بوستان قرآن؛ نمودی از معماری اسلامی و فرهنگ ایرانی
کد خبر: 3916350
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷

بوستان قرآن؛ نمودی از معماری اسلامی و فرهنگ ایرانی

فرهنگسرای بوستان قرآن با دیوارهای آجری و نماهای دلنواز آن نمایشی از معماری ایرانی اسلامی بوده و فرصتی فرح بخش را برای فعالیت‌های فرهنگی فراهم آورده تا شهروندان جنوب غرب تبریز در فضای آن آرامش یافته و تجربه‌ای شیرین از فعالیت‌های اجتماعی را برای خود به یادگار داشته باشند.

بوستان قرآن؛ نمودی از معماری اسلامی و فرهنگ ایرانیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، فرهنگسرای بوستان قرآن با دیوارهای آجری و نماهای دلنواز آن نمایشی از معماری ایرانی اسلامی بوده و فرصتی فرح بخش را برای فعالیت‌های فرهنگی فراهم آورده تا شهروندان جنوب غرب تبریز در فضای آن آرامش یافته و تجربه ای شیرین از فعالیت های اجتماعی را برای خود به یادگار داشته باشند.

فرهنگسرای بوستان قرآن در خیابان جلالیه واقع شده و مامنی امن و پر نشاط برای شهروندان در هر رده سنی بوده و فرصت مهارت آموزی، تجربه فعالیت‌های اجتماعی، توجه به مسائل فرهنگی و مذهبی، تشکیل گروه‌های اجتماعی با هدف‌های مشخص آموزشی و تفریحی را فراهم آورده است.

این محل به لحاظ معماری، المان، وجود اثر هنری شاخص و فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی اجتماعی که در آن رقم می خورد، حائز اهمیت است.

سر درب رحل قرآنی

سر درب بوستان نمادی زیبا از یک رحل قرآن بوده و نمود بدرقه قرآنی در ورودی محوطه بوستان قرآن است که کلام الهی استقبال از قرآن آموزان را برای دعوت آنان به حق و قرآن و عترت در بردارد.

صراط مستقیم

با ورود به محوطه بوستان قرآن مسیر مستقیمی در قالب حوض آب فیروزه‌ای به عنوان صراط مستقیم طراحی شده که فرد را به داخل ساختمان مجموعه راهنمایی می‌کند.

المان پنج تن آل عبا

اشاره‌ای به حدیث کسا پیامبر اعظم (ص) دارد و یادآور این جمله حضرت است که «در روز قیامت قرآن و عترت در کنار حوض کوثر بر من نازل می شوند.» و به صورت شکل و طرح شمس محمدی که در معماری اسلامی نشانگر حضرت محمد (ص) است، بین دو المان اجرا شده است.

سکوی روباز نماز

در محوطه بوستان یکی دیگر از فضاهایی که بوجود آمده سکوی روباز نماز با هدف ترویج و تبلیغ نماز طراحی و احداث شده، تا بازدیدکنندگان و مراجعان و عموم مردم بتوانند از این مکان جهت ادای نماز استفاده کنند.

مسیر نهج البلاغه

در بخش دیگری از فضای محوطه این بوستان مسیرنهج البلاغه با ۲۶ پایه طراحی و ترسیم شده است، بطوری که در هر طرف ۱۳ پایه قرار دارد و روی هر پایه حکمتی از حکمت های نهج البلاغه درج شده و در انتها به آلاچیق آفرینش می رسد که دارای ۶ ستون است و به عنوان سته الایام بودن آفرینش جهان در نظر گرفته شده است.

مسیر قرآنی

مسیر قرآنی از ۳۰ پایه به نماد ۳۰ جزء قرآن مجید طرا حی و احداث شده و در روی پایه ها آیه هایی از قرآن کریم که جنبه ی آموزشی و تعلیمی دارند، درج شده است.

المان چهارده معصوم (ع)

از دیگر ویژگی‌های این محل وجود المان چهارده معصوم (ع) بوده که متشکل از ۱۲ پایه است و نام دوازده امام معصوم روی پایه‌ها حک شده است و در نهایت به امام زمان (ع) می رسد و اشاره به ظهور حضرت دارد.

هدف از طراحی این المان بدین معنی ست که دوازده امام با هم هستند و به هم پیوند دارند و در نهایت به شمسه محمدی که گویای پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) بوده، می رسند. در انتهای این مسیر آبنما و حوض بوده که نشان دهنده حوض کوثر و تداعی فاطمه زهرا (س) است.

هشت درب بهشت

این بوستان قرآنی پس از تجسم و ترسیم تمامی اعتقادات و اصول دین به هشت درب بهشت می رسد که بصورت نمادین، در دور تا دور محوطه ساخته شده است و راه های ورود به بهشت (بوستان قرآن) می باشد.

قرآن سنگی

از دیگر ویژگی‌های هنری و شاخصه‌های بوستان، وجود اثر هنری قرآن سنگی است. این اثر هنری نخستین قرآن سنگی بوده که توسط استاد داود زمانی آذر برروی ۹۷۷ سنگ یک سانتیمتری گرانیتی بانوک سوزن حکاکی شده است.

در این قرآن سنگی اول سوره‌های قرآن با آب طلا مزین شده وکل سوره‌های کتاب الهی در جمله بسم الله الرحمن الرحیم جمع شده است و افتخاری دیگر بنام تبریز در اوراق تاریخ رقم زده شده که نخستین قرآن سنگی جهان توسط عاشقان و دلباختگان قرآن و اهلبیت از دیار زر خیز آذربایجان ثبت شده است.

فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بوستان قرآن

بوستان قرآن فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی خود را در چند شاخه متفاوت پیگیری می کند. بخشی از این فعالیت‌ها با توجه به معماری و اسم این فرهنگسرا در قالب مذهبی و قرآنی بوده و توجه ویژه‌ای به این زمینه شده است.

در بخش دیگر فعالیت‌ها به فعالیت‌های فرهنگی و آموزش‌های شهروندی توجه کرده و مربیان فرهنگی با شیوه‌های آموزشی متفاوت سعی در انتقال مفاهیم و فرهنگسازی و تغییر خرده فرهنگ های نادرست اجتماعی را دارند.

در این فرهنگسرا همچنین به مسائل بهداشت روانی، فردی و سلامت جسمانی، آموزش های فنی و کامپیوتری، هنری، توانمندی بانوان و شکوفایی استعداد کودکان و نوجوانان توجه ویژه ای می شود.

بوستان قرآن از سوی دیگر با شیوع ویروس کرونا با توسعه فعالیت‌های خود به صورت مجازی و آنلاین توانست این برنامه ها را ادامه داده و نیازهای فرهنگی و روحی شهروندان را در این مقطع زمانی خاص تامین کند.

انتهای پیام
captcha