اهمیت رعایت آداب امر به‌ معروف و نهی از منکر / بی‌تفاوتی آفت دین است
کد خبر: 3907797
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷

اهمیت رعایت آداب امر به‌ معروف و نهی از منکر / بی‌تفاوتی آفت دین است

مدیر مؤسسه نهج‌البلاغه خراسان شمالی با بیان اینکه بی‌تفاوتی آفت دین است، گفت: در حال حاضر در امر‌ به‌ معروف و نهی از منکر این بی‌تفاوتی وجود دارد که یکی از علت‌های اثربخش نبودن این مسئله نیز رعایت نکردن آداب امر به‌ معروف و نهی از منکر است.

اهمیت رعایت آداب امربه‌معروف و نهی از منکرحسین حیدرپور، مدیر مؤسسه نهج‌البلاغه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه امر به‌ معروف ونهی از منکر دارای فرآیند است و باید در راستای این فرآیند تمام افراد جامعه بسیج شوند، اظهار کرد: امر به‌ معروف و نهی از منکر جزئی از دین و نوعی سربازی خداوند محسوب می‌شود که یکی از روش‌های آن غیر مستقیم است و اگر اینگونه نباشد به طور قطع طرف مقابل جبهه می‌گیرد و مؤثر نیست.

وی با تأکید بر اینکه دین برون‌سپاری شده است، اظهار کرد: خداوند دین را در اختیار انسان‌ها قرار داده است و نگهداری و حفاظت از آن را به انسان‌ها واگذار کرده است. بی‌تفاوتی آفت دین است و در حال حاضر در امر‌ به‌ معروف و نهی از منکر این بی‌تفاوتی وجود دارد که یکی از علت‌های اثربخش نبودن این مسئله نیز رعایت نکردن آداب امر به‌ معروف و نهی از منکر است.

حیدرپور ادامه داد: نیروهای انتظامی آخرین مرحله امر به‌ معروف و نهی از منکر هستند، اما در حال حاضر مراحل اولیه فرآیند را فراموش کرده‌ایم و از پایان به اول این فرآیند را انجام می‌دهیم که نتایج آن نیز در جامعه ملموس است. خانواده و دوستان به دلیل اینکه روابط صمیمانه‌ای دارند، نقش آنان نیز در امر به‌ معروف و نهی از منکر بسیار با اهمیت است و به طور قطع باید با شخصی که می‌خواهیم او را امر به‌ معروف و نهی از منکر کنیم، ارتباط دوستانه‌ای داشته باشیم در غیر این صورت نتیجه لازم را به دست نمی‌آوریم. اگر در زمستان فریاد بزنیم که درختان برگ دهید، به طور قطع درختان برگ نمی‌دهند چون شرایط آن فراهم نیست و در امر به‌ معروف و نهی از منکر نیز همینگونه است اگر شرایط و زیرساخت آن ایجاد نشود، اثربخش نیست.

حیدرپور با تأکید براینکه امر به‌ معروف و نهی از منکر باید جریان‌دار باشد، تأکید کرد: اگر شخصی را در خیابان مشاهده کنیم که بدحجاب است و در همان لحظه به او تذکر دهیم به طور قطع پاسخ خوبی نخواهیم گرفت و باید این مسئله جریان‌دار و از طرف افراد نزدیک به شخص باشد.

وی با تأکید براینکه انسان‌ها نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت شده‌اند، اظهار کرد: درحال حاضر نسبت به نابودی یکدیگر بی‌تفاوت شده‌ایم و این همان چیزی است که باید از آفت‌های آن نگران بود و به خصوص در امر‌ به‌ معروف و نهی از منکر باید تمام مردم احساس مسئولیت داشته باشند.

مدیرمؤسسه نهج‌البلاغه خراسان شمالی با بیان اینکه در امر به‌ معروف و نهی از منکر باید خانواده و جامعه با یکدیگر هماهنگ باشند، افزود: امربه‌معروف و نهی از منکر مختص به مسئله حجاب نمی‌شود و این نگرش باید تغییر پیدا کند.

22 هزار تذکر لسانی طی هفته گذشته

علیرضا مظاهری، فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی، نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، بیان کرد: بیش از ۲۲ هزار تذکر لسانی طی اجرای طرح امنیت اجتماعی در تمامی تفرج‌گاه‌های استان در هفته گذشته ارائه شده است.

وی ادامه داد: ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر باید فعالیت خود را گسترده‌تر کند و در کنار آنان نیز دستگاه‌های فرهنگی بیش از پیش در این حوزه ورود داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی در این حوزه جزء دستگاه‌های ۲۵ تا ۲۷ بوده اما همواره در عرصه عفاف و حجاب و احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر بیشترین میزان ورود و عملکرد را دارد، گفت: باید همه مردم به اجرای این فریضه الهی واقف باشند.

مظاهری با تأکید بر اینکه خانواده کوچکترین و مؤثرترین نهاد در حفظ ارزش‌ها و رعایت امور تأثیرگذار است، گفت: افراد در حریم خصوصی خود می‌توانند با هر شکل و ظاهری حضور یابند، اما در جامعه و در محیط‌های عمومی این امر امکان‌پذیر نیست، به طور مثال دخترانی که به سن بلوغ رسیده‌اند باید نسبت به رعایت حجاب و پوشش مناسب خود در مناطق عمومی اقدام کنند و تذکر پلیس به این افراد شاید به لحاظ تأثیرات روانی درست نباشد و به همین دلیل این موضوع باید از سوی خانواده به فرزندان منتقل شود.

انتهای پیام
captcha