لزوم دوری از تعصب در برپایی هیئت‌های عزاداری در شرایط شیوع کرونا
کد خبر: 3914769
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶

لزوم دوری از تعصب در برپایی هیئت‌های عزاداری در شرایط شیوع کرونا

یک مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه در صورت برپایی هیئات حسینی با وجود شیوع کرونا، مشکلات زیادی به وجود می‌آید، گفت: نباید با نگاه متعصبانه به موضوع نگاه کنیم و بهتر است به خاطر حفظ سلامتی مردم به توصیه‌های بزرگان گوش فرا دهیم.

لازمه حرکت هیئات حسینی توجه به نظرات و توصیه‌های بزرگان استابراهیم رهبر، مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به شرایط کرونایی و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هیئات مذهبی، گفت: لازمه حرکت هیئات توجه به نظرات و توصیه‌های بزرگان است، فرمایشات رهبر معظم انقلاب فصل‌الخطاب است و در حقیقت مکتب عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت‌(ع) این است که به توصیه‌های بزرگان توجه کنند.

وی تأکید کرد: هیئات حسینی پای ثابت کارهای خیر هستند، اگر با وجود شیوع بیماری کرونا عزاداری‌ها مثل گذشته دایر باشند، مشکلات زیادی به‌وجود می‌آید. نباید با نگاه متعصبانه به موضوع نگاه کرد، هیچ منافاتی ندارد که به خاطر حفظ سلامتی مردم به توصیه‌های بزرگان گوش فرا دهیم.

این مداح اهل بیت(ع) با تأکید بر اینکه عزاداری در گریه کردن خلاصه نمی‌شود، ادامه داد: از عصر عاشورا تاکنون افراد بسیاری بوده‌اند که برای سیدالشهدا(ع) گریه کرده‌اند اما گریه همه مورد قبول واقع نشده است، باید بدانیم که چطور می‌شود این گریه‌ها را مقبول قرار دهیم.

رهبر‌‌ ادامه داد: متأسفانه برخی افراد با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، باعث می‌شوند نتیجه مورد نظر در خصوص بیماری کرونا بر عکس شود، هرگز نمی‌توانیم پاسخگوی از بین رفتن حیات یک انسان شویم و از هر کاری که باعث افزایش بیماران و در نتیجه ایجاد مشکل برای سایر مردم و کادر درمان می‌شود، باید اجتناب کنیم. بهتر است طبق فرموده‌های اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و همچنین توصیه رهبر معظم انقلاب عمل کنیم و سلامت یکدیگر را به خطر نیندازیم.

این مداح اهل بیت(ع) در واکنش به هجمه‌هایی که عده‌ای علیه هیئات حسینی بیان می‌کنند، گفت: این دسته از افراد همیشه بوده‌اند و مربوط به این ایام و شیوع کرونا نیست، همواره در مورد هیئات حسینی اظهار نظرهای خلاف واقع شنیده‌ایم. به یک جمله در رابطه با اعتقادات هیئتی‌ها اشاره می‌کنم و آن اینکه «النظافة من الایمان»، افرادی که در مسجد و حسینیه حضور پیدا می‌کنند، باید از روی اعتقاد و ایمان نظافت را رعایت کنند. البته با وجود اینکه بسیاری از افراد در این محل‌ها مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما متأسفانه بعضی از افراد نیز هستند که رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: بهتر است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و دیگران را نیز توصیه به این امر کنیم. هیئتی‌های قدیمی جمله معروفی دارند و می‌گویند کسی که به درستی وارد هیئت شود، موقع خروج نیز درست و پاک خارج می‌‌شود. متأسفانه تا زمانی‌که نگاه برخی افراد به هیئات درست نباشد، خروجی نیز خوب نخواهد بود و به همین دلیل به هیئات این هجمه‌ها وارد می‌‌شود.

رهبر با انتقاد از عدم رعایت بهداشت در برخی مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها، اظهار کرد: پروتکل‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود اما متأسفانه گاهی در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها این موارد رعایت نمی‌شود. متأسفانه گاهی نامناسب بودن وضعیت بهداشتی مراکز بهداشتی، این اماکن را به نقطه شیوع بیماری تبدیل کرده است. زمانی صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت روی مردم تأثیر می‌گذارد که خودشان عامل باشند.

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به نقش ویژه هیئت موکب‌العباس(ع) در بحث کمک مؤمنانه، بیان کرد: از روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا بسته‌های معیشتی، ماسک و مواد ضد‌عفونی‌کننده توزیع کرده‌ایم و هنوز نیز این کار ادامه دارد. از اولین شروع‌کنندگان این حرکت در سطح شهر بودیم، نشست‌های متعددی با شهردار و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار کردیم و به پاس زحمات کادر درمان از ایشان قدردانی مختصری انجام دادیم.

انتهای پیام
captcha