اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / تمرین فوسه‌خوانی + فیلم
کد خبر: 3908415
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
هنر تلاوت / 51

اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / تمرین فوسه‌خوانی + فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به اسلوب‌ و روش‌های عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط می‌شود. تمرین صدای فالستو یا فوسه‌خوانی یکی از این روش‌ها است که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، مجموعه آموزشی «هنر تلاوت» به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است. در ادامه مشروح پنجاه و یکمین جلسه این دوره آموزشی را می‌خوانید:

در این جلسه به موضوع صدای فالستو یا صدای زیر غیرطبیعی می‌پردازیم. گاهی برای دستیابی و اجرای نت‌های خیلی بالا که در محدوده صدای طبیعی ما نیستند، می‌توانیم با ایجاد تغییراتی در حنجره به این نت‌ها دست پیدا کنیم، البته با حالت غیرطبیعی که به آن صدای فالستو (به زبان ایتالیایی) یا فوسه‌خوانی گفته می‌شود.

صدای فالستو یا فوسه‌خوانی کاربردی در هنر تلاوت قرآن کریم ندارد. همچنین ممکن است که برخی از افراد صدای سر یا head voice را با صدای فالستو یک صدا درنظر بگیرند، ولی باید بدانند که این دو صدا کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند؛ چراکه در صدای سر یک سوم تارهای صوتی در ارتعاش هستند درصورتی که در صدای فالستو عملاً جدار داخلی تارهای صوتی به هیچ وجه مرتعش نمی‌شوند.

همانطور که اشاره شد، این صدا در هنر تلاوت قرآن کریم و حتی در موسیقی ایرانی نیز کاربردی چندانی ندارد و بیشتر در موسیقی غربی به ویژه در هنگام اجرای اپرا شنیده می‌شود. برخی از اساتید برای آموزش الحان مختلف به هنرجویان خود از فوسه‌خوانی بهره‌ می‌گیرند.

صدای فالستو یا فوسه‌خوانی یکی از تکنیک‌هایی است که می‌توان از آن برای گرم کردن صدا و نیز دستیابی به صدای صحیح و مطلوب بهره برد. هنرجویان می‌توانند برای دستیابی به نت‌های بالا از صدای فالستو استفاده کرده و آرام آرام به صدای طبیعی در این نت‌ها دست پیدا کنند.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار فیلم این جلسات آموزشی همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha