مسجد؛ سنگر دفاع از حریم قدسی دین
کد خبر: 3917936
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶

مسجد؛ سنگر دفاع از حریم قدسی دین

مسجد سنگر است، سنگر دفاع از حریم قدسی دین، سنگری که اتحاد و همبستگی را در صف‌های به هم فشرده جماعت، به نمایش می‌گذارد. اما مسجد، سنگر روح ما نیز هست، سنگری که ما را از مشکلات و غل و زنجیرهای دنیا حفظ می‎کند و در پناه خود می‎کشد.

مساجد، جایگاه عبادت و پرستش خالصانه خداوند استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مسجد، محل عرضه هنر متعهد معماری، مهندسی، نقاشی، خطاطی و جلوه‌های ایمانی هنرمندان اسلامی است. مسجد، کانون اتحاد و همبستگی، انس و الفت مسلمانان است. نقش مساجد برای گردآوردن مردم یک محله در هر روز و مسجد جامع و جمعه برای مأنوس ساختن مردم یک شهر در هر هفته و سرانجام، مسجدالحرام و مسجدالنبی برای اتحاد و یگانگی مسلمانان جهان، بر کسی پوشیده نیست.

«مارسل بوازار»، اسلام‌شناس سوئیسی درباره نقش نیرومند مسجد می‌نویسد: «مسجد، عامل نیرومندی در همبستگی و اتحاد مسلمانان جهان است، خصوصاً در روزگار معاصر که مسلمانان شور و حرارت صدر اسلام را دگربار از خود نشان می‌دهند، مساجد به صورت مراکز تربیت روحانی و پایگاه جنبش مسلمانان در برابر ستمگران و سلطه‌جویان درآمده است».

بارها برایمان پیش آمده که از روزمرگی‌ها و دغدغه‌های دنیا به ستوه آمده‌ایم و به دنبال سایه آسایشی گشته‌ایم، آرامشی معنوی و الهی، آرامشی روحانی که احتیاج روحمان است. در آن لحظه، اغلب به یاد همسایه صمیمی و قدیمیمان می‌افتیم، به یاد مسجد، خانه روشن خدا و عبادتگاه مؤمنان.

همان خانه باصفایی که با روی خوش، میزبانمان می‌شود و به قلبهایمان روشنی و آرامش می‌بخشد. در حدیث قدسی است که پروردگار فرمود: «همانا خانه‌های من در زمین مساجدند که برای اهل آسمان، همان‌گونه می‌درخشند که ستارگان برای اهل زمین. خوشا به حال بنده‌ای که در خانه‌اش وضو بگیرد و سپس مرا در خانه‌ام زیارت کند».

تاکنون به واژه مسجد فکر کرده‌ای؟ مسجد یعنی محل سجده و سجده یعنی زیباترین و نزدیک‌ترین حالت بنده به خداوند. روح سجده، ذکرگفتن با خالق هستی است، با پروردگاری که گویا از همیشه به او نزدیکتری چه خوب می‌شود که همیشه خالص و بی‌ریا به میهمانی مسجد بروی، همانطور که صاحب خانه می‌پسندد «توجه شما در هر مسجدی به او باشد و او را بخوانید در حالی که دین خود را برای او خالص می‌گردانید».

مسجد سنگر است، سنگر دفاع از حریم قدسی دین، سنگری که اتحاد و همبستگی را در صف‌های به هم فشرده جماعت، به نمایش می‌گذارد. اما مسجد، سنگر روح ما نیز هست، سنگری که ما را از مشکلات و غل و زنجیرهای دنیا حفظ می‎کند و در پناه خود می‎کشد. این حدیث امام صادق(ع) بسیار شنیدنی است که فرمود: «هرکس به سوی مسجدی حرکت کند، بر هیچ تر و خشکی گام نمی‌نهد، مگر اینکه از این زمین تا زمین هفتم راه‌ها بر روی او گشوده می‌شود».

منابع:
نور: آیه 37
مارسل بوازار، اسلام در جهان امروز، صص 101 و 102
وسائل‌الشیعه، ج1، ص268
اعراف: آیه 29
شیخ طوسی، تهذیب، ج3، ص255

انتهای پیام
captcha