شتاب بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده از کرونا
کد خبر: 3909461
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷

شتاب بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده از کرونا

معاون اقتصادی استاندار مرکزی گفت: اعتراض صنوف آسیب‌دیده از کرونا در رابطه با نامناسب بودن عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مورد بررسی قرار گرفته است و لازم است بانک‌ها در پرداخت سرعت بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سعید فرخی، معاون اقتصادی استاندار مرکزی، امروز، ۱۸ تیر در کارگروه اشتغال استان گفت: با توجه به اینکه واحدهای آسیب‌دیده ناشی از کرونا تا پایان تیر فرصت ثبت‌نام جهت دریافت تسهیلات دارند؛ لذا دستگاه‌ها باید هرچه سریع‌تر نسبت به معرفی واحدها اقدام کنند.

وی در خصوص زمان پرداخت تسهیلات بیان کرد: بنابر نظر کارشناسی بانک‌ها، حداقل زمان پرداخت تسهیلات یک هفته است که تا هفته آینده ۲۷۷۲ فقره تسهیلات به واحدهای ثبت‌نامی پرداخت می‌شود. اعتراض‌ها و مشکلات در خصوص رقم تسهیلات، هفته آینده به معاون اقتصادی رئیس جمهور ابلاغ خواهد شد.

فرخی اظهار کرد: گلایه و اعتراض صنوف در رابطه با نامناسب بودن عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مورد بررسی قرار گرفته است و لازم است بانک‌ها در پرداخت سرعت بیشتری داشته باشند.

عملکرد پرداخت تسهیلات بانکی به صنوف آسیب‌دیده از کرونا قابل قبول نیست

محمدتقی آبایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه احتماعی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: طبق مصوبه کارگروه اشتغال استان، مقرر شده بود بانک‌های عامل، تسهیلاتی با نرخ ۱۸ درصد به واحدهای صنفی آسیب‌دیده ناشی از کرونا پرداخت کنند. با توجه به شرایط پیش آمده 5هزار واحد صنفی آسیب‌دیده از سوی مجمع عمومی اتاق اصناف به بانک‌های عامل معرفی شدند و لازم است بانک‌ها در جلسه آینده رقم پرداختی خود را اعلام کنند.

وی بیان کرد: هیئت دولت ۱۴ گروه شغلی را به‌عنوان مشاغل آسیب‌دیده از کرونا در نظر گرفته است که در زیرمجموعه این ۱۴ رسته یک میلیون واحد کسب و کار با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی موجود توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی شده که از این تعداد ۲۱ هزار واحد کسب و کار به استان مرکزی تعلق دارد.

آبایی اعلام کرد: رقم پیشنهادی دولت برای پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده ۴۴ هزار میلیارد تومان است که از این رقم ۶۵۱ میلیارد تومان با نرخ ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه مربوط به استان مرکزی است. تا به امروز ۱۴۷ هزار و ۹۰۰ واحد کسب و کار با اشتغال ۳۳۲ هزار و ۷۲۰ نفر در سطح کشور و ۲۷۷۲ واحد با ۵۳۶۴ نفر اشتغال در استان مرکزی در سامانه کارا ثبت نام کرده و به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی تصریح کرد: تاکنون عملکرد پرداخت تسهیلات، قابل قبول نبوده است و بانک‌های عامل در جلسه آینده کارگروه اشتغال گزارش خود را جهت پرداخت تسهیلات اعلام کنند. همچنین از مجموع ۲۱ هزار واحد کسب و کار، بیش از ۱۷ هزار واحد مربوط به رانندگان درون شهری و برون شهری است که 6 میلیون تومان تسهیلات برای این گروه در نظر گرفته شده ‌است.

آبایی افزود: تاکنون در سطح استان بیش از ۹ هزار نفر برای بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند که از این تعداد حدود هشت هزار نفر مشمول دریافت بیمه شدند و مشمولان مرتبط با بیماری کرونا، سهم اسفند و فروردین را دریافت کرده و سهم اردیبهشت نیز به زودی پرداخت می‌شود.

انتهای پیام
captcha