حرکت اصلاحی سیدالشهدا(ع) با امر به معروف آغاز شد
کد خبر: 3918354
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵

حرکت اصلاحی سیدالشهدا(ع) با امر به معروف آغاز شد

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: حضرت سیدالشهدا(ع) برای اصلاح جامعه اسلامی از مهم‌ترین راهبرد اصلاحی یعنی امر به معروف و نهی از منکر بهره می‌گیرد و به مبارزه با حاکمیت ظالم که بزرگترین منکر بوده می‌پردازد و برای تحقق حاکمیت الهی، همه هستی خویش را فدا می‌کند.

حرکت اصلاحی سیدالشهداء(ع) با امر به معروف آغاز شدحجت‌الاسلام احمد منصوری گیلانی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، اظهار کرد: قرآن كریم پیروی از دعوت خدا و پیامبرش را عامل بالندگی جامعه می‌داند، حیاتی که در فرهنگ اسلامی، حیات طیبه نامیده می‌شود. از این رو دستیابی به تمدن اسلامی که در پرتو آن تعالی معنوی، عدالت اجتماعی، کرامت انسانی، سبک زندگی اسلامی و از همه مهم‌تر استقرار حاکمیت الهی و نابودی ظلم، دست‌یافتنی می‌شود، جز در پرتو مسئولیت و نظارت همگانی و تحقق امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان مؤثرترین راهبرد جامعه‌پردازی ممکن نخواهد بود.

وی ادامه داد: قرآن یکی از برجسته‌ترین شاخص‌های دین‌داری را امر به معروف و نهی از منکر همگانی می‌داند: «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ؛ شما به جهت این‌كه به وظیفه امر به معروف و نهى از منكر قیام مى‌كنید و ایمان به خداوند دارید، بهترین امت‌هاى جهان مى باشید) (آل عمران/ 110).

منصوری گفت: اینکه باید در کنار مسئولیت و نظارت عمومی، افرادی به‌طور خاص این رسالت الهی را تحقق بخشند، قرآن مجید می‌فرماید: «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ لازم است در میان شما مسلمانان، گروهی مردم را به كارهاى نیك دعوت کنند و امر به معروف و نهى از منكر كنند، در حالی‌که اینان نجات یافته و سعادتمند هستند) (آل عمران/ 104)، لذا حضرت سیدالشهدا‌(ع) برای اصلاح جامعه اسلامی از مهم‌ترین راهبرد اصلاحی یعنی امر به معروف و نهی از منکر بهره می‌گیرد و به مبارزه با حاکمیت ظالم که بزرگترین منکر بوده می‌پردازد و برای تحقق حاکمیت الهی، همه هستی خویش را فدا می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان مهم‌ترین عامل اقامه دین و تحقق فرائض و نیکویی‌ها، هم بر آن‌ها شرافت و عظمت دارد و هم تقدم و هیچ عمل نیک و فریضه‌ای با آن قابل مقایسه نیست، بلکه تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا برابر امر به معروف و نهی از منکر چونان قطره‌ای در برابر دریای مواج و پهناور است: «وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنْ الْمُنْكَرِ، إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّیٍّ»، (نهج‌البلاغه حکمت 374)

وی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر، روش انبیاء و سیره مصلحان است، فریضه بزرگی است که دیگر فرائض به‌واسطه آن برپا می‌شوند. «فریضَةٌ عَظیمَةٌ بِها تُقامُ الفَرائضُ» و امنیت راه‌ها را تحقق می‌بخشد و کسب‌های حلال و مشروع را رونق می‌دهد. حقوق تضییع شده را به صاحبانش بازمی‌گرداند و زمین آباد می‌شود، از دشمنان انتقام گرفته می‌شود و امور دین و دنیا سامان می‌یابد.

منصوری اضافه کرد: فریضه امر به معروف و نهی از منکر، فریضه مبارکی است که ترک آن و بی‌اعتنایی به آن، عواقب زیانبار و غیرقابل جبرانی دارد. حضرت امام رضا‌(ع) از قول رسول خدا‌(ص) فرمودند: «اِذا اُمّتی تواكلت الاَمر بالمعروف و النّهی عن المنكر فلیاذنوا بوقاعٍ من الله؛ اگر روزی امت اسلامی امر به معروف و نهی از منكر را به یكدیگر واگذار كنند، اعلان جنگ با خدای تعالی كنند. (آماده بلای الهی باشند.)) ( كافی، جلد9، ص493).

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: از طرفی یکی از مؤثرترین ابزارهای جنگ نرم برای تغییر باورهای دینی، ترویج انحرافات رفتاری است که به فرموده قرآن سرانجام انحراف عملی، انحراف علمی است و آنچه فتنه‌ها و نقشه‌های آنان را خنثی می‌سازد، فراگیر شدن امر به معروف و نهی از منکر و مسئولیت همگانی است که مطالب عمومی نسبت به ارزش‌ها و مقابله با ضد ارزش‌ها را به‌دنبال دارد و عزت، اقتدار و استحکام جامعه و حاکمیت دینی را تضمین می‌کند. امر به معروف و نهی ‌از منکر منحصر به فرد یا گروه خاصی نیست، بلکه وجوب اجرای آن همگانی است که در سه حوزه قابل تقسیم است: «مردم به مردم»، «مردم به مسئولان» و «مسئولان به مردم».

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه از آسیب‌های جدی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر انگاره و تصورات نادرست و غیر واقعی در این زمینه است، اظهار کرد: انگاره غلط مداخله‌گری، دخالت بیجا، فضولی و ...، عملکرد نادرست و افراطی برخی امران و ناهیان در ادوار گذشته، رفتار ناخوشایند برخی مسئولان و مدیران جامعه، ضعف حمایت قانونی، فقدان مهارت‌های روشمند امر به معروف و نهی از منکر بخشی از موانع و آسیب‌های این واجب فراموش شده و آموزش داده نشده که لازم است همانگونه که نماز را آموزش دیده و تمرین کرده‌ایم، امر به معروف و نهی از منکر را نیز باید به مراتب بیشتر و هدفمندتر آموزش ببینیم و به دیگران بیاموزیم تا بتوانیم به امنیت پایدار در عرصه‌های مختلف اجتماعی نائل آییم.

انتهای پیام
captcha