صلح پایدار در افغانستان در گرو اجرای صحیح توافقات بین طالبان و کابل است
کد خبر: 3907760
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
تحلیلگر مسائل افغانستان در گفت‌وگو با ایکنا:

صلح پایدار در افغانستان در گرو اجرای صحیح توافقات بین طالبان و کابل است

به نظر طاهر محمود آزاد، تحلیلگر مسائل افغانستان، در صورت توافق بین دولت افغانستان و طالبان و اجرای صحیح مفاد آن می‌توان امید داشت که بعد از سال‌ها درگیری در افغانستان، صلح پایدار به وجود آید.

پس از توافق صلح بین طالبان و آمریکا، انتظار می‌رفت که روند صلح در افغانستان با پیشرفت مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان سرعت بیشتری به خود بگیرد و سرانجام این کشور بعد از سال‌ها درگیری داخلی، رنگ صلح را ببیند.

با این همه و برخلاف انتظارات، خشونت‌ها در افغانستان و حملات طالبان به نیروهای دولتی افغانستان ادامه پیدا کرد، در حالی که افزایش ناامنی در افغانستان می‌تواند به شدت بر ثبات و صلح در خاورمیانه و جنوب آسیا تأثیرگذار باشد.

طاهر محمود آزاد، تحلیلگر مسائل نظامی و دارای مدرک دکترا از گروه مطالعات استراتژیک و هسته‌ای دانشگاه دفاع ملی اسلام‌آباد پاکستان، تحقیقات بسیاری درباره امنیت هسته‌ای و تروریسم انجام داده و در حال حاضر عضو گروه مطالعات جنگ در کالج کینگ لندن(King College) است.

آزاد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد ادامه حملات تروریستی طالبان در افغانستان و چشم‌انداز برقراری توافق صلح بین این گروه و دولت افغانستان تصریح کرد: این بستگی به نحوه آغاز مذاکرات دولت افغانستان با طالبان دارد؛ طالبان ملاحظات و نگرانی‌های خاص خود را دارد. با این حال، مذاکره بعد از مدتی بین دو طرف پیش خواهد رفت.

وی در خصوص علت اینکه طالبان و دولت کابل هنوز به توافق جامع برای صلح نرسیده‌اند، گفت: در هر دو طرف مقررات و محدودیت‌هایی وجود دارد اما این اختلافات در آینده‌ای نزدیک حل خواهد شد و هر دو برای منافع بهتر افغانستان کار می‌کنند؛ در صورت توافق بین دولت افغانستان و طالبان و اجرای صحیح آن می‌توان امید داشت که بعد از سال‌ها درگیری در افغانستان، صلح پایدار در این کشور به وجود آید.

این تحلیلگر مسائل نظامی درباره نقش همسایگان افغانستان مانند پاکستان و ایران در برقراری صلح در این کشور بیان کرد: پاکستان نقش بسیار مهمی در توافق صلح میان ایالات متحده و افغانستان ایفا کرده و ثبات در افغانستان به نفع پاکستان هم است. ایران نیز این توافق صلح را پذیرفته و آن را آغاز دوران جدیدی در افغانستان می‌داند.

وی در پاسخ به چرایی علت مذاکره آمریکا با افغانستان برخلاف شعار‌های دولت این کشور مبنی بر مذاکره نکردن با تروریست‌ها با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت: این تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نیروهای خود از افغانستان بود. هر دو طرف، ایالات متحده و طالبان، تلاش‌های گسترده‌ای را برای پایان دادن به جنگ انجام دادند. هدف اساسی این توافق عقب‌نشینی معنی‌دار و خروج نیروهای آمریکایی و اطمینان از این است که افغانستان به پناهگاهی امن برای تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد.

این تحلیلگر مسائل نظامی این نظر را مبنی بر اینکه با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان به یک نیروی امنیتی تحت حمایت ایالات متحده (مانند بلک واتر) برای مبارزه با داعش و القاعده تبدیل خواهد شد، رد کرد و گفت: این برداشت کاملاً اشتباه است. بلک واتر گروهی متشکل از آدمکش‌هاست که  به خاطر پول در جهت اهداف سیاسی دیگران تلاش می‌کند. از طرف دیگر، طالبان گروهی متشکل از پناهجویان افغان است که علیه نیروهای خارجی می‌جنگد. درست است که طالبان علیه داعش و سایر گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان می‌جنگد اما آنها دستورالعمل‌های ایالات متحده یا دولت دیگری را دنبال نمی‌کنند و به تنهایی با این نیروها می‌جنگند.

آزاد در پایان در مورد آینده سیاسی افغانستان با توجه به تحولات اخیر اظهار کرد: اگر هر دو طرف طالبان و دولت کابل صادقانه توافق‌نامه صلح را رعایت کنند، قطعاً افغانستان شاهد امنیت و توسعه خواهد بود. از همه مهم‌تر، دولت فعلی در افغانستان نیز باید همکاری کند. افغان‌ها بسیار متعهد و ملتی بسیار شجاع هستند که طی چند دهه گذشته با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده‌اند.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha