جهان آفرینش عرضه می‌کند و به راحتی با معبود خود به گفت‌وگو می‌پردازد.

ایکنا آذربایجان شرقی، در رابطه با راه‌های رسیدن به خدا از منظر قرآن گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام جواد حاجی‌زاده، امام جمعه اهر و حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش داشته است که در ادامه می‌خوانید:

انسان محتاج عبادت خداوند

حجت‌الاسلام جواد حاجی‌زاده، امام جمعه اهر، اظهار کرد: خداوند نیاز به عبادت ما ندارد، بلکه ما محتاج به عبادت او هستیم که با بندگی او به نعمت‌های جاودان نائل شویم. انسان باید برای رسیدن به خدا نسبت به پرودگار متعال معرفت و شناخت پیدا کند.

حجت‌الاسلام حاجی‌زاده با استناد به آیه 56 سوره ذاریات «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند!»، ضمن بازگو کردن راهکاری بنیادین برای وصول به خدا گفت: اراده و انگیزه انسان نیز برای وصول به خدا راهکاری بنیادین است. پیروی از انبیا و اولیا که راه رسیدن به خدا را رفته‌اند، الگوی بسیار خوبی است.

حجت‌الاسلام حاجی‌زاده، از لزوم به یاد خدا بودن در تمامی حالات گفت و تأکیدکرد: در هیچ آموزه‌ای دینی سراغ نداریم که خداوند از دیگران خواسته باشد به او توجه کنند تا با منفعت بی‌نیازی خداوند ناهمگون باشد، بلکه آنچه در قرآن یا در برخی از روایات وارد شده، آن است که انسان در تمامی حالات باید به یاد خدا باشد.

شهادت به یگانگی خدا

حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش، نیز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: یکی از راه‌های تقرب به خدا کلمه اخلاص و شهادت به یگانگی خداست عبودیت و الوهیت مخصوص ذات پروردگار است و انسان مؤمن باید هرگونه شرک و بت‌پرستی را نفی و کارها را فقط برای او انجام دهد، زیرا غیر خدا ارزش آن را ندارد که معبود انسان قرار گیرد.

وی انسان را مظهر خدا دانست و افزود: انسان مظهر خدا است و کمال او هم در همین مظهریت است. انسان به هر مقدار که استعدادهای الهی خویش را شکوفا کند به خدا نزدیک‌تر می‌شود و به هر مقدار که به خدا نزدیک می‌شود از کمال و سعادت بیشتری برخوردار خواهد شد.

امام جمعه بخشایش با استناد به آیات اول و دوم سوره مومنون «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ؛ به راستى كه مؤمنان رستگار شدند، همانان كه در نمازشان فروتنند» ضمن بازگو نکردن راهکارهای رسیدن به قرب الهی ادامه داد: رسیدن به قرب الهی و شکوفایی استعدادها، تنها در ظرف عبودیت و پرستش امکان‌پذیر است و در خارج از حوزه دین و عبودیت خداوند، چیزی جز فلاکت و شقاوت در انتظار انسان نیست.

امام جمعه بخشایش با اشاره به مهم‌ترین وظیفه یک مسلمان یادآور شد: سیر و سلوک انسان به سوی خداوند، مهمترین و اساسی ترین وظیفه یک مسلمان است که با عزم و اراده‌ای استوار و کوششی پی گیر انجام پذیر است.

وی با اشاره به فرموده امیرمؤمنان علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند «بهترین چیزی که به وسیله آن می‌توان به خدا نزدیک شد ایمان به خدا و پیامبر اوست، زیرا ریشه اصلی حرکت‌های سازنده و مثبت، ایمان است».

انتهای پیام
captcha