گزینه‌های ایران برای پاسخ به تمدید احتمالی ممنوعیت تسلیحاتی
کد خبر: 3908273
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹

گزینه‌های ایران برای پاسخ به تمدید احتمالی ممنوعیت تسلیحاتی

ایالات متحده با همراهی همپیمان صهیونیستی‌اش و برخی کشورهای عربی برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی تقلا می‌کنند؛ امری که با مخالفت قاطعانه ایران، روسیه و چین همراه شده است. آیا تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران نتیجه خواهد داد یا خیر؟

به گزارش ایکنا، به نقل از العالم، ناظران تأکید دارند که توافق هسته‌ای بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است؛ لذا تنها مرجعی که می‌تواند ممنوعیت فروش سلاح به ایران را تمدید یا تحریم کند، شورای امنیت است.

ناظران عنوان کردند، برخی کشورهای از سیاست‌های وقیحانه آمریکا و اقدامات غیرقانونی‌اش مبنی بر تحمیل تحریم‌های تسلیحاتی و اقتصادی علیه ایران دوری می‌کنند.

به گفته ناظران، جمهوری اسلامی ایران اهرم‌های قانونی و مشروع زیادی دارد و می‌تواند اقدامات میدانی بیشتری انجام دهد از جمله 5 موردی که "حسن روحانی" رئیس‌جمهوری ایران ذکر کرد ولی تا کنون به دلیل امیدواری روحانی به دوری کشورهای اروپایی از سیاست‌های زورگویانه و قلدرمآبانه آمریکا، این گام‌های واکنشی برداشته نشده است.

آمریکا تلاش می‌کند که اینگونه وانمود کند ایران منبع بی‌ثباتی منطقه و جهان است، ولی جنبه وارونه چنین ادعایی را ایران با تحرکات دیپلماتیک خود نشان داده و چهره واقعی آمریکا و نقش مخرب آن در منطقه و نقض حقوق بشر و حاکمیت کشورها را برملا ساخته است.

برخی سیاسیون بر این باورند که در سایه ضعف آمریکا در نتیجه شیوع کرونا، اعتراضات فراگیر علیه نژادپرستی در این کشور و نیز سردرگمی برخی کشورهای اروپایی درقبال طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، فشارهای واشنگتن به اروپایی‌ها به منظور تسلیم شدن به خواسته‌اش مانند گذشته نتیجه‌بخش نیست.

آنها درباره حمایت اروپا از آمریکا در موضوع لغو تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی می‌گویند، اروپایی‌ها از توافق هسته‌ای دفاع می‌کنند؛ بند اول این توافق بر لغو تحریم تسلیحاتی علیه ایران بعد از 5 سال( 2020) تأکید می‌کند و آنها فقط در نتیجه فشارهای آمریکا، بند مذکور را نقض کنند.

خلاصه آنکه اگر آمریکا موفق شد موافقت 8 عضو را با تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران به دست بیاورد وتوی روسیه و چین آماده است؛ و این مشکل برای آمریکایی‌ها بسیار بزرگ‌تر است چرا که این وتو، کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان را در مضیقه قرار می‌دهد.

انتهای پیام
captcha