جامعه امروز نیازمند ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است
کد خبر: 3916389
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵

جامعه امروز نیازمند ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

مدیرکل بنیاد شهید و امرو ایثارگران البرز با تأکید براینکه جامعه امروز نیازمند ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، گفت: بیشتر برنامه‌ها باید در راستای روشنگری جوانان باشد.

جامعه امروز نیازمند ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است / جوانان را فراموش نکنیم

به گزارش ایکنا از البرز، سلیمان رستمیان، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز، 23 مردادماه در نخستین نشست «قرارگاه فرهنگی ایثار و شهادت» استان البرز، گفت: فرهنگ ایثار و شهادت در بطن خود با همراهی مردم در طول ۱۴۰۰ سال گذشته تاکنون مسیر خود را طی ‌است.

وی افزود: جامعه امروز نیازمند ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است و آینده این کشور در ابعاد جغرافیای سیاسی و فرهنگی و اندیشه سیاسی بستگی به ترویج این فرهنگ دارد.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت‌های مردمی، گروه‌ها و تشکل‌ها و همچنین دستگاه‌های اجرایی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی موجود در استان البرز گام‌های مؤثری می‌توان در راستای زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بر طبق سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری برداشت.

وی به به تشکیل قرارگاه فرهنگی به ریاست نماینده ولی فقیه در استان اشاره کرد و گفت: این جلسه با هدف بهره‎گیری از ظرفیت‌های مجموعه دستگاه‌های اجرایی و بهره‌مندی از نظرات و طرح‌های یادگاران دفاع مقدس و همچنین گنجینه‌های فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود تا با هدف‌گذاری‌های راهبردی و مؤثر بتوانیم با طی یک فرآیند زمانی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز افزود: باید با بهره‌گیری از سرمایه‌های اجتماعی هر نهاد و سازمان و با تدبیر، هم‌اندیشی و هم‌افزایی ظرفیت‌های مسیر رسیدن به هدف را تعیین کنیم و مسیر را بپیماییم.

رستمیان در بخش دیگر به ظرفیت‌های موجود در بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد و گفت: بنیاد، آثار شهدا و ایثارگران را به صورت فیزیکی و دیجیتال نگه‌داری می‌کند که با هماهنگی و هم‌فکری می‌توان از آنها استفاده و یک حرکت فرهنگی نو و بدیعی را با همکاری سایر نهادهای دولتی و مردمی شکل داد که در این راه بیشتر رویکرد ما به سمت نهادهای مردمی و هیئت‎ها خواهد بود.

دبیر شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان البرز در ادامه با تبیین تأثیرگذاری حرکت‌های مردمی در حوزه ایثار و شهادت، یادآور شد: باید با بهره‌گیری از دستاوردهای انقلاب و همچنین پیروی از سبک و سیره شهدا عالمانه در این مسیر گام برداشته و این فرهنگ عظیم را با رویکردی جدید در جامعه نهادینه کنیم تا جایی که این فرهنگ در بطن جامعه قابل مشاهده باشد.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته برنامه‌های کلان و اقدامات فرهنگی بسیار مؤثری انجام شده است که بخشی از آن مقطعی و بخشی از آن نیز نهادینه شده است، اما آنچه که به دست نیامده است ایفای نقش نسل جدید و فعال جامعه و همچنین برخی از گروه‌های جامعه در این جریان‌سازی است.

رستمیان تأکید کرد: کسانی که آینده این کشور را در دست دارند اگر با جغرافیای فرهنگی، اندیشه سیاسی شهدا و همچنین فرهنگ و اعتقاداتشان عجین نباشند، چه از نظر مسائل مربوط به دفاع از وطن و چه از بعد فرهنگی آسیب خواهند دید. تجارب تاریخی به ما ثابت کرده است که در همه دوره‌ها باید برای نسل جوان برنامه و طرح داشته باشیم وگرنه دیگران برای جوانان ما برنامه و طرح تدوین می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما اکنون باید با هم‌فکری دوستان به سوی تربیت نسل جدید حرکت کنیم، هدف کلی ما باید برنامه‌ریزی و اثربخشی برای نسل جدید باشد. انتظار می‌رود با شناسایی و ارزیابی ظرفیت‌ها و سیاست‌گذاری در این حوزه، این جلسه فرهنگی قرارگاه ایثار و شهادت در کوتاه مدت با بررسی چالش‌ها و برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری بتواند اقداماتی مؤثر با همکاری و حضور اقشار جامعه به ظهور برساند.

انتهای پیام
captcha